Pyydä apua -palvelu ohjaa lapsiperheet tarvitsemansa tuen luo
Olemme ottaneet käyttöön uuden lapsiperheille suunnatun digitaalisen palvelukanavan. Pyydä apua -lomakkeella vanhempi, lapsi, nuori tai muu läheinen voi jättää yhteydenottopyynnön mihin vuorokauden aikaan tahansa. Asiakasohjauksemme vastaa pyyntöihin 3–5 arkipäivän kuluessa.
Vanhemmat voivat olla yhteydessä Pyydä apua -palvelun kautta, kun he kokevat huolta lapsensa hyvinvoinnista tai omasta vanhemmuudestaan ja jaksamisestaan. Haasteellisia tilanteita perheissä voivat olla esimerkiksi taloudelliset vaikeudet, eroaminen tai lähisuhde- ja perheväkivalta.
Yhteyttä voi ottaa myös lapsi tai nuori itse tai perheen muu läheinen. Asiakas voi täyttää digilomakkeen omalla nimellään tai halutessaan pelkällä nimimerkillä.
– Pyydä apua -lomake on matalan kynnyksen palvelu ja toivomme, että perheet ottavat yhteyttä varhaisessa vaiheessa, sanoo Anna Håkans, sähköisen perhekeskuksen projektipäällikkö.
Uuden palvelukanavan käyttöönottoa on valmisteltu hyvinvointialueen EU-rahoitteisessa Prima Botnia -hankkeessa, joka keskittyy erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluihin pääsyn parantamiseen.
Pyydä apua -palvelu on tarkoitettu ei-kiireellisiin avunpyyntöihin
Pyydä apua -palvelun kautta jätetty yhteydenottopyyntö menee sosiaalipalveluiden asiakasohjaukseen, jonka ammattilaiset vastaavat 3–5 arkipäivän kuluessa joko sähköpostitse tai puhelimitse.
Asiakasohjaus etsii keinoja yhteyttä ottaneiden perheiden elämäntilanteen helpottamiseksi ja ohjaa heidät oikeaan palveluun.
– Asiakkaan ei siis tarvitse itse tietää, mihin palveluun tai ammattilaiseen tulisi olla yhteydessä, kertoo Dominique Donner, asiakaspalveluohjauksen esihenkilö.
Varhainen yhteydenotto mahdollistaa nopean avun saamisen ja ehkäisee huolien kärjistymistä suuremmiksi ongelmiksi. Haasteellinen tilanne voi lähteä purkautumaan jo ensimmäisen keskustelun aikana, kun asiakas ja ammattilaiset miettivät yhdessä, kuinka asiassa voisi edetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna HåkansPrima Botnia -hankkeen projektipäällikkö
anna.m.hakans@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Kuvat
Linkit
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Nedskärningar i servicenätet skapar möjligheter för nya serviceformer25.11.2024 16:06:18 EET | Pressmeddelande
De ändringar som ska genomföras i servicenätet lättar på välfärdsområdets servicestruktur, och är nödvändiga både med tanke på personalens tillräcklighet och det ekonomiska anpassningsbehovet. I och med ändringarna kan välfärdsområdet utveckla sitt tidigare serviceutbud och göra det allt mångsidigare.
Palveluverkon supistaminen avaa mahdollisuuksia uusille palvelumuodoille25.11.2024 16:04:08 EET | Tiedote
Palveluverkon muutoksilla kevennetään hyvinvointialueen palvelurakennetta. Muutokset ovat välttämättömiä sekä henkilöstön riittävyyden että talouden sopeuttamistarpeen vuoksi. Muutosten myötä hyvinvointialueen on myös mahdollista kehittää ja parantaa aiempaa monipuolisempaa palvelutarjontaa.
Fyra nya arbetsförmågeteam ger stöd i sysselsättningsrelaterade utmaningar19.11.2024 09:45:20 EET | Pressmeddelande
Ett arbetsförmågeteam är ett sektorsövergripande samarbetsteam som granskar klientens situation i sin helhet och erbjuder skräddarsytt stöd för sysselsättning.
Neljä uutta työkykytiimiä tukee työllistymiseen liittyvissä haasteissa19.11.2024 09:45:20 EET | Tiedote
Työkykytiimi on monialainen yhteistyötiimi, joka tarkastelee asiakkaan tilannetta kokonaisuutena ja tarjoaa räätälöityä tukea työllistymiseen.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyneet 14.11.14.11.2024 15:01:00 EET | Tiedote
Yhteistoimintaneuvottelut, joissa oli tavoitteena 10 miljoonan euron säästöt, päättyivät 14.11. Neuvotteluiden tuloksena hallitukselle esitetään 25.11. noin 9,2 miljoonan euron säästöjä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme