Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt tehdään vaiheittain

Kaupunkiliikenne Oy kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain. Ensimmäiset työt aloitetaan tämän vuoden puolella. Työt on suunniteltu tehtäväksi niin, että niistä on mahdollisimman vähän häiriötä matkustajille.

Havainnekuvassa ihmisiä Herttoniemen metroaseman lippuhallissa.
Havainnekuvassa lippuhallin uudistetut sisätilat. Bolder Development Oy

Metroaseman läntisen sisäänkäynnin hissi uusitaan, ja työt aloitetaan tämän vuoden lopulla. Uusi hissi on matkustajien käytössä keväällä 2025. Itäpäädyn hissi ja liukuportaat uusitaan ensi kesänä.

Metroaseman hissien uusiminen parantaa aseman käyttömukavuutta merkittävästi, sillä hissit on jouduttu ottamaan pois käytöstä vikaantumisten takia usein.

Loppusyksyn aikana muun muassa bussilaitureilla tehdään asfalttikorjauksia. Korjaustöiden aikana lähtevien bussien laitureihin saattaa tulla hetkellisiä muutoksia. Metroaseman huoltorakennuksen ja lippuhallin vesikatetyöt on määrä aloittaa joulu-tammikuussa.

Lähiluonnosta ideoita sisäilmeeseen

Metroaseman ja sen ympäristön viihtyisyyttä pyritään parantamaan muillakin tavoilla. Keväällä 2025 aloitetaan sekä läntisen että itäisen sisäänkäynnin sisätiloissa kunnostustyöt; lippuhallien pinnat uusitaan tai ehostetaan, valaistusta parannetaan, julkisivulasit uusitaan ja verkkoseinämät vaihdetaan. Herttoniemen lähimetsät ovat toimineet inspiraation lähteenä aseman sisätilojen ilmeen suunnittelussa.

"Herttoniemen metroaseman sisäilmeen teema on syntynyt konseptisuunnittelussa, jossa Herttoniemen lähimetsät toimivat inspiraationa. Värimaailmassa käytetään mm. männyn, kaarnan, naavan, mustikan ja metsäsienen sävyjä. Riippuvalaisimien suunnittelussa yhtenä kriteerinä on valaisimen muotokieli, joka muistuttaa käpyjä, sieniä tai marjoja", kertoo Kaupunkiliikenteen hankekehityspäällikkö Kirsi Borg.

Keväällä ja kesällä 2025 kunnostustöitä jatketaan metroaseman piha-alueella. Bussikatosten teräsosat huolletaan, ulkoalueen valaistusta parannetaan ja kivetys uusitaan. Betoniset istutuslaatikot puretaan, ja tilalle tulee ruukkuistutuksia ja polkupyöräpaikkoja.

Kaupunkiliikenne tekee yhteistyötä Helsingin kaupungin OmaStadi-hankkeen kanssa metroaseman ympäristön viihtyisyyden lisäämiseksi.

Metroaseman kunnostustyöt sekä sisä- että ulkotiloissa tehdään niin, että ne häiritsevät mahdollisimman vähän matkustajien liikkumista. Työt eivät vaikuta metro- ja bussiliikenteeseen.

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kulosaaren liityntäpysäköintialue muuttuu maksulliseksi24.10.2024 09:33:47 EEST | Tiedote

Helsingin liityntäpysäköintialueita hallinnoiva Kaupunkiliikenne Oy pyrkii kehittämään alueita palvelemaan yhä paremmin joukkoliikenteellä matkaansa jatkavien tarpeita. Jotkin liityntäpysäköintialueet ovat olleet erityisen suosittuja, ja niitä on käytetty esimerkiksi pitkäaikaiseen pysäköintiin. Yhtenä toimenpiteenä osa pysäköintialueista on muutettu maksullisiksi: tätä kautta alueella on varmemmin tilaa liityntäpysäköijälle.