ELO-säätiö

Lentävä lautanen -ruokakulttuuripalkinnot jaettu

Tänä vuonna Lentävä lautanen -ruokakulttuuripalkinnon saivat Perho Liiketalousopiston ravintola- ja catering-alan koulutus ja keittiömestari, ravintoloitsija Ari Ruoho.

Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö, ELO-säätiö, jakaa vuosittain Lentävä lautanen -ruokakulttuuripalkinnon. Lentävä lautanen -palkinnot jaettiin Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen finaalien yhteydessä 25.10. Viini ja Ruoka -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.

"Tavoitteenamme on osoittaa suomalaisen ruokakulttuurin kirjo tekojen ja tekijöiden kautta. ELO-säätiö nostaa palkinnolla esiin edelläkävijöitä, jotka lisäävät ruokakulttuurimme kiinnostavuutta meillä ja maailmalla. Lentävä lautanen -palkintojen saajat valitsee ELO-säätiön hallitus. Palkinnot on jaettu vuodesta 2014 lähtien", kertoo ELO-säätiön hallituksen puheenjohtaja Peter Fredman.

Perhon ravintola-alan koulutus juontaa juurensa vuoteen 1935. Perho on kouluttanut Suomeen lukemattomia alan ammattilaisia ja mukautunut esimerkillisesti maailman muutokseen vuosikymmenten varrella. Siitä kertovat esimerkiksi yhdistyminen liiketalousoppilaitoksen kanssa, englanninkielinen opintolinja, Perhon omat panimo ja juustola sekä Helsingin Malmilla sijaitseva oppilaitoksen oma pelto, Green City Farm. Perhon ravintola- ja catering-alan koulutus on vieraanvaraisuusalan keskeinen edelläkävijä ja laadukkaan ammatillisen osaamisen kivijalka.

Keittiömestari, ravintoloitsija Ari Ruoho on suomalaisen gastronomian suojelija ja kehittäjä. Hänen uransa on kulkenut oppipojasta keittiöpäälliköksi ja yrittäjäksi helsinkiläisessä ravintola Nokassa. Ari Ruohon mukaan ravintolaruuan tulee olla villimpää ja vastuullisempaa. Tiivis yhteistyö suomalaisten pientuottajien kanssa, laadukkaat suomalaiset raaka-aineet ja hävikin minimointi kekseliäillä, jopa eksoottisilla tavoilla tekevät Ari Ruohosta suomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijän.

Aiemmin Lentävä Lautanen -ruokakulttuuripalkinnon ovat saaneet muun muassa ruoka-alan vaikuttaja Eeropekka Rislakki, Ulkoministeriö, kauppias Markku Hautala, John Nurmisen säätiön lähikalahanke, nollahävikkiravintola Nolla sekä suomalaista ruokakulttuuria uudistanut ravintola Finnjävel.

Kuvia palkintojenjakotilaisuudesta voi ladata Vuoden Kokki ja Vuoden Tarjoilija -kilpailujen kuvapankista osoitteesta https://www.flickr.com/photos/193087287@N08/albums/

Lisätietoja saa sähköpostitse ELO-säätiön hallituksen puheenjohtaja Peter Fredmanilta, peter.fredman@fredmangroup.com

ELO-säätiö

ELO-säätiö - Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö sr. on vuonna 2009 perustettu yleishyödyllinen säätiö, jonka tarkoituksena on suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin edistäminen. ELO-säätiö kokoaa suomalaisen ruoka-, juoma- ja ravintola- kulttuurin parhaat tekijät, palvelut ja tuotteet yhteen. Innostamme yhteistyöhön, verkostoja, vaikutamme, viestimme sekä yhdistämme osaamista lisäten ruokakulttuurimme arvostusta kotimaassa ja kansainvälisesti. Nostamme esiin suomalaisten ravintola-ammattilaisten osaamista. Palkitsemme vuosittain alan rohkeita edelläkävijöitä Lentäva lautanen -ruokakulttuuripalkinnolla.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta ELO-säätiö