Valtori järjestää toimintansa uudelleen ja käynnistää yhteistoimintaneuvottelut
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori on valmistellut suunnitelman toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestämiseksi. Tavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija.
”Valtorin viime vuosien laajat kehittämistoimet, kuten uusi palvelustrategia, toimintamallien ja johtamisjärjestelmän kehittäminen sekä tuottavuustoimet, ovat vieneet toimintaamme oikeaan suuntaan. Palvelujen modernisoiminen, kustannustehokkuus, volyymit, asiakastarpeet sekä nopea reagointi muuttuviin asiakastarpeisiin edellyttävät kuitenkin tuotanto- ja toimintamalleihin merkittävää muutosta”, Valtorin toimitusjohtaja Marja Rantala kertoo.
Valtorin on pystyttävä mahdollistamaan palveluiden sujuva hyödyntäminen ja yhteentoimivuus eri palveluympäristöjen välillä. Palveluiden turvallisuudesta ja luotettavuudesta sekä toiminnan lainmukaisuudesta ei tingitä jatkossakaan.
Valtionhallinnon tuottavuusohjelma tarkoittaa Valtorin asiakkaiden toimintamenojen merkittävää supistumista. Valtorin rahoitus poikkeaa muista valtion virastoista, sillä sen rahoitus tulee lähes kokonaisuudessaan tulovirtana asiakaslaskutuksen kautta muilta valtion toimijoilta. Nyt suunnitelluilla toiminnan ja tuotannon uudelleen järjestelyillä sopeutettaisiin tuotantoa ja toimintaa asiakkaiden pysyvästi alhaisemman volyymin mukaiseksi.
Yhteistoimintaneuvottelut alkavat marraskuussa
Toiminnan uudelleen järjestämiseksi Valtori aloittaa koko henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa enimmillään 160 henkilön irtisanomiseen ja työsuhteen ehtojen olennaisiin muutoksiin tarjolla olevan työn vähentyessä olennaisesti ja pysyvästi. Se on noin 10 % Valtorin henkilöstöstä.
Työnantajan neuvotteluesitys on annettu viraston henkilöstön edustajille 24.10.2024. Valtorin henkilöstölle on viestitty neuvotteluesityksestä ja sisäisiä infotilaisuuksia järjestetään säännöllisesti. Neuvottelut alkavat 5.11.2024 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa. Valtorin organisaation ja toimintatapojen muutosten valmistelua tehdään yhteistyössä henkilöstön ja tärkeimpien sidosryhmien kanssa.
Prosessin aikana neuvotteluista ei tiedoteta Valtorin ulkopuolelle. Valtorin organisaatiosta ja toimintamallista viestitään valmistelun edetessä alkuvuoden 2025 aikana.
Lisätietoja:
- Toimitusjohtaja Marja Rantala, puh. +358 295 505 450
- https://valtori.fi/medialle
Avainsanat
Vuonna 2014 perustettu Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori tuottaa valtionhallinnon toimialariippumattomat ict-palvelut sekä korkean varautumisen ja turvallisuuden vaatimukset täyttäviä tieto- ja viestintäteknisiä palveluja ja integraatiopalveluja. Palvelutuotannossamme yhdistämme sekä omaa tuotantoamme että markkinoilta hankittuja kumppaniemme palveluja. Asiakkaamme saavat käyttöönsä markkinoiden parhaan ja sitoutuneimman valtionhallinnon ICT:n asiantuntemuksen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori
Valtorin uudelleen järjestäminen: henkilöstövaikutukset ja muutokset toiminnassa18.3.2025 12:03:45 EET | Tiedote
Valtorin uusi organisaatio astuu voimaan 1.4.2025, ja henkilöstövaikutukset ja muutokset toimintaan ovat tarkentuneet. Valtorin uuden organisaation ja uusien toimintamallien päätavoitteena on muodostaa Valtorista entistä yhtenäisempi, tuottavampi ja kustannustehokkaampi Suomen ICT-etua ajava tietohallinnon konsernitoimija. Toiminta järjestetään tehokkaasti, taloudellisesti ja luotettavasti.
Valtorin yhteistoimintaneuvottelut päätökseen17.1.2025 11:13:37 EET | Tiedote
Valtorissa marraskuussa 2024 käynnistetyt yhteistoimintaneuvottelut on saatu suunnitellusti päätökseen 15.1.2025. Lopputuloksena enintään 138 henkilöä irtisanotaan. Ennen mahdollisia irtisanomisia Valtori selvittää, voidaanko työntekijälle tarjota muuta hänen koulutustaan, ammattitaitoaan tai kokemustaan vastaavaa työtä.
Valtori ja CGI Suomi Oy etenevät valtionhallinnon konesali- ja käyttöpalvelujen siirroissa6.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori ja CGI Suomi Oy ovat täsmentäneet sopimuskokonaisuuteen liittyviä vastuita. Valtori käynnistää palvelujen siirrot CGI:n tuottamaan uuteen ympäristöön mahdollisimman nopeasti. Siirrot aikataulutetaan yhteistyössä CGI:n ja Valtorin asiakkaiden kanssa.
Päätelaite- ja käyttäjätukipalvelu uudistuu: markkinakartoitus alkaa syyskuussa22.9.2023 12:01:49 EEST | Tiedote
Valtori selvittää paikallisesti tuotettujen (on-prem) päätelaite- ja käyttäjätukipalvelujen tuottamiselle vaihtoehtoja. Kilpailutamme uuden palvelukokonaisuuden, jossa nykyisin usean toimijan tuottamat erilliset palvelut saadaan jatkossa yhden toimijan kautta.
Siirtyminen pilvipalveluihin: Tärkeä askel valtionhallinnon digitalisaatiossa26.5.2023 07:20:00 EEST | Tiedote
Valtion organisaatiot ovat toivoneet yhteisiä palvelukokonaisuuksia Valtorin tarjoamiin pilvipalveluihin. Vastaamme tarpeisiin ja tuotteistamme pilvityöympäristön koostamalla nykyisistä palveluistamme yhtenäisen kokonaisuuden, joka kattaa esimerkiksi päätelaitteen ja Microsoftin M365-palvelut. Palvelukokonaisuuden ensimmäinen versio julkaistaan syksyn 2023 aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme