Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: talouden käänne maakunnassa jo käsin kosketeltavissa
Valtiovarainministeriö ennakoi talouden supistuvan tänä vuonna, mutta kasvavan ensi vuonna lähes kahden prosentin vauhdilla. Turun telakan iso loistoristeilijätilaus on lisännyt optimismia Varsinais-Suomessa. Pk-yritysbarometri ja maakuntaennuste osoittavat myös pk-yritysten pessimismin vähentyneen ja odotusten kohonneen. Investointi-into on kuitenkin edelleen heikkoa, ja maakunnan investointien ja viennin rahoitus on ollut vaisua. Risteilijätilaus voi muuttaa tätä trendiä positiivisesti. Turun seudulla muuttovoitto on kasvattanut optimismia, ja alueen väkiluvun ennustetaan kasvavan merkittävästi vuoteen 2040 mennessä, pääosin maahanmuuton ansiosta. Muut Varsinais-Suomen seutukunnat kärsivät väestön vähenemisestä. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
Maakunnan teknologiateollisuuden yrityksissä on tilanne ollut melko odottava, vaikka muutamista yrityksistä on saatu todella positiivisia uutisia. Turun telakan tilauskirjat saivat elokuussa kauan kaivattua jatkoa Icon-luokan risteilijällä ja tilaukseen liittyneillä kahdella optiolaivalla. Royal Caribbeanin tekemän tilauksen yhteisarvo kokonaan toteutuessaan on peräti 4,5 miljardia euroa eli noin 1,5 per laiva. Tilaus ja siihen liittyvät optiot takaisivat hyvän työtilanteen laivanrakennusalan ammattilaisille ainakin vuosikymmenen loppuun saakka. Sanomattakin on selvää, että tilaus oli tuiki tärkeä myös koko Suomen laahaavalle taloudelle ja sen vaikutukset heijastuvat meriteollisuuden alihankintayritysten lisäksi positiivisesti myös muille aloille.
Keväällä tapahtui myös merkittävä yrityskauppa, kun tekoälyä Turun seudulla ja yhteistyössä Turun yliopiston kanssa kehittävä yritys Silo AI sai uudet omistajansa Yhdysvalloista, kauppasumman ollessa yli 600 miljoonaa euroa. Maakunnan isoista yrityksistä Valmet Automotive yhtiöitti vahvaa kasvua hakevan akkuliiketoimintansa omaan Ioncor-yhtiöön erilleen autojen sopimusvalmistuksesta. Autotehdas on joutunut viime vuosina sopeuttamaan toimintaansa markkinatilanteeseen, jossa autojen sopimusvalmistukseen on tullut selkeää globaalia laskua.
Rakentamisen matalasuhdanne on jyllännyt jo pitkän aikaa ja lähes kaikki vapaarahoitteinen rakentaminen on ollut lähes jäissä. Myöskään korjausrakentamisesta ei tilanteeseen ole saatu juuri helpotusta senkin sukeltaessa samanaikaisesti. Paljon toivoa ei saatu rakennusteollisuuden syksyisestä katsauksestakaan, jossa nähtiin tilanne synkkänä ja sen ennakoitiin jatkuvan vielä kuluvan vuoden loppuun samankaltaisena. Ensi vuonnakin nousu pohjalta näyttää olevan tahmeaa. Varsinais-Suomessa asuinrakentamisen alamäki alkoi muuta Suomea myöhemmin ja esimerkiksi Turussa on joitain kohteita ollut silti koko ajan työn alla. Julkista rakentamista on Varsinais-Suomessa ollut myös jonkin verran käynnissä, isoimpina kohteina Paraisten sillat, Musiikkitalo Fuuga, ratapihan kaksoisraide ja uusimpana syksyllä alkava sataman matkustajaterminaalikokonaisuus.
Lääkealalla menee kohtuullisen hyvin, ja osa suurista toimijoista menestyy vahvasti. Biovian rakentaa 50 miljoonan euron lääketehdasta Turkuun. Orionin eturauhassyöpälääkkeen myynti ylitti miljardin euron rajan. Bayer avasi Turkuun 250 miljoonan euron lääketehtaan. DelSiTech solmi 200 miljoonan euron lisenssisopimuksen, ja Faron Pharmaceuticals onnistui 30 miljoonan euron osakeannissa. Diagnostiikkateollisuus on vähentänyt työntekijöitään koronatilanteen rauhoituttua. Turkuun perustettuun lääkekehityskeskukseen on valittu johto ja palkataan lisää avainhenkilöitä. Turun alueella on kehitetty valtaosa Suomen lääkkeistä.
Työmarkkinoille on ollut tyypillistä loppukevään ja kesän aikana todella vaisu työvoiman kysyntä, jolla on pitkään jatkuessaan - kuten nyt on käynyt - työttömyyttä kasvattava vaikutuksensa. Työvoiman kysyntä on ollut kuluvana vuonna erittäin vaisua käytännössä kaikilla toimialoilla opetusalaa lukuun ottamatta. Eniten pudotusta on koettu alkutuotannossa, kaupassa, teollisuudessa (pl. metalli) ja rakentamisessa. Myös normaalitilanteessa kroonista työvoimapulaa kokevalla sote-alalla julkisessa haussa olleiden paikkojen määrä on supistunut liki puoleen viime vuodesta.
Lisätietoja alueellisista kehitysnäkymistä
Alueelliset kehitysnäkymät ovat ELY-keskusten yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys maakuntien ja seutukuntien nykytilasta sekä lähiajan näkymistä. Katsaus tehdään kaksi kertaa vuodessa. Arviointikohteita ovat elinkeinoelämä ja yritystoiminta, työttömyyden määrä ja rakenne sekä osaavan työvoiman saatavuus. Lisää Varsinais-Suomen ja muun Suomen näkymistä on mahdollista lukea tuoreesta Työ- ja elinkeinoministeriön Alueelliset kehitysnäkymät -raportista: Alueelliset kehitysnäkymät - Työ- ja elinkeinoministeriö (tem.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo VahtonenTyöelämäkoordinaattoriELY-keskus
Puh:+358295020035timo.vahtonen@ely-keskus.fiTietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Liikenne Saaristotiellä kulkee normaalisti, vaikka Google Maps väittää muuta31.10.2024 14:30:06 EET | Tiedote
Saaristotien liikenne kulkee normaalisti, vaikka Google Mapsin reittioppaan mukaan tie on suljettu. Google Maps ohjaa kulkemaan Turusta Paraisille Rymättylän kautta kiertäen. Suosittelemme seuraamaan paikallisia liikennetiedotteita ja käyttämään muita navigointivälineitä, kun suuntaat Saaristotielle.
Saaristomeren tilan kehityksessä valon pisaroita28.10.2024 09:18:34 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen uusien selvitysten mukaan Saaristomeren tilan heikkeneminen olisi ulkosaaristossa paikoin pysähtynyt ja levämäärät kääntyneet laskuun. Muutos on selvin Kihdin eteläosassa. Sisä- ja välisaaristossa vastaavaa muutosta ei ole havaittavissa.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan vilkas päällystyskausi tulee päätökseen25.10.2024 14:10:00 EEST | Tiedote
Viimeisiä kilometrejä viedään tämän vuoden päällystyskauden osalta. Viikolla 44 päällystystöitä tehdään vielä muutamilla kohteilla sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Kausi on ollut vilkas, ja päällystystöitä on tehty runsaasti molemmissa maakunnissa. Runsaat päällystysmäärät huomioiden kausi on sujunut varsin hyvin, joskaan ajoittaisilta liikennehäiriöiltä ei täysin vältyttykään. Tällä viikolla liikennehäiriöitä aiheutui muun muassa Saaristotiellä Paraisilla.
Ännu en säsongsförlängning för Skärgårdens ringväg och Lilla ringvägen25.10.2024 13:00:00 EEST | Pressmeddelande
Populariteten för Skärgårdens ringväg och Lilla ringvägen fortsätter att växa, och NTM-centralen i Egentliga Finland svarar nu på detta genom att bevilja en förlängning av trafiksäsongen för år 2025. Detta innebär att ringvägarna nästa år går att färdas hela vägen runt mellan 9 maj och 14 september. Förlängningen ger fler möjligheter att uppleva den unika skärgården under den rofyllda tidiga hösten, då naturen i skärgården enligt många är som allra vackrast. En veckas förlängning ordnades redan för år 2024, och nu tillkommer ytterligare en vecka mitt under den bästa skördetiden.
Saariston rengasteille toinen kausipidennys vuodelle 202525.10.2024 13:00:00 EEST | Tiedote
Saariston Rengastien ja Pienen Rengastien suosio on jatkanut kasvuaan, ja Varsinais-Suomen ELY-keskus on vastannut tähän tarpeeseen myöntämällä reittien liikennöinnille kausipidennyksen vuodelle 2025. Tämä tarkoittaa, että rengastiet ovat vuonna 2025 kauttaaltaan kierrettävissä 9.5.–14.9. Pidennys antaa monipuolisemman mahdollisuuden kokea ainutlaatuinen saaristo myös alkusyksyn rauhallisempana aikana, jolloin saariston luonto on monen mielestä upeimmillaan. Reitit saivat viikon kausipidennyksen myös vuodelle 2024, ja nyt vielä sen lisäksi toisenkin lisäviikon kesken parhainta sadonkorjuuaikaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme