Geonova Oy

Geonova ostaa One1:n energiapalveluliiketoiminnan

Genovan toimitusjohtaja Tapo Lehtoranta.

Suomen johtava kiinteistökohtaisten lämmitys- ja viilennysratkaisujen palveluyhtiö Geonova ostaa energia-asiantuntijayritys One1:n energiapalveluliiketoiminnan. Kauppaan sisältyvät kohteet on toteutettu maalämpö-, pelletti-, hake- tai aurinkopaneelijärjestelmin ”energy-as-a-service” eli EaaS-mallin mukaisesti 10–20 vuoden sopimuksin.

Liiketoimintakauppa tukee Geonovan kasvustrategiaa ja on merkittävä askel EaaS-toiminnan kasvattamisessa Suomen markkinoilla. Kaupan rahoittajana toimivat Geonovan uuden pääomistajan CBRE Investment Managementin hallinnoimat rahastot.

Kaupan toteutuminen edellyttää viranomaisten ja sopimusosapuolten hyväksyntää ja sen odotetaan tapahtuvan vuoden 2024 loppuun mennessä.

Energian ostaminen palveluna yleistyy

Geonovan toimitusjohtaja Tapo Lehtoranta uskoo, että lämpöpumpuilla tuotetun energian ostaminen palveluna tulee yleistymään nopeasti Suomessa, kun yritykset ja organisaatiot tunnistavat entistä paremmin palveluna ostamisen hyödyt. Ostamalla energian palveluna yritys mm. välttyy isolta alkuinvestoinnilta ja pääsee nopeasti kiinni säästöihin.

– Asiakkaiden kannalta on hyvä, että alalle muodostuu isompia yrityksiä, joilla on pieniä yrityksiä kattavampi palvelutarjonta. Jos esimerkiksi maalämpö ei ole tietyllä alueella mahdollinen, pystymme tarjoamaan myös muita vaihtoehtoja, Lehtoranta sanoo.

Hän muistuttaa, että oikein suunniteltu ja toteutettu maalämpöjärjestelmä on turvallinen ja luotettava ratkaisu vuosikymmeniksi eteenpäin. Kun energiaratkaisun ostaa palveluna, siihen liittyvät taloudelliset ja toiminnalliset riskit ovat joka tapauksessa kumppanilla.

– Geonova haluaa olla suunnannäyttäjä kiinteistökohtaisessa lämmitysmurroksessa. Samalla olemme mukana viemässä suomalaista yhteiskuntaa pois polttamiseen perustuvista lämmitysratkaisuista.

Tapo Lehtoranta, Geonova
tapo.lehtoranta@geonova.fi

Tero Holappa, One1
puh. 040 776 2097
tero.holappa@one1.fi

Senior Director
Infrastructure Investments Kerron Lezama, CBRE Investment Management
kerron.lezama@cbreim.com

Geonova Oy

Geonova on maalämpö- ja lämpöpumppuratkaisuihin keskittynyt yhtiö, joka tarjoaa elinkaarimallilla hiilineutraaleja lämmitys-, viilennys- ja energiaratkaisuja suomalaiselle teollisuudelle ja taloyhtiöille. Geonovan omistavat kansainvälinen pääomasijoitusyhtiö CBRE Investment Managementin hallinnoimat rahastot ja Suomen lämpöpumppumarkkinan johtava asiantuntija LämpöYkkönen Oy. www.geonova.fi

One1 Oy

One1 on vaikuttavien energiatehokkuusratkaisujen kokonaisvaltainen kehitys- ja toteutuskumppani kiinteistöille ja kiinteistökokonaisuuksille. One1 kartoittaa asiakas- ja kiinteistötarpeet, toteuttaa energiahankkeet teknologiariippumattomasti, sekä tarjoaa kohteisiin etävalvontapalvelua. Lisäksi tarjontaan kuuluu turva- ja valvontajärjestelmien palvelut. Arvomme: Yhdessä, rehdisti ja sujuvasti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Geonova Oy