Digi- ja väestötietoviraston Todistukset väestötietojärjestelmästä -palvelu täydentyy uudella lainsäädännöllä
Digi- ja väestötietovirastossa on käytössä automaattinen ratkaisumenettely todistusten tilaamisessa väestötietojärjestelmässä. Palvelu täydentyy nyt uuden lainsäädännön vaatimuksilla, mikä tarkoittaa, että asiakas voi tutustua itsenäisesti käyttöönottopäätöksiin ja automaattisen ratkaisumenettelyn kriteereihin. Samalla asioinnin itsepalveluun liitetään uusi mahdollisuus tilata todistuksen avioliiton esteiden tutkinnasta, jos asiakas haluaa solmia avioliiton Suomessa tai muussa Pohjoismaassa.
Päätös on jatkumoa Digi- ja väestötietoviraston automatisoidun hallintopäätöksen hyödyntämiselle, ja aiemmin menettelyä onkin hyödynnetty esimerkiksi etunimen muuttamisessa. Automaattinen ratkaisumenettely tarkoittaa, että ihminen ei osallistu asian ratkaisemiseen, vaan se ratkaistaan automaattisella tietojenkäsittelyllä.
Automaattinen ratkaisumenettely nopeuttaa asiakkaan asiointia
Automaattinen ratkaisumenettely nopeuttaa asiakkaan asian ratkaisemista ja tehostaa Digi- ja väestötietoviraston toimintaa, kun asiantuntijat voivat keskittyä ihmisen harkintaa vaativien hakemuksen käsittelyyn. Todistusten tuottaminen on itsepalvelussa myös edullisinta.
Automaattinen menettely on käytössä, kun Todistukset väestötietojärjestelmästä -palvelusta tilattava todistus ja mahdolliset todistuksen liiteasiakirjat maksetaan tilauksen vireillepanon yhteydessä. Maksu määräytyy asiakkaan palvelussa tekemien valintojen perusteella automaattisesti. Todistus toimitetaan sähköisenä PDF-dokumenttina asiakkaan tilatessa todistuksen suomalaista toimijaa varten, EU-komissiolle tai -parlamentille. Tällä hetkellä 60% kaikista luovutetuista todistuksista tilataan itsepalvelun kautta.
Automaattista ratkaisumenettelyä voidaan käyttää lain mukaan tapauksissa, joissa asiaan ei sisälly tapauskohtaista harkintaa vaan se ratkaistaan esimerkiksi väestötietojärjestelmässä olevien tietojen perusteella. Automaattisen ratkaisemisen täytyy perustua etukäteen laadittuihin sääntöihin, joissa muun muassa varmistetaan, ettei ratkaisumenettely syrji ketään.
Automaattista ratkaisemista koskevaa yleislainsäädäntö astui voimaan 1.5.2023. Lue tarkemmin automaattisesta ratkaisumenettelystä sekä Digi- ja väestötietoviraston automaattisen ratkaisumenettelyn käyttöönotoista.
Yhteyshenkilöt
Tiina HärkönenJohtava asiantuntija
tiina.harkonen@dvv.fiDigi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde fem år – arbetet för att främja ett smidigt Finland fortsätter2.1.2025 11:23:47 EET | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde den 1 januari 2025 fem år. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har främjat samhällets digitalisering, tryggat tillgången till information och erbjudit tjänster för medborgarna i olika livssituationer.
Digi- ja väestötietovirasto täytti viisi vuotta – työ sujuvan Suomen edistämiseksi jatkuu2.1.2025 11:23:47 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto täytti keskiviikkona 1. tammikuuta 2025 viisi vuotta. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on edistänyt yhteiskunnan digitalisaatiota, turvannut tietojen saatavuutta ja tarjonnut palveluja kansalaisten eri elämäntilanteisiin.
Private guardians and attorneys now have better access to e-services2.12.2024 08:36:36 EET | Press release
Private guardians and attorneys can now manage the financial matters of their clients and granters in the e-services of the Finnish Tax Administration, Traficom and other authorities without separate authorisation. The reforms concerns about 20,000 attorneys and 15,000 private guardians.
Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt2.12.2024 08:36:19 EET | Pressmeddelande
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, FPAs, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.
Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu2.12.2024 08:35:51 EET | Tiedote
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia sekä omaisuuteen liittyviä asioita Verohallinnon, Traficomin, Kelan ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme