Rävsundsbrons trafikljus tas ur bruk 11–14.11 och trafikdirigerare är på plats
I och med byggandet av den nya Rävsundsbron flyttas vägsträckningen på Pargassidan av Skärgårdsvägen (landsväg 180) till sin slutliga plats och på Pargassidan har en ny trafikförbindelse byggts till väntområdet för tunga fordon. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser och under flyttningsarbetet är trafikljusen ur bruk på båda sidor om bron. Trafiken flyttas till den nya vägförbindelsen måndagen den 11 november och då inleds också flyttningen av trafikljusen. Trafikdirigerarna är på plats för att styra trafiken under flyttningen och installationen av trafikljusen 11–14.11.2024.
På grund av den nya vägsträckningen på Skärgårdsvägen måste även trafikljusen för trafikarrangemangen på Rävsundsbron flyttas på Pargassidan. Trafikljusen är ur bruk under flyttnings- och installationsarbetet. Eftersom trafikljusens funktion är kopplad till varandra både i S:t Karins och Pargas, är även trafikljusen på S:t Karinssidan ur bruk under flyttningen och installationen av ljusen på Pargassidan. När trafikljusen är ur bruk kommer trafikdirigerare till platsen för att dirigera trafiken på båda sidorna om bron. Väntområdena för tung trafik används normalt.
Flyttningen av trafikljusen inleds måndagen den 11 november på morgonen när trafiken flyttas till den nya vägförbindelsen. Trafikdirigerarna finns vid väntområdena för tunga fordon samt på bron. Trafikdirigeraren på bron informerar dem som styr väntområdena i båda ändarna om när ett tungt fordon som kommer från en annan riktning får köra. Trafikdirigerarna är på plats kl. 06–22. Största delen av de tunga transporterna sker under denna tidsperiod. Nattetid finns det färre transporter och risken för att möta tunga fordon på bron är liten. Flyttningen och installationen av trafikljusen slutförs torsdagen den 14 november.
I och med den nya vägsträckningen var man tvungen att bygga en ny trafikförbindelse i väntområdet för tunga fordon på Pargassidan. Den nya infartsanslutningen till väntområdet blir smalare än den som finns just nu, vilket innebär att tunga fordon måste sakta ner ännu mer innan de svänger. Dessutom finns det höjdskillnader mellan den nya vägsträckningen och väntområdet, vilket innebär att trafiken går längs en relativt brant nedförsbacke från den nya vägförbindelsen till väntområdet.
Av kostnadsskäl kom man fram till denna lösning, när man bedömde att en nedförsbacke inte utgör någon särskild trafiksäkerhetsrisk. På vintern sköts långtradarparkeringens förbindelse med effektiverat vinterunderhåll. På långtradarparkeringen finns det mer sällan flera tunga fordon samtidigt, förbindelsen är enkelriktad och det finns ingen annan trafik.
Rävsundsbrons skick
Rävsundsbrons skick följs upp kontinuerligt och den senaste inspektionen gjordes i september. Ingen dramatisk försämring har observerats i brons skick, men skadorna på bron framskrider så småningom och hela tiden. Man strävar i mån av möjlighet efter att reparera de observerade problempunkterna, bland annat strävar man efter att förhindra att regnvatten kommer in i brons kritiska stålkonstruktioner genom reparationsåtgärder. Bron har dock nått slutet av sin livscykel och till exempel rostbildning kan inte förhindras helt.
Brons skick är under kontroll, men det är ännu över ett år innan den nya bron blir klar. Det är oerhört viktigt att trafikbegränsningarna följs för att man inte ska behöva öka dem. Utöver möten av tunga fordon orsakar även underlåtenhet att iaktta avståndsbegränsningen en för stor belastning på bron. Till exempel observerades nyligen i mätresultaten en tydlig topp i brons böjningar och situationen berodde på att två tunga fordon körde efter varandra utan att hålla ett tillräckligt avstånd. Ingetdera fordonet hade överlast, men den sammanlagda vikten av fordonen som körde nära varandra orsakade en för stor belastning på bron.
Polisen skärper också övervakningen av att trafikbegränsningarna följs.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020600
Nyckelord
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Liikenne Saaristotiellä kulkee normaalisti, vaikka Google Maps väittää muuta31.10.2024 14:30:06 EET | Tiedote
Saaristotien liikenne kulkee normaalisti, vaikka Google Mapsin reittioppaan mukaan tie on suljettu. Google Maps ohjaa kulkemaan Turusta Paraisille Rymättylän kautta kiertäen. Suosittelemme seuraamaan paikallisia liikennetiedotteita ja käyttämään muita navigointivälineitä, kun suuntaat Saaristotielle.
Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät: talouden käänne maakunnassa jo käsin kosketeltavissa29.10.2024 10:05:00 EET | Tiedote
Valtiovarainministeriö ennakoi talouden supistuvan tänä vuonna, mutta kasvavan ensi vuonna lähes kahden prosentin vauhdilla. Turun telakan iso loistoristeilijätilaus on lisännyt optimismia Varsinais-Suomessa. Pk-yritysbarometri ja maakuntaennuste osoittavat myös pk-yritysten pessimismin vähentyneen ja odotusten kohonneen. Investointi-into on kuitenkin edelleen heikkoa, ja maakunnan investointien ja viennin rahoitus on ollut vaisua. Risteilijätilaus voi muuttaa tätä trendiä positiivisesti. Turun seudulla muuttovoitto on kasvattanut optimismia, ja alueen väkiluvun ennustetaan kasvavan merkittävästi vuoteen 2040 mennessä, pääosin maahanmuuton ansiosta. Muut Varsinais-Suomen seutukunnat kärsivät väestön vähenemisestä. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
Saaristomeren tilan kehityksessä valon pisaroita28.10.2024 09:18:34 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen uusien selvitysten mukaan Saaristomeren tilan heikkeneminen olisi ulkosaaristossa paikoin pysähtynyt ja levämäärät kääntyneet laskuun. Muutos on selvin Kihdin eteläosassa. Sisä- ja välisaaristossa vastaavaa muutosta ei ole havaittavissa.
Varsinais-Suomen ja Satakunnan vilkas päällystyskausi tulee päätökseen25.10.2024 14:10:00 EEST | Tiedote
Viimeisiä kilometrejä viedään tämän vuoden päällystyskauden osalta. Viikolla 44 päällystystöitä tehdään vielä muutamilla kohteilla sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Kausi on ollut vilkas, ja päällystystöitä on tehty runsaasti molemmissa maakunnissa. Runsaat päällystysmäärät huomioiden kausi on sujunut varsin hyvin, joskaan ajoittaisilta liikennehäiriöiltä ei täysin vältyttykään. Tällä viikolla liikennehäiriöitä aiheutui muun muassa Saaristotiellä Paraisilla.
Ännu en säsongsförlängning för Skärgårdens ringväg och Lilla ringvägen25.10.2024 13:00:00 EEST | Pressmeddelande
Populariteten för Skärgårdens ringväg och Lilla ringvägen fortsätter att växa, och NTM-centralen i Egentliga Finland svarar nu på detta genom att bevilja en förlängning av trafiksäsongen för år 2025. Detta innebär att ringvägarna nästa år går att färdas hela vägen runt mellan 9 maj och 14 september. Förlängningen ger fler möjligheter att uppleva den unika skärgården under den rofyllda tidiga hösten, då naturen i skärgården enligt många är som allra vackrast. En veckas förlängning ordnades redan för år 2024, och nu tillkommer ytterligare en vecka mitt under den bästa skördetiden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum