Digi- ja väestötietoviraston Todistukset väestötietojärjestelmästä -palvelu täydentyy uudella lainsäädännöllä
Digi- ja väestötietovirastossa on käytössä automaattinen ratkaisumenettely todistusten tilaamisessa väestötietojärjestelmässä. Palvelu täydentyy nyt uuden lainsäädännön vaatimuksilla, mikä tarkoittaa, että asiakas voi tutustua itsenäisesti käyttöönottopäätöksiin ja automaattisen ratkaisumenettelyn kriteereihin. Samalla asioinnin itsepalveluun liitetään uusi mahdollisuus tilata todistuksen avioliiton esteiden tutkinnasta, jos asiakas haluaa solmia avioliiton Suomessa tai muussa Pohjoismaassa.
Päätös on jatkumoa Digi- ja väestötietoviraston automatisoidun hallintopäätöksen hyödyntämiselle, ja aiemmin menettelyä onkin hyödynnetty esimerkiksi etunimen muuttamisessa. Automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että ihminen ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä.
Automaattinen ratkaisumenettely nopeuttaa asiakkaan asiointia
Automaattinen ratkaisumenettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja tehostaa Digi- ja väestötietoviraston toimintaa, kun asiantuntijat voivat keskittyä ihmisen harkintaa vaativien hakemuksen käsittelyyn. Todistusten tuottaminen on itsepalvelussa myös edullisinta.
Automaattinen menettely on käytössä, kun Todistukset väestötietojärjestelmästä -palvelusta tilattava todistus ja mahdolliset todistuksen liiteasiakirjat maksetaan tilauksen vireillepanon yhteydessä. Maksu määräytyy asiakkaan palvelussa tekemien valintojen perusteella automaattisesti. Todistus toimitetaan sähköisenä PDF-dokumenttina asiakkaan tilatessa todistuksen suomalaista toimijaa varten, EU-komissiolle tai -parlamentille. Tällä hetkellä 60% kaikista luovutetuista todistuksista tilataan itsepalvelun kautta.
Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää lain mukaan tapauksissa, joissa asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella. Automaattisen ratkaisemisen täytyy perustua etukäteen laadittuihin sääntöihin, joissa muun muassa varmistetaan, ettei ratkaisumenettely syrji ketään.
Automaattista ratkaisemista koskevaa yleislainsäädäntö astui voimaan 1.5.2023. Lue tarkemmin automaattisesta ratkaisumenettelystä sekä Digi- ja väestötietoviraston automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotoista.
Yhteyshenkilöt
Tiina HärkönenJohtava asiantuntija
tiina.harkonen@dvv.fiDigi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt4.11.2024 09:03:00 EET | Pressmeddelande
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Suomalaisilla on hyvät valmiudet siirtyä vastaanottamaan viranomaisviestit digitaalisesti4.11.2024 09:03:00 EET | Tiedote
Suomi on siirtymässä asteittain digitaalisten palveluiden ensisijaisuuteen viranomaisasioinnissa. Ensimmäisenä muutos näkyy siinä, missä muodossa viranomaiset lähettävät asiakirjat, kuten päätökset ja muut tärkeät tiedoksiannot. Tällä hetkellä kirjeet postitetaan lähtökohtaisesti paperisina, ellei henkilö ole ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestejä tai antanut viranomaiselle muulla tavoin suostumustaan digitaalisten viestien vastaanottamiseen. Tulevaisuudessa henkilöt, jotka käyttävät julkishallinnon digitaalisia palveluja, saavat myös asiointiinsa liittyvät kirjeet ensisijaisesti digitaalisessa muodossa, eikä erillistä suotumusta enää kysytä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme