Talouden suhdannenäkymät ennallaan Hämeessä

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdanneodotukset kehittyvät vaisusti lähitulevaisuudessa. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Yritysten suhdannetilanne on heikentynyt, mutta suhdannenäkymät ovat pysyneet heinäkuun tasolla. Talousnäkymät vaihtelevat tällä hetkellä erittäin paljon eri toimialoilla”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: HNRI Oy)

Hämeessä vastanneiden yritysten suhdannetilannearviot olivat lokakuussa 2024 selvästi heikompia heinäkuun tuloksiin verrattuna, kun saldoluku oli nyt -39 ja heinäkuussa vastaava luku oli -26. Hämeessä lähikuukausien suhdanneodotukset ovat kuitenkin pysyneet samalla tasoilla kuin heinäkuussa. Lokakuussa vastanneista yrityksistä 76 prosenttia odotti suhdanteiden pysyvän ennallaan tai paranevan, kun vastaava osuus heinäkuussakin oli 75 prosenttia. ”Alueeltamme vastanneista 24 prosenttia arvioi suhdanteiden vielä heikkenevän”, Vanhala sanoo.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärät vähenivät hienoisesti heinä-syyskuussa ja tuotannon ennakoidaan supistuvan hieman myös lähikuukausien aikana. Vastanneista yrityksistä 59 prosenttia arvioi tuotannon pysyvän ennallaan seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun heinäkuussa vastaava osuus oli 63 prosenttia.

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä on vähentynyt hieman heinä-syyskuussa, mutta henkilöstömäärän odotetaan pysyvän ennallaan lähikuukausina. Vastanneista yrityksistä 78 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan yhtä suuri tai suurempi seuraavien kolmen kuukauden aikana, kun vastaava osuus heinäkuussa oli 77 prosenttia.

Ostovoiman parannus ja investointiuutiset ennakoivat talouden käännettä

Hämäläisyritysten kasvunäkymiä synkentää yhä edelleen heikko kysyntä. ”Vastanneista alueemme yrityksistä jopa 69 prosenttia kertoo, että riittämätön kysyntä on yleisin kasvun este, kun heinäkuussa vastaava osuus oli 64 prosenttia. Korkojen lasku ja matala inflaatio toivottavasti pian vauhdittavat kuluttajienkin ostovoimaa ja pääsemme kestävän talouskasvun uralle”, toteaa Vanhala.

Viimeaikaiset Hämeen alueen uutiset ovat kertoneet vahvasta kasvusta puolustus- ja kaksikäyttösektorilla. Lisäksi on uutisoitu useista puhtaan siirtymän hankkeista. ”Ostovoiman kohentumisen ja investointipäätösten myötä olen luottavainen talouden käänteestä parempaan viimeistään alkuvuodesta”, toteaa Vanhala.

Suhdannebarometrin aluekatsaukset >>>

Yleiset suhdannenäkymät alueittain >>>

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin lokakuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 95 ja ne työllistävät yli 20 000 henkilöä.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: HNRI Oy)

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.

Yritysten tarve sekä ammatti- että korkeakouluosaajista on kasvamassa10.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat tulevaisuudessa merkittävästi Hämeen alueella, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta osaajakyselystä. ”Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että alueemme yritysten rekrytointitarpeet kasvavat erityisesti keskipitkällä aikavälillä. Kyselyn tulokset osoittavat myös huomattavaa kasvua korkeakoulutuksen tarpeelle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämäläisyritykset ovat optimistisia haastavasta taloustilanteesta huolimatta9.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämäläisyritysten yleistunnelma on positiivisempi kuin viime keväänä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten yleistunnelma on koko maan lukuja optimistisempi, vaikka muutoin kasvuluvut eivät ole vielä koko maan keskimääräisellä tasolla. Tulokset ovat pitkälti samalla tasolla kuin toukokuussa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen, mutta hinta huolestuttaa3.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen tulevana talvena, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Vaikka alueemme yritykset luottavat sähkön riittävyyteen, niin sähkön hinta huolestuttaa vastanneista yli kolmannesta. Kuten kuluttajat, myös yritykset voivat varautua hintavaihteluihin suojaamalla sähkön hinnan kiinteillä sopimuksilla tai hyödyntämällä pörssisähkön ja kiinteän hinnan yhdistelmäsopimuksia”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamari pitää hallituksen panostuksia kasvuun ratkaisevina4.9.2024 10:40:51 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät panostukset väyläinfraan ovat Hämeen kauppakamarin alueen elinkeinoelämälle erittäin tervetulleita. ”On tärkeää, että VT12 rahoitus on mukana hallituksen budjetissa ja valtatien parantaminen lähtee vihdoinkin käyntiin. Lisäksi tuleva verohyvitys puhtaan siirtymän suurille teollisille investoinneille toivottavasti lisää alueemme yritysten kasvua ja työpaikkoja”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

HHJ-tutkinnon suorittaneet vahvistavat yritysten hallitusosaamista3.9.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin elokuussa. Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssin käyneistä 29 henkilöä suoritti tutkinnon hyväksytysti. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita. ”Hienoa, että saimme uusia hallitusammattilaisia vahvistamaan eri organisaatioiden hallitustyöskentelyä. HHJ-kurssin ja -tutkinnon suorittaneet tuovat lisää tärkeää osaamista alueemme yrityksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.