En ny guide har publicerats för att underlätta tillämpningen av arbetarskyddslagen på arbetsplatserna
Arbetshälsoinstitutet har publicerat en avgiftsfri webbguide för att underlätta tillämpningen av arbetarskyddslagen på arbetsplatserna. Guiden som utarbetats av experter erbjuder praktisk vägledning kring lagparagrafer som uppdateras med jämna mellanrum och som ofta kräver hjälp med tolkningen.
Arbetshälsoinstitutets pressmeddelande 24.10.2024
Den lättlästa, kostnadsfria webbguide kommer väl till pass, eftersom arbetarskyddslagen tillämpas i nästan alla situationer där arbete utförs. Tolkningen av lagparagraferna har varit krävande även för arbetarskyddsexperter.
Guiden ger anvisningar och praxis
Den nya guiden publiceras i delar och innehållet uppdateras vid behov. Inledningsvis täcker guiden fyra centrala paragrafer i arbetarskyddslagen. Guidens väsentliga innehåll för arbetsplatser är tillämpningsdelarna som gör det lättare att förstå paragraferna.
Guiden ger också ämnesvis god praxis, som hjälper till i tillämpningen av lagen. Dessutom innehåller guiden länkar, som leder till mer information.
– De praktiska anvisningarna förtydligar arbetarskyddslagens egentliga syfte. Att bekanta sig med anvisningarna hjälper arbetsplatserna att vidta åtgärder för att utveckla arbetssäkerheten, säger Tommi Alanko, direktör för Arbetshälsoinstitutets arbetssäkerhetsenhet.
– Jag hoppas att guiden tas emot på arbetsplatserna som en kunskapsbank om arbetssäkerhet, som sedan kan användas för att hitta mer information. Guiden är till nytta för alla arbetarskyddsexperter och arbetarskyddsorganisationer, säger Alanko.
Guiden utarbetas av experter
Guiden för tillämpning av arbetarskyddslagen har utarbetats av experter från Arbetshälsoinstitutet och social- och hälsovårdsministeriet. Som underlag har man använt en avgiftsbelagd guidebok som tidigare använts på många arbetsplatser, men som har blivit föråldrad i takt med att arbetarskyddslagen har uppdaterats.
– Dessutom har vi hört experter inom arbetslivet. En intressentpanel har kommenterat anvisningarna i guiden och hjälpt till att hitta god praxis. De gynnar många arbetsplatser, säger Alanko.
Guiden uppdateras med några paragrafer åt gången, men de sidor som redan nu publicerats om centrala paragrafer i arbetarskyddslagen ger klarhet i många saker som är viktiga för arbetsplatserna.
De sidor som publicerades först omfattar fyra paragrafer i arbetarskyddslagen som behandlar arbetsgivarens allmänna omsorgsplikt, utredning och bedömning av risker i arbetet, undervisning och handledning för arbetstagare samt arbetsgivarens ställföreträdare.
– På arbetsplatserna är det viktigt att alla grundläggande frågor som gäller arbetssäkerheten är i ordning. De hjälper också till att minska och hantera psykosociala belastningsfaktorer, säger Alanko.
Guiden har genomförts som en del av Finlands program för hållbar tillväxt.
Ta del av guiden för tillämpning av arbetarskyddslagen
Guiden för tillämpning av arbetarskyddslagen (på finska)
Mer information
- Direktör för arbetssäkerhetsenhet Tommi Alanko, Arbetshälsoinstitutet, tfn +35840 719 2521, tommi.alanko@ttl.fi
Nyckelord
Kontakter
Juha HietanenspecialexpertTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504773267juha.hietanen@ttl.fiPäivi LehtomurtokommunikationschefTyöterveyslaitos | Finnish Institute of Occupational Health | Arbetshälsoinstitutet
Tel:+358504156309paivi.lehtomurto@ttl.fiLänkar
MÅ BRA AV JOBBET
Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda.
Andra språk
Följ Työterveyslaitos
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Työterveyslaitos
MEDIAKUTSU 9.1.2025 KLO 9.00: Tutkimustuloksia sote-alan työhyvinvoinnista18.12.2024 09:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa tutustumaan tuoreimpiin tutkimustuloksiin sote-ammattilaisten työhyvinvoinnista vuonna 2024. Mitä kuuluu? -työhyvinvointitutkimus ja Kunta10-tutkimus tarjoavat kattavan näkymän sote-alaan. Mediainfo järjestetään etäyhteyksin ilmoittautuneille.
En hybridarbetare som är missnöjd med kontoret stannar hemma och arbetar på distans13.12.2024 06:00:00 EET | Pressmeddelande
Vad är man missnöjd med på kontoret under hybridarbetstid? I huvudsak samma saker som tidigare, dvs. arbetsro och lokalernas användbarhet. Under hybridarbetstid är konsekvenserna av missnöje dock annorlunda: nu kan en missnöjd arbetstagare bestämma sig för att hellre arbeta på distans. Arbetshälsoinstitutets forskningsprojekt utredde sambanden mellan distansarbete, upplevd arbetsmiljö, arbetshälsa och kort sjukfrånvaro i olika kontorslokaler.
Toimistoon tyytymätön hybridityöntekijä jää kotiin etätöihin13.12.2024 06:00:00 EET | Tiedote
Mihin toimistolla ollaan hybridityöaikana tyytymättömiä? Pääasiassa samoihin asioihin kuin ennenkin eli työrauhaan ja tilojen käytettävyyteen. Hybridityöaikana tyytymättömyyden seuraukset ovat kuitenkin erilaiset: nyt tyytymätön työntekijä voi päättää jäädä mieluummin etätöihin. Työterveyslaitoksen tutkimushanke selvitti etätyön, koetun työympäristön, työhyvinvoinnin ja lyhyiden sairauspoissaolojen yhteyksiä erilaisissa toimistotiloissa.
A hybrid employee who is unsatisfied with the office will stay at home and work remotely13.12.2024 06:00:00 EET | Press release
What are people dissatisfied with at the office in the era of hybrid work? Mainly the same issues as before: lack of peaceful working conditions and the usability of the premises. However, in the era of hybrid work, the consequences of dissatisfaction are different: now, dissatisfied employees may decide to stay at home and work remotely. This research project conducted by the Finnish Institute of Occupational Health examined the links between remote work, the experience of the work environment, well-being at work and sickness absences in different office spaces.
Nästan två av tre har psykiska symtom inom film- och tv-branschen10.12.2024 17:00:00 EET | Pressmeddelande
Psykiska symtom är vanliga hos personer som arbetar inom film- och tv-branschen. I oberoende produktionsbolags produktioner har nästan två av tre arbetstagare psykiska symtom. Antalet är tre gånger större jämfört med den övriga finländska befolkningen i arbetsför ålder. Förekomsten av symtom framgår av Arbetshälsoinstitutets enkät, som besvarades av över 600 yrkespersoner inom branschen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum