Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden tas i bruk på NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar
Hastighetsbegränsningarna under vintern och den mörka perioden 2024–2025 tas i bruk på landsvägarna i Södra Österbotten, Österbotten och Mellersta Österbotten från och med fredag 25.10.2024. En lägre körhastighet minskar olycksrisken då körförhållandena är utmanande.
I hela landet ändras hastigheterna i huvudsak under fredagen 25.10.2024 och trafikmärkena ska vara bytta senast på tisdagen 29.10.2024. Om de lokala förhållandena kräver så kan arbetet med att byta trafikmärkena inledas från och med onsdagen 23.10.2024. De sänkta hastigheterna träder i kraft genast när trafikmärkena har bytts.
På NTM-centralen i Södra Österbottens landsvägar med en körbana utan mitträcke sänks alla 100 km/h hastighetsbegränsningar till 80 km/h. Den sammanlagda längden på dessa vägavsnitt är cirka 1360 km.
Hastighetsbegränsningen 120 km/h på Vasa motorväg sänks till 100 km/h på en cirka 9 km lång sträcka. På Vasa motorväg sänks inte hastighetsbegränsningen 100 km/h under vintern.
Hastighetsbegränsningen 100 km/h blir i kraft under vintern på sådana vägavsnitt, där körriktningarna är åtskilda med mitträcke. På riksväg 8 är sådana avsnitt den cirka 9 kilometer långa sträckan Hemstrand–Kvevlax och den cirka 2,5 km långa sträckan mellan Vassorfjärden och Ölis där det finns omkörningsfiler som är åtskilda med mitträcke samt på riksväg 19 på den cirka 18 km långa sträckan Rengonharju–Nurmo längs Seinäjoki östra omfartsväg.
En förändring från tidigare är att vintern 2024–2025 utvidgas den fasta hastighetsbegränsningen på 100 km/h i omkörningsfilen på riksväg 19 på avsnittet Seinäjoki–Lappo med 1,2 kilometer jämfört med vinterperioden 2023–2024. Ändringen berör den planskilda korsningen vid Atria i körriktningen Seinäjoki – Lappo, där hastighetsbegränsningen höjs så att den inleds i början av det mitträcksförsedda avsnittet. I och med ändringen blir hastighetsbegränsningen densamma i båda körriktningarna.
På samma sätt som tidigare sänks hastighetsbegränsningen på en kort sträcka från 80 km/h till 60 km/h på riksväg 8 vid fyrvägskorsningen i Hopsala i Kronoby.
I Finland återinförs sommarhastigheterna i regel i början av april, när dagarna blir längre och väglaget bättre.
Alla som rör sig på vägarna ska beakta höst- och vinterförhållandena
I vinterförhållanden ökar olycksrisken på många sätt. Bland annat mörker, halka och packad snö gör det svårt att observera överraskande situationer och att reagera på dem.
Vintertid är det oftast mörkt när man rör sig på vägarna. Det kan vara svårt att observera andra trafikanter i mörker och skymning. Regn eller slask gör att ljusen reflekteras på den våta vägytan och gör förhållandena ännu svårare.
Bilisten ska försäkra sig om att däcken är lämpliga för väglaget. Samtidigt som man byter till vinterdäck är det bra att kontrollera att belysningen på fordonet är i skick och säkerställa att bakljusen säkert lyser i skymning och mörker. I regn och rusk både ser man och syns man bättre om lyktorna är rena och fungerande.
Även oskyddade trafikanter kan påverka sin egen säkerhet. Under den mörka tiden bör cykeln vara försedd med vitt eller ljusgult framljus och rött bakljus. Reflex är fotgängarnas och cyklisternas obligatoriska standardutrustning i mörker. För halka kan man utrusta cykeln med vinterdäck, friktions- eller dubbdäck.
Hantering av risker under vintern och den mörka årstiden
Under vintern och den mörka perioden minskar hastighetsbegränsningarna risken för olyckor som annars är dubbelt större i mörker och flerdubbelt större i halka jämfört med läget i dagsljus och på torrt väglag. Det har uppskattats att hastighetsbegränsningarna under vintersäsongen varje år sparar åtta personers liv och förhindrar tiotals skador.
Allt som allt ger lägre körhastighet föraren mer tid att reagera på och agera i överraskande situationer. Dessutom är följderna av en eventuell olycka lindrigare. Förhållandena har stor inverkan på den säkra körhastigheten och ibland är den rätta situationshastigheten avsevärt lägre än den största tillåtna hastigheten.
Nyckelord
Kontakter
NTM-centarlen
Trafiksäkerhetsansvarig Kjell Lind, puh. 0295 027 734, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Trafiksäkerhetsexpert Roosamari Leppälä, puh. 0295 027 091, fornamn.efternamn@ntm-centralen.fi
Bilder
Dokument
Länkar
Om oss
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Andra språk
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Skyddsbeslut om flygkrigsskolan i Kauhava (Södra Österbotten)31.10.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten har 4.10.2024 fattat ett byggnadsskyddsbeslut med stöd av lagen om skyddande av byggnadsarvet. Beslutet gäller 24 byggnader i det ursprungliga byggnadsbeståndet vid flygkrigsskolan i Kauhava samt betydelsefulla öppna platser och gårdsplaner som hör till områdets historia.
Kauhavan Lentosotakoulun suojelupäätös (Etelä-Pohjanmaa)31.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Etelä-Pohjanmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskus on tehnyt rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla 4.10.2024 päivätyn rakennussuojelupäätöksen 24 Kauhavan Lentosotakoulun alkuperäiseen rakennuskantaan kuuluvaa rakennusta sekä alueen historiaan kuuluvia merkittäviä aukioita ja ulkotiloja.
Etelä-Pohjanmaalla varovaisen toiveikkaat näkymät29.10.2024 10:20:00 EET | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät ja työvoimabarometri on julkaistu. Viime vuodet ovat aiheuttaneet epävarmuutta suhdannenäkymiin. Etelä-Pohjanmaalla näkymä tulevaan on nyt kuitenkin varovaisen toiveikas, mutta hitaaseen kasvuun varautuva. Suhdanteiden viileneminen on parantanut työvoiman saatavuutta jonkin verran, mutta muutos on vain tilapäinen.
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Neoen Renewables Finland Oy:n Kolmihaaran tuuli- aurinkovoimahankkeen YVA-selostuksesta (Etelä-Pohjanmaa)25.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Neoen Renewables Finland Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Isojoen kunnan eteläosaan, Kankaanpään kaupungin rajalle. Hankkeessa rakennetaan enintään 77 tuulivoimalaa pinta-alaltaan 6 600 hehtaarin alueelle. Hankealueelle on lisäksi suunniteltu aurinkovoimapuistoalueita, joiden enimmäispinta-ala on yhteensä 288 hehtaaria. Maksimissaan aurinkovoimaloiden teho on 180 MW.
Fler nya smarta system varnar för vilt på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område22.10.2024 14:00:00 EEST | Pressmeddelande
Trafiksäkerheten främjas på riksväg 8 genom att fler smarta viltdjursvarningssystem installeras. Under hösten har varningssystem installerats på fem platser längs Riksåttan för att minska på hjortdjursolyckor i Malax, Korsholm, Vörå och Nykarleby. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Finlands viltcentral, de lokala jaktvårdsföreningarna, LokalTapiola Österbotten, InnoTrafik Oy och NTM-centralen i Södra Österbotten.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum