Rinnekodit

Selvitys: Sote-alan uutisointi kaipaa lisää moniäänisyyttä

Jaa

Sote-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien Retrieverillä teettämä selvitys. ”Alan maine on julkisuuden perusteella selvästi kielteisempi, kuin miten arki näyttäytyy esimerkiksi asiakkaiden ja työntekijöiden silmissä. Tämä vaikuttaa alan veto- ja pitovoimaan ja koskettaa samalla kaikkien suomalaisten hyvinvointia”, toteaa Rinnekotien johtaja Mari Rautiainen.

Sote-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien Retrieverillä teettämä selvitys.
Sote-alan medianäkyvyydestä vain yhdeksän prosenttia oli myönteistä vuosina 2021–2023, kertoo Rinnekotien Retrieverillä teettämä selvitys.

Sote-alan suurin yksityinen yhteiskunnallinen yritys Rinnekodit teetti mediaseurantayhtiö Retrieverillä selvityksen sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä.

Julkisuusanalyysin mukaan sosiaali- ja hoiva-ala esitettiin kielteisessä valossa 40 prosentissa artikkeleista vuosina 2021–2023. Uutisissa korostuivat hoitajapula sekä hoitajamitoitus ja sen puutteet ja seuraukset työntekijöille tai asiakkaille. Uutisointi henkilöstöpulasta kiinnitti huomiota myös hoitotyön heikoksi koettuun palkkatasoon sekä muihin alan houkuttelevuutta vähentäviin tekijöihin, kuten kiireeseen, koettuun arvostuksen puutteeseen sekä henkilöstön vaihtuvuuteen.

Sosiaali- ja hoiva-ala sai runsaasti medianäkyvyyttä vuosina 2021–2023. Näkyvyyttä toivat erityisesti aluevaalit vuonna 2022, toimintansa 2023 aloittaneet hyvinvointialueet, kevään 2023 eduskuntavaalit sekä hoitoalan työkiistat. Vuonna 2021 uutisointiin puolestaan vaikutti koronapandemia, sillä media raportoi sote-palveluihin liittyvistä tartuntatapauksista ja koronarokotusten etenemisestä.

Selvityksessä positiivisiksi luokiteltavia oli vain yhdeksän prosenttia artikkeleista. Niissä kerrottiin esimerkiksi alan innovaatioista tai työn merkityksellisyydestä. Loput artikkelit, eli 51 prosenttia on luokiteltu neutraaleiksi.

”Median tehtävä on nostaa esiin havaittuja epäkohtia, ja yhteiskunnallisesti merkittävät toimialat saavat sen myötä usein runsaasti kielteistä näkyvyyttä. Uutisoinnin sävyn ohella vaikutusta on kuitenkin myös sillä, ketkä pääsevät ääneen mediassa, millaisia asioita he painottavat, miten nykyhetkeä kuvataan ja millaisia tulevaisuuden näkymiä maalataan”, toteaa Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi, joka vastasi aineiston analyysistä. 

Sosiaali- ja hoiva-alaan liittyvissä uutisissa olivat vahvasti edustettuna julkiset toimijat ja poliittiset puolueet sekä ammattijärjestöt. Yksityisten palveluntarjoajien osuus on huomattavasti pienempi.

Asiakkaiden, työntekijöiden ja päättäjien näkemys sote-alasta myönteisempi


Rinnekotien  johtaja Mari Rautiainen ei yllättynyt tuloksista, mutta toivoo, että jatkossa hoiva-alan uutisoinnissa kiinnitettäisiin entistä enemmän huomiota ongelmien lisäksi alan moniin positiivisiin puoliin sekä äänten moninaisuuteen.

”Meidän ja monen muun alan toimijan asiakastyytyväisyyskyselyjen ja suositteluindeksien perusteella sote-ala näyttäytyy uutisointia paremmassa valossa. T-median keväällä toteuttamassa luottamus- ja mainetutkimuksessa myös päättäjät ja alan työntekijät arvioivat toimialaa positiivisemmin kuin suuri yleisö. Sote-alalla tapahtuu paljon positiivista, jonka soisi näkyvän myös mediassa.”

”Ylipäätään toivoisin, että yksityiset palveluntuottajat pääsisivät useammin ääneen, mikä osaltaan toisi uutisointiin lisää moniäänisyyttä. Näillä muutoksilla olisi uskoakseni vaikutusta alan veto- ja pitovoimaan sekä yleiseen luottamukseen sote-alaa kohtaan”, Rautiainen toteaa.

Mediaseurantayhtiö Retriever toteutti media-analyysin Rinnekotien toimeksiannosta kesällä 2024. Analyysi perustuu Retrieverin mediaseurannan kautta kerättyyn aineistoon ajalta 1.1.2021—31.12.2023. Aineisto on kerätty vanhuspalveluihin, vammaispalveluihin ja hoiva-alaan yleisesti liittyvillä hakusanoilla, ja aineistosta on analysoitu uutisoinnin sävyä ja huomioarvoa. Sävyarviointi on tehty artikkelin otsikon ja ingressin perusteella. Analyysissä oli mukana 24 alueellista ja valtakunnallista mediaa: Aamulehti, Etelä-Suomen Sanomat, Helsingin Sanomat, Ilkka-Pohjalainen, Iltalehti, Ilta-Sanomat, Kainuun Sanomat, Kaleva, Karjalainen, Kauppalehti, Keskipohjanmaa, Keskisuomalainen, Lapin Kansa, Maaseudun Tulevaisuus, MTV Uutiset, Satakunnan Kansa, Savon Sanomat, Suomen Kuvalehti, Talouselämä, Tekniikka & Talous, Turun Sanomat, Uusi Suomi, Verkkouutiset ja Yle.

Analyysi Rinnekotien-sivustolla: Sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyys vuosina 20212023

Lisätiedot:
Data insight analyst Pilvi Bisi, Retriever
040 661 0729, pilvi.bisi@retriever.fi

Johtaja Mari Rautiainen, Rinnekodit
mari.rautiainen@rinnekodit.fi

Viestintä- ja markkinointijohtaja Taina Rönnqvist, Rinnekodit
044 762 1992, taina.ronnqvist@rinnekodit.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Rinnekodit on kaupungistuvan Suomen erityispalvelujen tuottaja. Rinnekodit tarjoaa vaikuttavia sote-palveluja ikääntyneille, kehitysvammaisille, eri tavoin vammautuneille, mielenterveys- ja päihdekuntoutujille ja asunnottomille henkilöille, lapsille ja nuorille sekä muille erityistä tukea tarvitseville ihmisille. Rinnekodit on myös merkityksellinen työpaikka noin 3 200:lle sote-alan ammattilaiselle, jotka tekevät työtä ammattitaidolla ja sydän mukana. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys ja osa Diakonissalaitoksen yleishyödyllistä säätiökonsernia. Rinnekodit – Elämän poluilla. Lue lisää: www.rinnekodit.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Rinnekodit

Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus28.10.2024 07:00:00 EET | Kutsu

Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!

Muistutuskutsu: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus22.10.2024 08:05:44 EEST | Kutsu

Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!

Kutsu medialle: Kuka pilaa sote-alan maineen? Sote-ala mediassa -analyysin julkistus3.10.2024 15:47:14 EEST | Kutsu

Mikä on median rooli sote-alan maineessa? Tuoreen media-analyysin mukaan vain yhdeksän prosenttia sosiaali- ja hoiva-alan medianäkyvyydestä on ollut positiivista vuosien 2021–2023 aikana. Miten tämä vaikuttaa sote-alan vetovoimaan? Miten alalla työskentelevät kokevat jatkuvan negatiivisen puheen ja miten se vaikuttaa jaksamiseen? Tervetuloa mediatilaisuuteen kuulemaan analyysin tuloksia ja asiantuntijoiden näkemyksiä aiheesta!

Rinnekotien kasvu jatkuu vahvana17.9.2024 09:51:58 EEST | Tiedote

Rinnekotien osaamiselle erityisryhmien palveluntuottajana ja hyvinvointialueiden kumppanina on kysyntää. Rinnekodit on avannut vuoden 2024 alkupuoliskolla jo yhdeksän uutta yksikköä. Tällä hetkellä palveluja tuotetaan yli 130 yksikössä Helsingistä Rovaniemelle, mutta kasvua on näkyvissä edelleen. Uusia avauksia on tulossa esimerkiksi Ouluun, Kaarinaan, Porvooseen, Tampereelle, Helsinkiin, Espooseen ja Kuopioon. Vuoteen 2027 mennessä kasvua odotetaan noin 30 yksikön verran. Rinnekodit on yhteiskunnallinen yritys, jonka omistaa Diakonissalaitos.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye