Vihreiden Hanna Holopainen: “Ukrainan puolustustaistelu on samalla demokratian puolustustaistelu”

Julkaisuvapaa, kun puhe on pidetty. Puhuttu versio pitää.

Kansanedustaja Hanna Holopainen totesi tiistain täysistunnossa pidetyssä ryhmäpuheessaan Vihreän eduskuntaryhmän kannattavan sitä, että Suomi jatkaa osallistumista Ukrainaa tukevaan Euroopan Unionin sotilaalliseen avustusoperaatioon.

Holopaisen mukaan Ukrainan tuesta ei pidä horjua, sillä Ukrainan taistelussa on kyse paitsi Ukrainan itsenäisyydestä, myös kaikkien Euroopan kansojen vapaudesta. Holopaisen mukaan Suomen ja lännen velvollisuus on antaa Ukrainalle tukea niin paljon ja niin kauan kuin sitä tarvitaan, jotta lopulta Ukrainassa saavutetaan oikeudenmukainen rauha.

– Ukraina taistelee koko Euroopan puolesta. Ukraina taistelee vapaan ja demokraattisen maailman puolesta, autoritääristä valtiota vastaan.  Vähintä mitä voimme tehdä, on tukea Ukrainaa kaikin mahdollisin ja tarpeellisin keinoin, Holopainen totesi puheessaan.

– Autoritääriset voimat pyrkivät hiljentämään erilaiset äänet ja riistämään yksilöiden oikeuden osallistua yhteiskunnan tulevaisuuden rakentamiseen. Siksi Ukrainan puolustustaistelu on samalla demokratian puolustustaistelu”, Holopainen jatkoi.

Holopainen muistutti, että kun tuemme Ukrainaa, tuemme demokratian perusarvoja, kuten sananvapautta, oikeusvaltiota, tasa-arvoa ja kansanvaltaa. Näiden arvojen puolustaminen on keskeistä maailmanlaajuisen rauhan ja vakauden säilyttämiseksi.

– Tästä syystä Ukrainan taistelulla on merkitystä meille kaikille. Ukrainaa tulee tukea EU-jäsenyysneuvotteluissa ja Ukrainaa on autettava ehtojen saavuttamisessa”, Holopainen päätti.

Vihreiden Inka Hopsu ja Bella Forsgrén kritisoivat hallituksen esitystä lukuvuosimaksujen korottamisesta – “Suomi menettää osaamista, lukuvuosimaksut eivät tuo opiskelijoita tänne”22.10.2024 15:37:40 EEST | Tiedote

Orpon hallitus on esittänyt EU- ja ETA-maiden ulkopuolisten opiskelijoiden korkeakoulujen lukuvuosimaksun täyskatteellistamista. Vihreiden kansanedustajat Inka Hopsu ja Bella Forsgrén tyrmäävät lukuvuosimaksujen korottamisen. Korotusten sijaan lukuvuosimaksut tulisi poistaa kokonaan ja menetetty tulee kompensoida korkeakouluille.