OX2 hallinnoimaan Piiparinmäen tuulipuistoa

OX2 on allekirjoittanut sopimuksen Piiparinmäen tuulipuiston omistaja Nuveen Infrastructurin kanssa tuulipuiston hallinnoinnista. Yhteensä 41 tuulivoimalaa käsittävä tuulipuisto sijaitsee Kajaanin sekä Pyhännän raja-alueella. Piiparinmäen myötä OX2:lla on Suomessa hallinnointisopimuksia noin 1,7 gigawattiin maatuulivoimaa.

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Metsälamminkankaan tuulipuisto.
Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Metsälamminkankaan tuulipuisto. Kuva: Petteri Löppönen

Nyt solmitun hallinnointisopimuksen mukaisesti OX2 vastaa Piiparinmäen tuulivoimaloiden teknisestä ja taloudellisesta hallinnoinnista eli voimaloiden turvallisesta ja tehokkaasta sähköntuotannosta sekä tuulipuiston taloudesta ja kaupallisesta toiminnasta.

“On hienoa saada yksi Suomen suurimmista tuulipuistoista hallinoitavaksi ja päästä aloittamaan yhteistyö Nuveen Infrastructurin kanssa myös Suomessa. Piiparinmäen lähiseudut ovat meille jo entuudestaan tuttuja, sillä rakentamamme sekä hallinnoimamme Metsälamminkankaan tuulipuisto sijaitsee sen lähettyvillä”, sanoo OX2 Finlandin teknisen ja kaupallisen hallinnoinnin johtaja Matti Palosaari.

“Piiparinmäen hallinnointisopimuksen myötä vahvistamme pitkäaikaista kumppanuuttamme OX2:n kanssa. Yhdistämällä voimamme OX2:n kanssa sitoudumme entistä lujemmin ensiluokkaiseen omaisuuden hallinnointiin energiasektorilla”, sanoo Nuveen Infrastructurin Managing Director of Asset Managment Jordi Francesch.

Piiparinmäen tuulipuisto on rakennettu vuosina 2019–2021, ja se siirtyi kaupalliseen tuotantoon kesällä 2022. Tuulipuiston arvioitu vuosituotanto on noin 700 gigawattituntia, joka vastaa 140 000 kotitalouden vuosittaista sähkön kulutusta (5 000 kWh/kotitalous).

Piiparinmäki on seitsemäs OX2:n Suomessa hallinnoima tuulipuisto, jota se ei ole itse toteuttanut. Piiparinmäki mukaan lukien OX2:lla on Suomessa hallinnointisopimuksia noin 1 650 megawattiin maatuulivoimaa, mikä käsittää yhteensä 310 tuulivoimalaa. Luvut sisältävät rakenteilla olevat Lestijärven ja Niinimäen tuulipuistot.

Piiparinmäen tuulipuisto lyhyesti:

• Sijainti: Kajaani ja Pyhäntä
  • Tuulivoimaloiden määrä: 41 kpl, joista 32 sijaitsee Pyhännän kunnan ja 9 Kajaanin kaupungin alueella
  • Kokonaisteho: 211 MW
  • Arvioitu vuosituotanto: 700 GWh
  • Voimalavalmistaja: Vestas
  • Voimaloiden kokonaiskorkeus: 230 m

Nuveen Infrastructure lyhyesti:

Nuveen Infrastructure sijoittaa yksityiseen infrastruktuuriin. Se on osa kansainvälistä omaisuudenhallinnoija Nuveenia, jonka hallinnoiman omaisuuden arvo on yhteensä 1,2 biljoonaa dollaria.

Matti Palosaari, teknisen ja kaupallisen hallinnoinnin johtaja, OX2 Finland, +358 44 292 8982, matti.palosaari@ox2.com

Lisätiedot englanniksi: Charlotte Stickings, Senior PR Manager – EMEA & APAC at Nuveen, +44 7973953675, Charlotte.Stickings@nuveenglobal.com

Kuvassa OX2:n rakennuttama ja hallinnoima Metsälamminkankaan tuulipuisto.
Kuva: Petteri Löppönen
OX2 Finlandin teknisen ja kaupallisen hallinnoinnin johtaja Matti Palosaari.
Kuva: OX2

OX2 kehittää, rakentaa ja myy suuren mittakaavan uusiutuvan energian ratkaisuja. Lisäksi OX2 hallinnoi valmiita tuuli- ja aurinkopuistoja. OX2:n hankekehitysportfolio koostuu yhtiön itse käynnistämistä sekä muilta toimijoilta hankituista, eri vaiheissa olevista maa- ja merituulivoimahankkeista, aurinkovoimahankkeista sekä energian varastointihankkeista. Yhtiö kehittää aktiivisesti myös muihin uusiutuvan energian teknologioihin, kuten vedyn tuotantoon, perustuvia hankkeita. OX2 toimii Euroopassa yhdellätoista markkina-alueella: Ruotsissa, Suomessa, Virossa, Liettuassa, Puolassa, Romaniassa, Ranskassa, Espanjassa, Italiassa, Kreikassa ja Ahvenanmaalla. Vuodesta 2023 yhtiö on toiminut myös Australiassa. Vuonna 2023 liikevaihto oli noin 7,8 miljardia kruunua. Yhtiöllä on noin 500 työntekijää ja sen pääkonttori on Tukholmassa, Ruotsissa. www.ox2.com

Lue lisää julkaisijalta OX2 Finland