Undersökningsresultaten blev klara: Pansarfartyget Ilmarinens bränsletankar kan tömmas kontrollerat
Undersökningarna av pansarfartyget Ilmarinens vrak fortsatte i Finlands ekonomiska zon i Östersjön 12–19.8.2024. Syftet med forskningsresan var att utreda om pansarfartyget Ilmarinens vrak lämpar sig för sanering med myndighetsåtgärder och hur det kan tömmas på olja. Forskningsresan genomfördes som ett myndighetssamarbete mellan Finlands miljöcentral (Syke), Marinen och Gränsbevakningsväsendet.
Pansarfartyget Ilmarinen sjönk den 13 september 1941. För närvarande uppskattar man att tankarna innehåller sammanlagt 100 000 liter lätt brännolja.
Forskningsresans resultat om vrakets skick och bränsletankarnas placering hjälpte till att förstå hur man bäst kan avlägsna bränslet på ett säkert sätt. För närvarande läcker vraket några droppar per minut. Vrakets yta har ett relativt tjockt korrosionsskikt. En risk i ett skrov som tillverkats genom nitning är att det går itu, vilket kan leda till en större oljeskada. Detta skulle vara särskilt förödande för den närliggande naturen i Skärgårdshavets nationalpark.
För att utreda vrakets nuläge användes ROV (eng. remotely operated vehicle) och dykare. ROV är s.k. dykrobotar som används för att lokalisera och fotografera undervattensobjekt. Med hjälp av ROV-fotografering kartlades placeringen av tankar som innehåller olja, vilket underlättar en eventuell framtida oljetömningsoperation. Med hjälp av fotograferingarna granskades också skicket på vrakets skrov och skadorna på skrovet. Som undersökningsredskap användes också fjärrstyrda avbildningsapparater, hydroakustisk utrustning och ultraljudsmätningar.
Finlands miljöcentrals projektchef Tommi Kontto beskriver resultaten från forskningsresan enligt följande: ”På några ställen avlägsnades korrosion från skrovets yta och under den framkom en hel stålyta. Skrovet har sammanfogats genom nitning, korrosion kan påverka nitarna och stålskivorna på olika sätt. Oljan i Ilmarinens bränsletankar utgör en risk för det känsliga och sårbara Östersjön. Utifrån undersökningsresultaten bedömer vi att vrakets bränsletankar kan tömmas kontrollerat innan oljan som läcker ut från tankarna orsakar större fara för havsnaturen.”
På undersökningsplatsen hölls en tyst minut till minne av de omkomna marinsoldaterna
När Ilmarinen körde på en sjömina utanför Utö den 13 september 1941 dog 271 marinsoldater i olyckan. När undersökningen planerades var det också viktigt att beakta gravfriden. Vid planeringen av dykningen har man diskuterat med traditionsföreningen för pansarfartyg som värnar om Ilmarinens arv, Försvarsmaktens andliga arbete samt regionförvaltningsverket som ansvarar för gravfriden. Dessa instanser såg inget hinder för att genomföra undersökningen. Innan operationen inleddes hölls en tyst minut på undersökningsplatsen för att hedra minnet av de omkomna marinsoldaterna.
Man dök inte i utrymmena inne i vraket, där det finns avlidna. Man gick inte in i skrovet utan undersökte det på ovansidan.
Tömning av vrakets bränsletankar planeras för åren 2025–2026
Miljöministeriet främjar i samarbete med andra myndigheter tömningen av Ilmarinens bränsletankar som myndighetsarbete. Målet är att tömma vraket på olja under åren 2025–2026. Saneringen av vraket finansieras ur miljöministeriets Förbättring av vattendragens och havets tillstånd programmet Ahti (2023–2027). Programmet förverkligar målet att skydda vattnen och Östersjön i Petteri Orpos regeringsprogram.
Nyckelord
Kontakter
Projektchef Tommi Kontto, Finlands miljöcentral (Syke), fornamn.efternamn@syke.fi, tfn 0295 252 278
Finlands miljöcentrals medietjänst
Finlands miljöcentrals medietjänst ger information om forskning, hjälper journalister att hitta experter för intervjuer och tillhandahåller fotografier för mediabruk.
Kontakterna kommer att besvaras av kommunikationsexperter. Vi serverar vardagar från 9.00 till 16.00.
Bilder
Länkar
Finlands miljöcentral - Med kunskap skapar vi hopp.
Finlands miljöcentral
Latokartanonkaari 11
00790 HELSINKI
0295 251 000
Det är dags att övergå från att lösa enskilda miljöproblem till en hållbarhetsomställning som genomsyrar hela samhället. Finlands miljöcentral (Syke) påverkar byggandet av ett hållbart samhälle genom forskning, information och tjänster. Finlands miljöcentral är ett forskningsinstitut där cirka 700 experter och forskare arbetar i Helsingfors, Uleåborg, Jyväskylä och Joensuu.
Följ Suomen ympäristökeskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen ympäristökeskus
Policy Brief: Limiting sulphate load of wastewaters calls for environmental quality standards7.11.2024 07:55:00 EET | Press release
The clean energy transition and the green transition are bringing mining and battery technology industries to Finland. As a result, sulphate discharges into inland waters and the Baltic Sea will increase. Sulphate also has beneficial effects in water bodies, and it is not currently classified as a harmful substance. However, a high local load may adversely affect aquatic organisms, especially in lakes with a naturally low sulphate concentration. In its new Policy Brief, the Finnish Environment Institute issues recommendations for reducing the harmful effects of the sulphate load in wastewaters.
Politiikkasuositus: Jätevesien sulfaattikuorman rajoittamiseksi tarvitaan ympäristönlaatunormit7.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Siirtyminen puhtaaseen energiaan ja vihreä siirtymä ovat tuomassa Suomeen kaivostoimintaa ja akkuteknologiateollisuutta. Tämän seurauksena jätevesien sulfaattikuorma sisävesiin ja Itämereen kasvaa. Sulfaatilla on vesistöissä myös hyödyllisiä vaikutuksia, eikä sulfaattia nykyisin luokitella haitalliseksi aineeksi. Suuri paikallinen kuorma voi kuitenkin vaikuttaa haitallisesti vesieliöstöön etenkin järvissä, joissa sulfaattia on niukasti. Suomen ympäristökeskuksen uusi Policy Brief -julkaisu antaa suosituksia jätevesien sulfaattikuorman haittojen vähentämiseksi.
Results released: The fuel tanks of coastal defence ship Ilmarinen can be emptied in a controlled way5.11.2024 08:55:00 EET | Press release
The investigation of the wreck of coastal defence ship Ilmarinen continued in the northern Baltic Sea in the Finnish Exclusive Economic Zone from 12 to 19 August 2024. The objective of the expedition made to the Ilmarinen shipwreck was to determine whether authorities could extract the oil from the wreck and how. The expedition was carried out in cooperation between authorities, including the Finnish Environment Institute (Syke), the Finnish Navy, and Border Guard.
Tutkimustulokset valmistuivat: Panssarilaiva Ilmarisen polttoainesäiliöt voidaan tyhjentää hallitusti5.11.2024 08:55:00 EET | Tiedote
Panssarilaiva Ilmarisen hylyn tutkimuksia jatkettiin Pohjoisella Itämerellä Suomen talousvyöhykkeellä 12.-19.8.2024. Tutkimusmatkan tavoitteena oli selvittää, soveltuuko panssarilaiva Ilmarisen hylky viranomaistoimin saneerattavaksi ja miten se voitaisiin tyhjentää öljystä. Tutkimusmatka toteutettiin viranomaisyhteistyönä, jossa olivat mukana Suomen ympäristökeskus (Syke), Merivoimat ja Rajavartiolaitos.
Viikkokatsaus 4.–8.11.20244.11.2024 14:15:55 EET | Tiedote
Hei! Tässä tiedoksesi meillä Suomen ympäristökeskuksessa tällä viikolla ilmestyviä tiedotteita, uutisia, kampanjoita, blogeja ja uutiskirjeitä. Mukana myös tulevia tapahtumia ja webinaareja. Jakelemme viikkokatsauksen maanantaisin STT:n kautta. Koosteet löytyvät myös STT-uutishuoneesta, josta voit tilata kaikki Suomen ympäristökeskuksen tiedotteet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum