Effie-tuomaristo valittu – kaksi tuomaristoa valitsee vuoden tuloksellisimmat markkinointikampanjat.
Vuoden 2024 Effie Finland -kilpailun tuomaristossa on yhteensä 39 asiantuntevaa tuomaria, päätuomarina toimii Elli Tuominen Kuriolta. Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen ja kummallakin kierroksella on oma tuomaristonsa. Kaksivaiheisella arvioinnilla varmistetaan kilpailun korkea laatu.
Effie-tuomaristoon on kutsuttu kokeneita suomalaisia markkinoinnin huippuammattilaisia eri toimialoilta, markkinointitoimistoista, korkeakouluista ja mediasta.
"Iso kiitos jokaiselle alan ammattilaiselle, joka antaa omasta vapaa-ajastaan tuomarointiin. Tehtävä ei ole yhdentekevä. Meillä on alana näytön paikka osoittaa markkinoinnin elintärkeä rooli talouskasvun ajurina ja Effie on loistava tapa viedä keskustelua oikeaan suuntaan. Valetaan yhdessä uskoa investointeihin – ammattilaisten käsissä markkinointieuro tulee kymmenkertaisena takaisin.”, kommentoi kilpailun päätuomari, Kurion Executive Strategy Director Elli Tuominen.
Kaksivaiheinen tuomarointi on kansainvälisen Effie -kilpailuformaatin mukainen. Ensimmäisen kierroksen tuomariston tehtävänä on valita kilpailun finalistit ja toisen kierroksen tuomaristo valitsee voittajat. Effien ohjausryhmä vahvistaa finalistit ja voittajat tuomariston ehdotuksen perusteella. Ohjausryhmä koostuu tuomariston lailla markkinoinnin huippuammattilaisista ja sitä johtaa SEKin Executive Creative Director Suvi Lähde, joka on aikaisemmin toiminut myös Effie -kilpailun päätuomarina.
Vuoden tuloksekkaimmat ja luovimmat työt palkitaan 13.2.2025 pidettävässä Effie Awards Finland -gaalassa Pikku-Finlandiassa. Effie Awards Finland -kilpailun pääyhteistyökumppani on Sanoma Media Finland.
Tuomariston 1. kierros
Päätuomari: Elli Tuominen, Executive Strategy Director, Kurio, Part of Samy Alliance
Ketsia Anttila, Director, Brand and Marketing, Metsä Group
Steve Brown, Executive Creative Director / Co-Founder, United Imaginations
Axa Fahler, Viestintäpäällikkö, HIFK
Jukka Ihalainen, Creative Strategy Director, Dagmar
Mikko Ikonen, Toimitusjohtaja, Rakennuskemia Oy
Anna Kanerva, Vice President, Portfolio & Brand, Fazer Leipomot Oy
Minna Kaitala, Executive Director, Reaktor Creative
Minttu Lastujoki, Consultant, Customer value & Strategy, Frankly Partners, hasan & partners consulting
Karla Louhelainen, Head of Marketing, Ilta-Sanomat, Me Naiset & Sanoma Lifestyle, Sanoma
Erik Mashkilleyson, Senior Strategist, Avidly
Ville Murtojärvi, Head of Digital Marketing and Creative Content, Luxid Group
Miko Paassilta, CMO, UKKO.fi
Lasse Paasto, Creative, Folk Finland
Nana Paija, Account Director, Initiative IPG Mediabrands Finland
Hanna Pasanen, Sr Marketing Manager, Kiinteistömaailma
Matti Pentikäinen, Executive Creative Director, SEK
Mirjana Saunamäki, Brand and Content Manager, Creative Lead, K-Rauta
Auli Tikka, Senior Creative, Nitro
Sami Törmä, Global Head of Marketing, Foodello – Fiksuruoka.fi
Jaakko Utter, Creative Director, hasan & partners
Tuomariston 2. kierros
Päätuomari: Elli Tuominen, Executive Strategy Director, Kurio, Part of Samy Alliance
Ninna Arponen, SVP Marketing & Communications, ABB Marine & Ports, ABB
Elina Bono, Toimitusjohtaja, Sherpa
Jukka Hurme, Senior Strategist, dentsu
Minna Järvenpää, Toimitusjohtaja, N2 Creative
Kristiina Kukkohovi, Toimitusjohtaja, Visit Turku Archipelago
Niina Käkelä, Vice President, Marketing, SOK, S-ryhmä
Antti Lauronen, Growing Brands at Paulig, Paulig Group
Väinö Leskinen, Chief Consulting Officer, BOND
Jonathan Mander, Strategy Lead, NORD DDB Helsinki
Matti Markkola, Head of Marketing, Nelonen Media
Harri Olavinsilta, Luova johtaja, IPG Mediabrands
Annika Payn, Global Head of Brand Experience, KONE
Reetta Rautkivi, Head of Marketing and Employer Branding, Mehiläinen
Aki Toivonen, Creative Strategist, Head of Planning, TBWA\Helsinki
Jarkko Tuuri, Creative Chairman, Make it Simple
Jenna Vaartimo, Varatoimitusjohtaja, strategiajohtaja, Ivalo Creative Agency
Antti Vassinen, Professor of Practice, KTT, Aalto-yliopisto, Markkinoinnin laitos
Tia Yrjölä, Johtaja, markkinointi ja viestintä, Saarioinen
Sebastian Örn, Senior Client Lead, Bob the Robot
Effie-kilpailusta
Effie on maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu. Sen omistaa Effie Worldwide Inc. Kilpailun perusti New York American Marketing Association (NYAMA) vuonna 1968. Effie on rekisteröity tavaramerkki. Effie-kilpailun säännöt ja ohjeet laaditaan Effie Wordwide -organisaatiossa. Oarganisaation tehtävänä on varmistaa, että kilpailu viedään läpi kaikissa maissa samoja sääntöjä noudattaen. Kilpailua järjestetään 42 maassa. Suomessa 23. kertaa järjestettävän maakohtaisen kilpailun lisenssin omistaa Marketing Finland ry.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka-Maria LemminkiToimitusjohtajaMarketing Finland
Puh:0405781974riikka-maria.lemminki@marketingfinland.fiElli TuominenEffie Awards Finland 2024 Päätuomari, Executive Strategy DirectorKurio, Part of Samy Alliance
Puh:+358 40745 2878elli@kurio.fiSuvi LähdeEffie Awards Finland ohjausryhmän puheenjohtaja, Executive Creative DirectorSEK
Puh:+358 40 703 0337suvi.lahde@sek.fiTietoja julkaisijasta
Marketing Finland on markkinoinnin liike, johon voivat liittyä jäseniksi markkinointia ja viestintää tekevät yritykset sekä alan palvelutarjoajat. Vuonna 2020 Marketing Finland sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL päättivät toimintojensa yhdistämisestä. Tämän jälkeen Marketing Finlandin alle on järjestäytynyt myös muita markkinoinnin asiantuntijaorganisaatioita. Marketing Finlandin jäsenet ovat mukana ostamassa ja tuottamassa suurinta osaa Suomessa tehtävää markkinointia ja viestintää.
Marketing Finland kuuluu maailman johtaviin markkinoinnin verkostoihin: WFA, 90 % maailman markkinointiostoista, EACA, 2500 markkinoinnin ja viestinnän organisaatiota ja 120 000 ammattilaista 30 Euroopan maasta ja ICCO, 3000 viestintätoimistoa globaalisti 66 maasta.
Marketing Finlandin tehtäviin kuuluvat muun muassa edunvalvonta, alan koulutukset, konsultointi, sekä verkostojen rakentaminen. Marketing Finland järjestää Suomessa markkinoinnin ja viestinnän johtavia kilpailuja kuten Cannes Lions, Effie Awards Finland, Finnish Comms Awards, Young Lions Finland ja Vuoden brändinrakentaja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Marketing Finland ry
Finnish Comms Awardsin finalistit valittu: parhaita töitä yhdistää viestinnän vaikuttavuuden ymmärrys26.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Tänä vuonna kilpailu sai runsaan ja edustavan osanoton sekä täysin uusia osanottajia. Kilpailun loppusuoralle valittiin 49 kilpailuhakemusta 16 eri toimistosta. Eniten shortlistalle päässeitä töitä oli seuraavilta toimistoilta: SEK (11), Ahjo Communications (7), TBWA\Helsinki (6) ja Netprofile (5). Voittajat julkistetaan Finnish Comms Awards -gaalassa, Helsingissä, torstaina 31.10.2024. Kilpailu järjestetään 13. kerran ja järjestäjänä toimii Marketing Finland yhteistyössä VaLa ry:n kanssa.
Finnish Comms Awards 2024 -kilpailun päätuomariksi Taru Nikulainen, Brunnen Communications -viestintätoimistosta6.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen suurin ja arvostetuin viestintäkilpailu Finnish Comms Awards järjestetään jälleen syksyllä 2024 – nyt jo 13. kerran. Finnish Comms Awards -kilpailu jakaa tunnustusta viestintätoimiston ja asiakkaan väliselle laadukkaalle ja pitkäjänteiselle yhteistyölle. Kilpailussa nostetaan esiin viestintätoimistojen kanssa tehtävän työn erityisyyttä sekä vuorovaikutuksessa syntyvää arvoa: onnistunut viestintätyö tehdään yhdessä ja se on pitkäjänteistä, vaikuttavaa sekä usein kokonaisvaltaista.
Young Lions Finland 2024 -suunnittelukilpailun voittajat on valittu: Nämä tiimit edustavat Suomea juhannusviikolla Cannesissa11.4.2024 16:30:42 EEST | Tiedote
Maamme lupaavimmat nuoret markkinoinnin ja viestinnän osaajat on palkittu 30-vuotiaille ja sitä nuoremmille markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille suunnatussa kilpailussa.
Young Lions Finland 2024 -kilpailun finaaliin 30 työtä15.3.2024 11:00:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna kilpailuun osallistui 37 tiimiä yhteensä 53 kilpailutyöllä. Näistä shortlistalle nousi yhteensä 30 työtä. Kolme tiimiä sai shortille kaksi kilpailutyötä ja yksi tiimi peräti kolme.
Effie Finland oli Cannes-menestyjä McDripin juhlaa15.2.2024 21:47:39 EET | Tiedote
Maailman laajin markkinoinnin tehokkuutta mittaava kilpailu Effie Awards järjestettiin Suomessa nyt 22. kerran. Kilpailu huipentui 15.2.2024 järjestetyssä gaalassa, jossa palkittiin suomalaisia markkinoinnin töitä yhdellä Grand Effiellä ja kahdella kultaisella sekä viidellä hopeisella ja pronssisella Effiellä. Effie Awards Finlandin järjesti Marketing Finland yhteistyössä Sanoma Media Finlandin kanssa. NORD DDB Helsingin ja McDonald's Finlandin McDrip loisti Effie Finlandissa voittaen sekä Grand Effien että erikoissarjan kultaa. McDrip oli menestynein suomalainen kampanja myös viime kesänä Cannes Festivals of Creativityssä, jossa tekijät pokkasivat peräti kolme leijonaa. Kultia jaettiin tänä vuonna kaksi, joista toinen meni CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin tilaamalle Avaimet rauhaan -kampanjalle, jonka toteuttivat TBWA Helsinki ja Def Agency.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme