Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Prisman myyntidatasta selviää, että Halloween-tuotteiden myynti on kymmenkertaistunut edellisen seitsemän vuoden aikana. Kun tarkastellaan Prisman tilastohistoriaa vuosilta 2017–2024, selkein muutos Halloweenin vietossa tapahtui myyntidatan mukaan koronapandemian alussa.
”Erityisesti vuosina 2020–2023 myynti kasvoi voimakkaasti, ja tuolloin oli nähtävissä, että yhdysvaltalaistyylinen Halloween on rantautunut Suomeen. Se ei kuitenkaan jäänyt vain koronailmiöksi, vaan tänäkin vuonna myynnin taso on pysynyt samoilla linjoilla”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen toteaa.
Erityisesti lapset ja lapsiperheet ovat innokkaimpia Halloweenin viettäjiä ja datan perusteella he ostavat yli puolet siihen liittyvistä tuotteista.
”Myynti on ollut tänä vuonna jo vahvaa, mutta viime vuosien kokemuksen mukaan suurin piikki on vasta edessä. Lapsiperheet ostavat datan mukaan tuotteet aivan juhlinnan kynnyksellä”, Viitanen ennustaa.
Ikkunatarra yllätti kaikki
Mitä suomalaiset sitten Halloweeniksi ostavat? Erityisesti yksi tuote on yllättänyt Viitasen mukaan Prisman väen, ja kyseinen tuote on myyty lähes loppuun jo ennen Halloweenia.
”Ikkunatarrat ovat tämän Halloweenin selvä hitti, jota voisi kuvata jopa vuoden yllättäjäksi. Suosituimmat tarrat on jo myyty loppuun, koska ne ovat näyttävä ja helppo tapa saada kotiin Halloween-tunnelmaa”, Viitanen analysoi.
Tänä päivänä myös juhlaperinteiden sekoittaminen on tavanomaista, mistä kertoo muun muassa aiemmin lähinnä vappuun yhdistettyjen foliopallojen suosio myös Halloweenina.
”Tässä oletamme näkevämme kasvua varsinkin juuri ennen juhlia. Nyt on jo saatavilla viitteittä siitä, että tällä hetkellä myydyimpien tuotteiden joukossa on minitikkupallojen lajitelma. Foliopallot ovat siitä mielenkiintoinen ilmiö, että Halloweenin lisäksi niiden myynnissä on näkynyt kasvua myös joulun alla. Ne selvästi ilmentävät nykyään suomalaisille juhlatunnelmaa sesongista riippumatta”, Viitanen pohtii.
Karkeissa 30 prosentin kasvu vuodessa
Ikkunatarrojen ja pallojen lisäksi myös erilaiset led-valokoristeet, teemaan sopivat kynttilät, lautasliinat ja kertakäyttökattauksen tuotteet myyvät tällä hetkellä hyvin. Tämän lisäksi halloweeniin liittyvät irtokynnet, tatuoinnit ja kasvotarrat sekä teemaan sopivat meikit ovat kasvattaneet suosiotaan.
Lisäksi Halloween-makeiset kiinnostavat kuluttajia vuosi vuodelta enemmän ja Prismassa valikoimaa onkin lisätty tälle vuodelle tuntuvasti. Kappalemääräinen myynti on noussut tähän mennessä jo yli 30 prosenttia viime vuodesta.
Prisman datan mukaan Halloween-makeisia ostetaan etenkin juhlien tarjoiluihin ja koristeluihin sekä keppostelijoille jaettavaksi. Suosituimpia makeisia ovat esimerkiksi silmämunakarkit, makeissekoituksella täytetty pääkallo sekä halloweenteemaiset makeispussit.
Top 3 suosituimmat Halloween-koristeet Prismassa
Lehdistökuvat tästä linkistä: https://dam.s-cloud.fi/?w=V5oLIr3HBa
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Tuukka Turunen Inex Partners Oy:n toimitusjohtajaksi24.10.2024 13:15:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän logistiikkayhtiön Inex Partners Oy:n toimitusjohtaja Petteri Pelkonen jää eläkkeelle toukokuussa 2025. Yhtiön uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.6.2025 alkaen Tuukka Turunen. Turunen työskentelee tällä hetkellä päivittäistavaroiden logistiikkakeskuksen tuotantojohtajana.
Sam Holmberg aloittaa NEOTin toimitusjohtajana21.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ja St1:n omistaman polttoaineiden hankintayhtiö North European Oli Trade Oy:n (NEOT) toimitusjohtajana aloittaa tänään Sam Holmberg. Hänellä on vahva tausta toimialalta muun muassa ExxonMobilin ja Nesteen palveluksessa. Ennen tätä tehtävää hän toimi Neste Oyj:ssä Senior Strategy Advisorin roolissa.
Prisma tekee merkittävän laajennuksen valikoimaansa – puhelinmyynnin kasvu yli 40 % vauhdissa21.10.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Prisma laajentaa älypuhelinten ja puhelintarvikkeidensa valikoimaa. Päätöksen taustalla on nopea puhelinmyynnin kasvu marketkaupassa: kasvu on ollut tämän vuoden aikana Prismoissa ja Prisma.fi-verkkokaupassa kokonaisuudessaan yli 40 prosenttia markkinakehitystä vauhdikkaampaa. Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Petrus Lesonen uskoo suomalaisen kuluttajan olevan halukas ostamaan puhelimensa marketista ja bonuksien kautta saatavan hintaedun houkuttelevan kuluttajia puhelinkaupoille. Prisma tuo verkkokauppaan myyntiin myös kierrätetyt puhelimet.
Tampereelle suunnitellaan toista Tornia – uusi hotellikokonaisuus tarjoaisi tilat jopa 2000 hengelle18.10.2024 16:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän hotelliyhtiö Sokotel suunnittelee Solo Sokos Hotel Torni Tampereen laajennusta. Uusi Torni tulisi ensimmäisen viereen ja siihen yhdistyisivät vanhat veturitallit. Tampereen kaupungin ja työeläkeyhtiö Elon kanssa yhteistyössä toteutettavan hankkeen tavoitteena on rakentaa Suomen kiinnostavin hotellikokonaisuus ja vahvistaa Tampereen vetovoimaa entisestään.
S-ryhmän myynti jatkoi kasvu-uralla tammi–syyskuussa11.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa oli 10 629,3 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 0,6 prosenttia. Marketkauppa jatkoi hyvässä vireessä. Myös verkkokaupoissa myynti kehittyi edelleen vahvasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme