FinnMateria -messujen ohjelma keskittyy kestävään kaivostoimintaan ja innovaatioihin

Pohjoismaiden johtavat kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden, kiertotalouden ja maanrakentamisen erikoismessut järjestetään 6.-7.11.2024 messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa, Jyväskylässä. FinnMateria-messuilla on mukana yli 130 näytteilleasettajaa kymmenestä eri maasta sekä runsaasti ajankohtaista ohjelmaa. Keynote-puhujina tapahtumassa nähdään Pertti Lamberg, Kimmo Tiilikainen, Hannele Pokka ja Julian Blom.

Anne Kalliola

Kaivannaisteollisuuden tulevaisuutta muokkaavat teknologian kehitys, ympäristöpaineet ja muuttuvat säännökset. Kaivannaisteollisuudella on edessä merkittäviä haasteita, mutta myös lukuisia innovaatio- ja kasvumahdollisuuksia. Vastuullisuuskysymykset, kiertotalous, digitalisaatio ja uusien teknologisten ratkaisujen hyödyntäminen ovat ajankohtaisia puheenaiheita, ja nämä teemat näkyvät vahvasti niin messujen ohjelmassa kuin näytteilleasettajien osastoilla.

"FinnMateria-messujen ohjelma sisältää alan huippuasiantuntijoiden puheenvuoroja, jotka tarjoavat laajan läpileikkauksen alan ajankohtaisimmista teemoista. Tapahtumassa kävijöillä on erinomainen tilaisuus päivittää tietonsa kaivannaisalan uusimmista ratkaisuista ja tulevaisuuden näkymistä", sanoo Mikael Wänskä Jyväskylän Messuilta.

Uuden ajan ratkaisut näkyvät messujen ohjelmassa

Uudet teknologiat ovat avainasemassa kaivannaisteollisuuden tulevaisuudessa. Innovaatiot automaatiossa, tekoälyssä ja digitalisaatiossa muuttavat yritysten toimintatapoja ja mahdollistavat ympäristövaikutusten pienentämisen sekä tehokkuuden, turvallisuuden ja tuottavuuden parantamisen.

Uusien teknologisten ratkaisujen hyödyntämistä kaivostoiminnasta aiheutuvien ympäristövaikutusten pienentämiseksi avaa AA Sakatti Mining Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lamberg. Messuilla kuultavassa puheenvuorossa Lamberg kertoo uusista ratkaisuista, joiden avulla Sakatin kaivoshankkeessa pienennetään kaivostoiminnan ympäristövaikutuksia.

Merkittävä trendi kaivannaisteollisuudessa on resurssien uudelleenkäyttö ja mahdollisimman tehokas hyödyntäminen, jotta jätteet voidaan minimoida ja riippuvuutta uusista materiaaleista vähentää. Tähän teemaan näkökulmaa antaa Helsingin yliopiston ympäristövastuun työelämäprofessori Hannele Pokka. Pokka on toiminut työ- ja elinkeinoministeriön asettaman kaivannaisjätteiden hyödyntämisryhmän vetäjänä. Työryhmä on toiminut syksystä 2021 alkaen ja se jätti tänä vuonna työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotuksia siitä, miten kaivannaisjätteet saataisiin nykyistä paremmin hyötykäyttöön. Puheenvuorossaan Pokka avaa kaivannaisjätteiden kierrätykseen ja hyötykäyttöön liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia.

Vihreä siirtymä lisää kriittisten mineraalien kysyntää

Siirtyminen kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa luo uutta kysyntää kriittisille mineraaleille, jotka ovat välttämättömiä muun muassa uusiutuvan energian teknologioille. EU:n kriittisten raaka-aineiden asetuksen myötä Suomen kaivosteollisuudelle avautuu uusia mahdollisuuksia. Näitä mahdollisuuksia omassa puheenvuorossaan avaa Geologian tutkimuskeskuksen pääjohtaja Kimmo Tiilikainen.

Finnpartnershipin Global Gateway -kampanjan projektipäällikkö Julian Blom puolestaan kertoo puheenvuorossaan kehittyvien markkinoiden näkymistä sekä yhteistyön ja Finnpartnershipin tuen merkityksestä EU:n strategisten hankkeiden kehittämisessä. Finnpartnership-ohjelma tukee Suomen kaivosteollisuuden laajentumista kehittyville markkinoille edistämällä Suomen ja kehittyvien markkinoiden välistä liiketoimintaa, jonka keskiössä on positiivisten kehitysvaikutusten luominen kohdemaissa.

FinnMateria-messujen ohjelma on julkaistu kokonaisuudessaan tapahtuman verkkosivuilla. Tapahtumaan on maksuton sisäänpääsy rekisteröitymällä kävijäksi paikan päällä tai ennakkoon osoitteessa finnmateria.fi.

FinnMateria -messut kokoaa kaivannaisteollisuuden yritykset ja ammattilaiset Jyväskylään23.8.2024 13:42:37 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden johtavat kaivosteollisuuden, metallinjalostuksen, kiviainesteollisuuden, kiertotalouden ja maanrakentamisen FinnMateria -messut järjestetään 6.-7.11.2024 messu- ja tapahtumakeskus Paviljongissa, Jyväskylässä. Joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma kokoaa alan yritykset, vaikuttajat, päättäjät ja asiantuntijat verkostoitumaan ja tutustumaan alan johtaviin teknologioihin.