Kela/FPA

I november genomförs en enkät om hur FPA:s tjänster upplevs bland arbetsgivarkunderna

Dela

Vart tredje år genomför FPA en enkät som riktas till arbetsgivare och deras sakkunniga med ansvar för löner och FPA-ärenden. Enkäten är också avsedd för HR-specialister, chefer med ansvar för arbetsförmåga och utvecklare av processer i anslutning till FPA:s tjänster. I år är webbenkäten öppen 31.10–30.11.2024. 

Med hjälp av webbenkäten vill FPA utreda hur de sakkunniga och de processutvecklare som arbetar med FPA-ärenden hos arbetsgivare upplever FPA:s tjänster. Samtidigt ser FPA fram emot idéer om hur olika tjänster kan utvecklas för att bättre svara mot arbetsgivarnas behov. De data som samlas in från arbetsgivarkunderna använder FPA för att utveckla e-tjänsterna, kundservicen, webbplatsen och kommunikationen.  

Klicka här för att svara på enkäten. Webbenkäten är öppen 31.10–30.11.2024. Man kan svara på svenska, finska eller engelska.  

Arbetsgivare sköter hundratusentals arbetstagares FPA-ärenden  

Varje år uträttar cirka 70 000 arbetsgivare ärenden hos FPA och sköter ca 430 000 arbetstagares FPA-ärenden.   

– Arbetsgivarna är en betydande kundgrupp för FPA. De flesta arbetsgivare betalar lön till sina arbetstagare under sjukfrånvaro eller i början av familjeledigheter och ansöker om förmåner hos FPA för den tiden. Det här utgör en lättnad för arbetstagarna i situationer där det kan vara fråga om stora förändringar deras liv, säger Leila Koskela, specialsakkunnig vid FPA.   

Arbetsgivarna kan för den tid deras anställda är frånvarande ansöka om sjukdagpenningar, föräldradagpenningar, rehabiliteringspenning, ersättning för semesterkostnader och familjeledighetsersättning. Arbetsgivarna kan också få ersättning för kostnader för företagshälsovård. Dessutom kan de för sina anställda ansöka om FPA:s Kiila-rehabilitering som stöd för arbetsförmågan.             

Arbetsgivarna har varit nöjda med FPA:s tjänster  

En motsvarande enkät om arbetsgivarkundernas erfarenheter av FPA:s tjänster genomfördes 2021. Då var arbetsgivarna rätt så nöjda med FPA:s tjänster. Arbetsgivarna ansåg att handläggningen av förmånerna gick smidigt och man fick hjälp av kundtjänsten. En del förbättringsförslag gavs gällande de elektroniska tjänsterna.  

– I år har vi satsat särskilt på utvecklingen av e-tjänsterna. E-tjänsten för arbetsgivare som förnyas i början av december har utvecklats i samarbete med användarna. Vi har bearbetat ansökan om förmåner i inkomstregistret tillsammans med Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet, olika dataföretag och arbetsgivarnas representanter, säger Hanne Oinonen, utvecklingsspecialist vid FPA. 

Läs mer 

Kundförståelse och serviceutveckling 

Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin (på finska)  

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

FPA ber välfärdsområdena använda en elektronisk kanal när de lämnar in uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd29.10.2024 09:06:05 EET | Pressmeddelande

Från och med december begär FPA att socialservicen i välfärdsområdena använder förmånsdatatjänsten Kelmu för att lämna in de uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd. Målet är att underlätta samarbetet mellan FPA och välfärdsområdena och att göra handläggningen av kundernas ansökningar om utkomststöd snabbare.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye