I november genomförs en enkät om hur FPA:s tjänster upplevs bland arbetsgivarkunderna
Vart tredje år genomför FPA en enkät som riktas till arbetsgivare och deras sakkunniga med ansvar för löner och FPA-ärenden. Enkäten är också avsedd för HR-specialister, chefer med ansvar för arbetsförmåga och utvecklare av processer i anslutning till FPA:s tjänster. I år är webbenkäten öppen 31.10–30.11.2024.
Med hjälp av webbenkäten vill FPA utreda hur de sakkunniga och de processutvecklare som arbetar med FPA-ärenden hos arbetsgivare upplever FPA:s tjänster. Samtidigt ser FPA fram emot idéer om hur olika tjänster kan utvecklas för att bättre svara mot arbetsgivarnas behov. De data som samlas in från arbetsgivarkunderna använder FPA för att utveckla e-tjänsterna, kundservicen, webbplatsen och kommunikationen.
Klicka här för att svara på enkäten. Webbenkäten är öppen 31.10–30.11.2024. Man kan svara på svenska, finska eller engelska.
Arbetsgivare sköter hundratusentals arbetstagares FPA-ärenden
Varje år uträttar cirka 70 000 arbetsgivare ärenden hos FPA och sköter ca 430 000 arbetstagares FPA-ärenden.
– Arbetsgivarna är en betydande kundgrupp för FPA. De flesta arbetsgivare betalar lön till sina arbetstagare under sjukfrånvaro eller i början av familjeledigheter och ansöker om förmåner hos FPA för den tiden. Det här utgör en lättnad för arbetstagarna i situationer där det kan vara fråga om stora förändringar deras liv, säger Leila Koskela, specialsakkunnig vid FPA.
Arbetsgivarna kan för den tid deras anställda är frånvarande ansöka om sjukdagpenningar, föräldradagpenningar, rehabiliteringspenning, ersättning för semesterkostnader och familjeledighetsersättning. Arbetsgivarna kan också få ersättning för kostnader för företagshälsovård. Dessutom kan de för sina anställda ansöka om FPA:s Kiila-rehabilitering som stöd för arbetsförmågan.
Arbetsgivarna har varit nöjda med FPA:s tjänster
En motsvarande enkät om arbetsgivarkundernas erfarenheter av FPA:s tjänster genomfördes 2021. Då var arbetsgivarna rätt så nöjda med FPA:s tjänster. Arbetsgivarna ansåg att handläggningen av förmånerna gick smidigt och man fick hjälp av kundtjänsten. En del förbättringsförslag gavs gällande de elektroniska tjänsterna.
– I år har vi satsat särskilt på utvecklingen av e-tjänsterna. E-tjänsten för arbetsgivare som förnyas i början av december har utvecklats i samarbete med användarna. Vi har bearbetat ansökan om förmåner i inkomstregistret tillsammans med Skatteförvaltningens inkomstregisterenhet, olika dataföretag och arbetsgivarnas representanter, säger Hanne Oinonen, utvecklingsspecialist vid FPA.
Läs mer
Kundförståelse och serviceutveckling
Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin (på finska)
Kontakter
Leila A. KoskelaspecialsakkunnigFPA
Tel:050 551 62 45leila.a.koskela@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Inkomstgränserna för studiestödet överskreds för uppskattningsvis 35 000 studerande i fjol – studiestöd för år 2024 kan betalas tillbaka ännu i april3.4.2025 08:33:48 EEST | Pressmeddelande
Studiestödets inkomstgräns överskreds för cirka 35 000 studerande år 2024. Om inkomstgränsen har överskridits, har den studerande tid fram till slutet av april att återbetala studiestöd från fjolåret. Hen undviker därigenom återkrav och en höjning på 7,5 procent.
Arviolta 35 000 opiskelijan opintotuen tulorajat ylittyivät viime vuonna – vuoden 2024 opintotukea ehtii palauttamaan vielä huhtikuun ajan3.4.2025 08:33:48 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Opintotuen tuloraja ylittyi noin 35 000 opiskelijalla vuonna 2024. Jos tuloraja on ylittynyt, opiskelijalla on huhtikuun loppuun saakka aikaa palauttaa viime vuoden opintotukea ja välttyä takaisinperinnältä sekä 7,5 %:n korotukselta.
Approximately 35,000 students exceeded their income limit for student financial aid in 2024 – overpaid student financial aid can be paid back voluntarily before the end of April3.4.2025 08:33:48 EEST | Press release
In 2024, approximately 35,000 students exceeded their income limit for student financial aid. These students have until the end of April to pay back financial aid they received in 2024 if they want to avoid the recovery process that will add a 7.5% increase to the amount they owe Kela.
Kela muuttaa palvelutorille Hyvinkäällä3.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Hyvinkään Kelan palvelupiste muuttaa palvelutorille 8.4.2025. Palvelutorin ideana on tarjota yksilö- ja yritysasiakkaille kattavasti palveluita yhdestä toimipisteestä. Olipa kyse työllistymisestä, koulutuksesta, yrittäjyydestä tai muista arjen asioista, palvelutorilta löytyy monipuolista tukea helposti ja keskitetysti.
Ökningen av antalet unga pojkar som inleder medicinering vid adhd har planat ut – fortfarande vanligt att medicinering inleds3.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
I Finland inleds adhd-medicinering i synnerhet bland pojkar i åldern 6–8 år, dvs. pojkar i förskolan och på och grundskolans lägsta klasser. Även om den långvariga tillväxttrenden avstannade i fjol, började fortfarande 2,9 procent av pojkarna i den åldersgruppen med medicinering. Adhd-medicinering inleds i större utsträckning i östra Finland än på annat håll i landet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum