Be om hjälp -tjänsten guidar barnfamiljer till det stöd de behöver
Vi har lanserat en ny digital tjänst för barnfamiljer. Via formuläret Be om hjälp kan föräldrar, barn, ungdomar eller andra närstående skicka in en begäran om hjälp när som helst på dygnet. Vårt kundtjänstteam svarar inom 3–5 arbetsdagar.
Föräldrar kan kontakta oss via tjänsten Be om hjälp när de är oroliga för sitt barns välmående eller för sitt eget föräldraskap och sin egen förmåga att klara sig. Utmanande situationer i familjer kan till exempel vara ekonomiska svårigheter, skilsmässa, våld i nära relationer och våld i hemmet.
Kontakten kan också tas av barnet eller den unga personen själv eller av någon som står familjen nära. Du kan fylla i online formuläret med ditt eget namn eller, om du föredrar det, anonymt.
- Be om hjälp -formuläret är en lågtröskeltjänst och vi hoppas att familjerna tar kontakt med oss i ett tidigt skede, säger Anna Håkans, projektchef för det digitala familjecentret.
Införandet av den nya servicekanalen har förberetts inom ramen för välfärdsområdets EU-finansierade projekt Prima Botnia, som särskilt fokuserar på att förbättra tillgången till vård och tjänster för utsatta personer.
Be om hjälp -tjänsten är avsedd för icke-brådskande förfrågningar om hjälp
En kontaktförfrågan som görs via tjänsten Be om hjälp går till socialtjänstens klientrådgivningstjänst, där yrkesverksamma svarar inom 3–5 arbetsdagar, antingen via e-post eller telefon.
Rådgivningstjänsten söker efter sätt att hjälpa de familjer som kontaktats och hänvisar dem till rätt tjänst.
– Det innebär att kunden inte behöver själv veta vilken tjänst eller professionell person som ska kontaktas, säger Dominique Donner, serviceförman för klient- och servicehandledningen.
Tidig kontakt ger möjlighet till snabb hjälp och förhindrar att problem eskalerar till större problem. En utmanande situation kan lösas redan under det första samtalet, när kunden och de professionella tillsammans kommer fram till hur de ska gå vidare.
Nyckelord
Kontakter
Anna Håkansprojektledare för Prima Botnia-projektet
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Bilder
Länkar
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Andra språk
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Nedskärningar i servicenätet skapar möjligheter för nya serviceformer25.11.2024 16:06:18 EET | Pressmeddelande
De ändringar som ska genomföras i servicenätet lättar på välfärdsområdets servicestruktur, och är nödvändiga både med tanke på personalens tillräcklighet och det ekonomiska anpassningsbehovet. I och med ändringarna kan välfärdsområdet utveckla sitt tidigare serviceutbud och göra det allt mångsidigare.
Palveluverkon supistaminen avaa mahdollisuuksia uusille palvelumuodoille25.11.2024 16:04:08 EET | Tiedote
Palveluverkon muutoksilla kevennetään hyvinvointialueen palvelurakennetta. Muutokset ovat välttämättömiä sekä henkilöstön riittävyyden että talouden sopeuttamistarpeen vuoksi. Muutosten myötä hyvinvointialueen on myös mahdollista kehittää ja parantaa aiempaa monipuolisempaa palvelutarjontaa.
Fyra nya arbetsförmågeteam ger stöd i sysselsättningsrelaterade utmaningar19.11.2024 09:45:20 EET | Pressmeddelande
Ett arbetsförmågeteam är ett sektorsövergripande samarbetsteam som granskar klientens situation i sin helhet och erbjuder skräddarsytt stöd för sysselsättning.
Neljä uutta työkykytiimiä tukee työllistymiseen liittyvissä haasteissa19.11.2024 09:45:20 EET | Tiedote
Työkykytiimi on monialainen yhteistyötiimi, joka tarkastelee asiakkaan tilannetta kokonaisuutena ja tarjoaa räätälöityä tukea työllistymiseen.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyneet 14.11.14.11.2024 15:01:00 EET | Tiedote
Yhteistoimintaneuvottelut, joissa oli tavoitteena 10 miljoonan euron säästöt, päättyivät 14.11. Neuvotteluiden tuloksena hallitukselle esitetään 25.11. noin 9,2 miljoonan euron säästöjä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum