Be om hjälp -tjänsten guidar barnfamiljer till det stöd de behöver

Dela

Vi har lanserat en ny digital tjänst för barnfamiljer. Via formuläret Be om hjälp kan föräldrar, barn, ungdomar eller andra närstående skicka in en begäran om hjälp när som helst på dygnet. Vårt kundtjänstteam svarar inom 3–5 arbetsdagar.

En pojke sitter vid en bord, föräldrar grälar i bakgrunden

Föräldrar kan kontakta oss via tjänsten Be om hjälp när de är oroliga för sitt barns välmående eller för sitt eget föräldraskap och sin egen förmåga att klara sig. Utmanande situationer i familjer kan till exempel vara ekonomiska svårigheter, skilsmässa, våld i nära relationer och våld i hemmet.

Kontakten kan också tas av barnet eller den unga personen själv eller av någon som står familjen nära. Du kan fylla i online formuläret med ditt eget namn eller, om du föredrar det, anonymt.

- Be om hjälp -formuläret är en lågtröskeltjänst och vi hoppas att familjerna tar kontakt med oss i ett tidigt skede, säger Anna Håkans, projektchef för det digitala familjecentret.

Införandet av den nya servicekanalen har förberetts inom ramen för välfärdsområdets EU-finansierade projekt Prima Botnia, som särskilt fokuserar på att förbättra tillgången till vård och tjänster för utsatta personer.

Be om hjälp -tjänsten är avsedd för icke-brådskande förfrågningar om hjälp

En kontaktförfrågan som görs via tjänsten Be om hjälp går till socialtjänstens klientrådgivningstjänst, där yrkesverksamma svarar inom 3–5 arbetsdagar, antingen via e-post eller telefon.

Rådgivningstjänsten söker efter sätt att hjälpa de familjer som kontaktats och hänvisar dem till rätt tjänst.

– Det innebär att kunden inte behöver själv veta vilken tjänst eller professionell person som ska kontaktas, säger Dominique Donner, serviceförman för klient- och servicehandledningen.

Tidig kontakt ger möjlighet till snabb hjälp och förhindrar att problem eskalerar till större problem. En utmanande situation kan lösas redan under det första samtalet, när kunden och de professionella tillsammans kommer fram till hur de ska gå vidare.

Nyckelord

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Bilder

Länkar

Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.

Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.

Andra språk

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye