Suomen ympäristökeskus

Tutkimustulokset valmistuivat: Panssarilaiva Ilmarisen polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti

Jaa

Panssarilaiva Ilmarisen hylyn tutkimuksia jatkettiin Pohjoisella Itämerellä Suomen talousvyöhykkeellä 12.-19.8.2024. Tutkimusmatkan tavoitteena oli selvittää, soveltuuko panssarilaiva Ilmarisen hylky viranomaistoimin saneerattavaksi ja miten se voitaisiin tyhjentää öljystä. Tutkimusmatka toteutettiin viranomaisyhteistyönä, jossa olivat mukana Suomen ympäristökeskus (Syke), Merivoimat ja Rajavartiolaitos.

Tutkimussukeltaja tarkastelee panssarilaiva Ilmarisen ankkuria ja trooliverkkoa merenpohjassa.
Tutkimussukeltaja tutkii merenpohjassa olevan panssarilaiva Ilmarisen ankkuria ja hylyn keulaan takertunutta trooliverkkoa. Kuva: Rajavartiolaitos

Panssarilaiva Ilmarinen upposi 13.9.1941. Tällä hetkellä arvioidaan, että sen tankeissa on yhteensä 100 000 litraa kevyttä polttoöljyä. 

Tutkimusmatkan tulokset hylyn kunnosta ja polttoainetankkien sijainnista auttoivat ymmärtämään, miten parhaiten saadaan polttoaine poistettua turvallisesti. Tällä hetkellä hylky vuotaa pari pisaraa minuutissa. Hylyn pinnassa on paksuhko korroosiokerros. Yhtenä riskinä niittaamalla valmistetussa rungossa on sen katkeaminen, jolloin voisi syntyä isompi öljyvahinko. Tämä olisi erityisen tuhoisaa läheiselle Saaristomeren kansallispuiston luonnolle. 

Hylyn nykytilanteen selvittämiseen käytettiin ROV:ia (engl. remotely operated vehicle) sekä sukeltajia. ROV:t ovat ns. sukellusrobotteja, joita käytetään vedenalaisten kohteiden paikantamiseen ja kuvaamiseen. ROV-kuvaamisen avulla kartoitettiin öljyä sisältävien tankkien sijainnit, mikä helpottaa mahdollista tulevaa öljyntyhjennysoperaatiota. Kuvausten avulla tarkasteltiin myös hylyn rungon kuntoa ja siinä olevia vaurioita. Tutkimusvälineinä käytettiin myös kauko-ohjattavia kuvauslaitteita, hydroakustisia laitteistoja ja ultraäänimittauksia. 

Suomen ympäristökeskuksen projektipäällikkö Tommi Kontto valaisee tutkimusmatkan tuloksia seuraavasti: ”Hylyn pinnasta poistettiin korroosiota muutamasta kohdasta ja sen alta tuli esiin ehjää teräspintaa. Runko on koottu niittaamalla, korroosio voi vaikuttaa eri tavalla saumojen niitteihin ja teräslevyihin. Ilmarisen polttoainetankeissa oleva öljy on riski herkälle ja haavoittuvaiselle Itämerelle. Tutkimustulosten perusteella arvioimme, että hylyn polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti ennen kuin tankeista vuotava öljy aiheuttaa suurempaa vaaraa meriluonnolle.”

Kolme%20sukeltajaa%20sukelluskorissa%20menossa%20veden%20alle.
Sukeltajat sukelluskorissa matkalla pinnan alle. Kuva: Suomen ympäristökeskus (Syke)

Tutkimuspaikalla pidettiin hiljainen hetki menehtyneiden merisotilaiden muistoksi

Kun Ilmarinen törmäsi merimiinaan Utön edustalla 13.9.1941, onnettomuudessa menehtyi 271 merisotilasta. Tutkimusta suunniteltaessa oli tärkeää huomioida myös hautarauha. Sukelluksia suunniteltaessa on keskusteltu Ilmarisen perintöä vaalivan panssarilaivojen perinneyhdistyksen, puolustusvoimien hengellisen työn sekä hautarauhasta vastaavan aluehallintoviraston kanssa. Kyseiset tahot eivät nähneet estettä tutkimuksen toteuttamiseen. Ennen operaation alkua tutkimuspaikalla pidettiin hiljainen hetki menehtyneiden merisotilaiden muistoa kunnioittaen.

Hylyn sisällä oleviin tiloihin, missä on vainajia, ei sukellettu. Hylkyyn ei kajottu vaan sen rungon rakennetta tutkittiin päällisin puolin. 

Hylyn polttoainesäiliöiden tyhjennys suunnitteilla vuosille 2025–2026 

Ympäristöministeriö edistää yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa Ilmarisen polttoainesäiliöiden tyhjennystä viranomaistyönä. Tavoitteena on tyhjentää hylky öljystä vuosien 2025–2026 aikana. Hylyn saneerausta rahoitetaan ympäristöministeriön Vesien ja meren tilan parantamisen Ahti-ohjelmasta (2023–2027). Ohjelma toteuttaa Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitetta vesien ja Itämeren suojelemiseksi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tommi Kontto, projektipäällikkö, Suomen ympäristökeskus, etunimi.sukunimi@syke.fi, p. 0295 252 278

Mediapalvelu Suomen ympäristökeskuksessa

Suomen ympäristökeskuksen mediapalvelu välittää tietoa ympäristökeskuksessa tehtävästä tutkimuksesta, auttaa toimittajia löytämään asiantuntijoita haastateltaviksi ja tarjoaa valokuvia median käyttöön.

Yhteydenottoihin vastaavat viestintäasiantuntijat. Palvelemme arkisin klo 9-16.

Puh:029 525 1072syke_ajankohtaiset@syke.fi

Kuvat

Kolme sukeltajaa sukelluskorissa menossa veden alle.
Sukeltajat sukelluskorissa matkalla pinnan alle. Kuva: Suomen ympäristökeskus (Syke)
Lataa
Sukeltajat veden alla, vihreän sävyisessä ympäristössä, köyden vieressä.
Sukeltajat pinnan alla. Kuva: Rajavartiolaitos
Lataa
Tutkimussukeltaja tarkastelee panssarilaiva Ilmarisen ankkuria ja trooliverkkoa merenpohjassa.
Tutkimussukeltaja tutkii merenpohjassa olevan panssarilaiva Ilmarisen ankkuria ja hylyn keulaan takertunutta trooliverkkoa. Kuva: Rajavartiolaitos
Lataa
Musta-valkoinen valokuva panssarilaiva Ilmarisesta merellä elokuussa 1941.
Valokuvassa on panssarilaiva Ilmarinen 18. elokuuta vuonna 1941, alle kuukausi ennen uppoamistaan (18.8.1941). Kuva: Vilho Heinämies, SA-kuva
Lataa

Linkit

Suomen ympäristökeskus – Teemme tiedolla toivoa.

Suomen ympäristökeskus
Latokartanonkaari 11
00790 Helsinki

0295 251 000
https://www.syke.fi/fi-FI

On aika siirtyä yksittäisten ympäristöongelmien ratkaisemisesta koko yhteiskunnan läpileikkaavaan kestävyysmurrokseen. Suomen ympäristökeskus (Syke) vaikuttaa tutkimuksella, tiedolla ja palveluilla kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Suomen ympäristökeskus on valtion tutkimuslaitos, jossa työskentelee noin 700 asiantuntijaa ja tutkijaa Helsingissä, Oulussa, Jyväskylässä ja Joensuussa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen ympäristökeskus

Results released: The fuel tanks of coastal defence ship Ilmarinen can be emptied in a controlled way5.11.2024 08:55:00 EET | Press release

The investigation of the wreck of coastal defence ship Ilmarinen continued in the northern Baltic Sea in the Finnish Exclusive Economic Zone from 12 to 19 August 2024. The objective of the expedition made to the Ilmarinen shipwreck was to determine whether authorities could extract the oil from the wreck and how. The expedition was carried out in cooperation between authorities, including the Finnish Environment Institute (Syke), the Finnish Navy, and Border Guard.

Undersökningsresultaten blev klara: Pansarfartyget Ilmarinens bränsletankar kan tömmas kontrollerat5.11.2024 08:55:00 EET | Pressmeddelande

Undersökningarna av pansarfartyget Ilmarinens vrak fortsatte i Finlands ekonomiska zon i Östersjön 12–19.8.2024. Syftet med forskningsresan var att utreda om pansarfartyget Ilmarinens vrak lämpar sig för sanering med myndighetsåtgärder och hur det kan tömmas på olja. Forskningsresan genomfördes som ett myndighetssamarbete mellan Finlands miljöcentral (Syke), Marinen och Gränsbevakningsväsendet.

Kadonneita kalastusvälineitä kerätään merestä4.11.2024 09:16:07 EET | Tiedote

Viime kesänä Rauman ja Uudenkaupungin edustalta kerättiin kadonneita kalanpyydyksiä haraamalla. Verkkoja saatiin yli 4 kilometriä. Niiden lisäksi saatiin kalastuksessa käytettyjä painoja, naruja, ankkureita, siimaa, koukkuja ja verkkopuikkareita. Re:Fish-hankkeessa kartoitetaan edelleen alueita, joilta kadonneita pyydyksiä voisi löytyä. Kiinnostuneet ovat tervetulleita 13.11. klo 13–15.30 Helsingissä pidettävään työpajaan pohtimaan keinoja kalastusperäisen roskan vähentämiseen.

Baltic Sea monitoring cruises: Poor oxygen conditions in the northern Baltic Sea and the open Gulf of Finland30.10.2024 08:58:41 EET | Press release

The Finnish Environment Institute’s (Syke) marine research vessel Aranda and the coastal monitoring vessel have returned from their late summer monitoring cruises. The oxygen situation in the deep waters of the open Gulf of Finland remains poor, and the seabeds are generally dead at depths over 60 meters. The influx of saline water at the end of last year was not sufficient to improve the oxygen conditions in the deep waters of the main basin. The state of the Bothnian Bay is still better than the southern sea areas. However, its phosphorus content has increased, and the oxygen situation in the deep waters of the Bothnian Sea has deteriorated. The eutrophication of the southern coastal waters is generally at a moderate or poor level.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye