Kela selvittää marraskuussa, miten hyvin se palvelee työnantaja-asiakkaitaan
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Kela laatii joka kolmas vuosi kyselyn työnantajille ja työnantajien palkka- ja Kela-asioita hoitaville asiantuntijoille. Kysely on tarkoitettu myös henkilöstöasiantuntijoille, työkykyjohtajille ja Kela-asiointiin liittyvien prosessien kehittäjille. Tänä vuonna verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024.
Kelan verkkokyselyssä selvitetään, miten työnantajien Kela-asioita hoitavat asiantuntijat ja asiointiin liittyvien prosessien kehittäjät kokevat Kelan palvelut. Kela toivoo myös ideoita, miten palveluja voisi kehittää vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita. Kela käyttää työnantaja-asiakkailtaan kerättyä tietoa verkkoasioinnin, asiakaspalvelun, verkkosivujen ja viestinnän kehittämiseen.
Kyselyyn voi osallistua tästä. Verkkokysely on auki 31.10.– 30.11.2024. Vastaaminen vie noin 10 minuuttia. Kysely on laadittu suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Työnantajat hoitavat satojentuhansien työntekijöiden Kela-asioita
Vuosittain noin 70 000 työnantajaa asioi Kelan kanssa ja hoitaa noin 430 000 työntekijän Kela-asioita.
– Työnantajat ovat Kelan merkittävä asiakasryhmä. Useimmat työnantajat maksavat palkkaa työntekijöidensä sairauspoissaolojen ja perhevapaiden alkuvaiheessa ja hakevat tältä ajalta Kelan tukia työnantajalle. Tämä helpottaa työntekijöitä tilanteissa, joissa voi olla kyse suurista elämänmuutoksista, kertoo erityisasiantuntija Leila Koskela Kelasta.
Työnantajat voivat hakea työntekijöidensä poissaoloajalta sairauspäivärahoja, vanhempainpäivärahoja, kuntoutusrahaa, vuosilomakustannuskorvausta ja perhevapaakorvausta. Lisäksi työnantajat voivat hakea korvauksia työterveyshuollon kustannuksista. Työnantajat voivat myös hakea työntekijöilleen työkykyä ylläpitävää Kelan Kiila-kuntoutusta.
Työnantajat ovat olleet tyytyväisiä Kelan palveluihin
Kela kysyi työnantaja-asiakkaiden kokemuksia palveluistaan edellisen kerran vuonna 2021. Tuolloin työnantajat olivat melko tyytyväisiä Kelan palveluihin. Työnantajien mielestä tuet käsitellään sujuvasti ja asiakaspalvelusta saa hyvin apua. Sähköisiin palveluihin esitettiin parannusehdotuksia.
– Tänä vuonna olemme panostaneet erityisesti asiointipalveluiden kehittämiseen. Työnantajan asiointipalvelu uudistuu joulukuun alussa, ja sitä on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa. Samalla olemme kehittäneet etuuksien hakemista tulorekisterissä yhdessä Verohallinnon Tulorekisteriyksikön, ohjelmistotalojen ja työnantajien edustajien kanssa, sanoo kehittämisen asiantuntija Hanne Oinonen Kelasta.
Lue lisää
Asiakasymmärrys ja palvelujen kehittäminen
Työnantaja-asioita hoitavat ovat tyytyväisiä Kelan palveluihin
Yhteyshenkilöt
Leila A. Koskela,ErityisasiantuntijaKela
Puh:050 5516245leila.a.koskela@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Inkomstgränserna för studiestödet överskreds för uppskattningsvis 35 000 studerande i fjol – studiestöd för år 2024 kan betalas tillbaka ännu i april3.4.2025 08:33:48 EEST | Pressmeddelande
Studiestödets inkomstgräns överskreds för cirka 35 000 studerande år 2024. Om inkomstgränsen har överskridits, har den studerande tid fram till slutet av april att återbetala studiestöd från fjolåret. Hen undviker därigenom återkrav och en höjning på 7,5 procent.
Arviolta 35 000 opiskelijan opintotuen tulorajat ylittyivät viime vuonna – vuoden 2024 opintotukea ehtii palauttamaan vielä huhtikuun ajan3.4.2025 08:33:48 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Opintotuen tuloraja ylittyi noin 35 000 opiskelijalla vuonna 2024. Jos tuloraja on ylittynyt, opiskelijalla on huhtikuun loppuun saakka aikaa palauttaa viime vuoden opintotukea ja välttyä takaisinperinnältä sekä 7,5 %:n korotukselta.
Approximately 35,000 students exceeded their income limit for student financial aid in 2024 – overpaid student financial aid can be paid back voluntarily before the end of April3.4.2025 08:33:48 EEST | Press release
In 2024, approximately 35,000 students exceeded their income limit for student financial aid. These students have until the end of April to pay back financial aid they received in 2024 if they want to avoid the recovery process that will add a 7.5% increase to the amount they owe Kela.
Kela muuttaa palvelutorille Hyvinkäällä3.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Hyvinkään Kelan palvelupiste muuttaa palvelutorille 8.4.2025. Palvelutorin ideana on tarjota yksilö- ja yritysasiakkaille kattavasti palveluita yhdestä toimipisteestä. Olipa kyse työllistymisestä, koulutuksesta, yrittäjyydestä tai muista arjen asioista, palvelutorilta löytyy monipuolista tukea helposti ja keskitetysti.
Ökningen av antalet unga pojkar som inleder medicinering vid adhd har planat ut – fortfarande vanligt att medicinering inleds3.4.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
I Finland inleds adhd-medicinering i synnerhet bland pojkar i åldern 6–8 år, dvs. pojkar i förskolan och på och grundskolans lägsta klasser. Även om den långvariga tillväxttrenden avstannade i fjol, började fortfarande 2,9 procent av pojkarna i den åldersgruppen med medicinering. Adhd-medicinering inleds i större utsträckning i östra Finland än på annat håll i landet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme