Varsinais-Suomen ELY-keskus

Aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän tutkimustulokset valmistuneet – hälytykset laskivat ajonopeuksia

Jaa

Valtatiellä 8 Nousiaisissa on tutkittu aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän toimintaa ja vaikutuksia hirvieläinonnettomuuksien ehkäisemisessä. Tutkimus alkoi kesäkuussa 2023 ja ensimmäisen vaiheen tulokset ovat valmistuneet syyskuussa 2024. Tulosten perusteella autoilijat laskevat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen. Ajonopeuksien laskemisessa oli kuitenkin eroja mm. vuorokaudenajan mukaan ja liittyikö hälytykseen todennettu eläinhavainto. Jatkotutkimusta tarvitaan vielä mm. vuodenaikavaihtelujen osalta sekä varoitusjärjestelmän toimivuudesta muissa kohteissa, jotta saadaan tarkempaa tietoa tulosten yleistettävyydestä.

Hämärässä tiellä ajaa auto, jonka nopeudeksi on merkitty 12 kilometriä tunnissa. Tiellä on hirvi. Varoitusjärjestelmä on mennyt päälle.

Riista-aidan aukkokohdassa Nousiaisissa valtatiellä 8 on kokeiltu uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta.

Riista-aidat katkaisevat hirvieläinten luontaiset kulkureitit, jolloin hirvet ja kauriit etsivät uutta tienylityspaikkaa riista-aitojen aukkokohdista. Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia, eikä riistaeläinten yli- tai alikulkujen rakentamiseen ole rahoitusta. Onnettomuuksilta välttymisen ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan kuljettajien ajokäyttäytymiseen.

Kahden kuukauden mittainen havaintoaineisto kerättiin vuoden 2024 helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin. Tutkimuksen aikana tiellä oli molempiin ajosuuntiin näkyvillä hirvi- ja peuraeläimiä koskeva varoitusliikennemerkki. Tämän lisäksi autoilijoita oli varoittamassa välkkyvä varoitusmerkki, joka hälytti aina, kun järjestelmä havaitsi eläimen olevan tiealueella. Talvinopeusrajoitus tiejaksolla oli 80 km/h.

Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä vaikuttaa autojen keskinopeuksiin ja onnettomuuksiin eri vuorokaudenaikoina, ovatko vaikutukset samanlaisia eläinhavainnon kanssa ja ilman eläinhavaintoa, ja kuinka paljon nopeudet vaihtelevat varoitustapahtuman mukaan. Tutkimuksen tulokset valmistuivat syyskuussa.

Varoitusjärjestelmän hälytykset laskivat autoilijoiden ajonopeuksia

Tutkimusjakson aikana kirjattiin yli miljoona ajoneuvohavaintoa, 560 eläinhavaintoa ja lähes 700 varoitustapahtumaa. Riista-aidan aukkokohdasta kulki 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa.

Tutkimuksen tulosten mukaan hälytystilanteet vaikuttavat merkittävästi autojen keskinopeuteen vuorokauden eri aikoina. Varoitusjärjestelmän hälytystilanteissa keskinopeudet ovat keskimäärin alhaisempia kuin tilanteissa, joissa ei ole järjestelmän hälytystä. Tulokset osoittavat, että suurimmillaan hälytys hidastaa nopeutta myöhään illalla ja yöaikaan, klo 22–05 välillä, jolloin keskimääräinen nopeusero on selvästi yli 10 km/h. Hälytystilanteet hidastavat autoja merkittävästi kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta vaikutus on huomattavasti suurempi pimeällä ja hämärällä.

” Järjestelmä siis toimii tehokkaasti etenkin silloin, kun näkyvyys on heikentynyt. Liikenneturvallisuuden kannalta on todennäköisesti kriittisempää, että kuljettajat reagoivat hälytyksiin näkyvyyden ollessa heikentynyt ” kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.

Tulosten perusteella voidaan todeta, että järjestelmä pystyy ennakoimaan vaaratilanteita ja kuljettajat reagoivat siihen myös ilman eläinhavaintoa. Keskinopeuden alentumat ovat kuitenkin suurempia silloin, kun tilanteeseen liittyy todennetusti eläinhavainto (-10 km/h). Ajonopeudet laskevat myös enemmän ilta- ja yöaikaan: esimerkiksi klo 01–04 nopeudet laskevat ilman todennettua eläinhavaintoa (-9 km/h) ja eläinhavainnon kanssa (-16 km/h).

Tapahtumaan liittyvillä erityispiirteillä, kuten esimerkiksi eläinten määrällä, sääolosuhteilla, kuljettajien ominaisuuksilla tai liikenteen ruuhkaisuudella oli vain vähän vaikutusta keskinopeuden vaihteluun eri hälytystilanteissa. Ne selittyivät pääosin kellonajalla, tapahtumapäivällä sekä todennetulla eläinhavainnolla.

”Seurantajakson aikana ei tapahtunut yhtään havaittua riistaonnettomuutta.” kertoo Suomen riistakeskuksen hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma.  

Tällä perusteella järjestelmän toimivuudesta onnettomuuksien ja onnettomuuksien vakavuuden ehkäisyssä ei voida esittää tarkempia laskennallisia arvioita. Toisaalta voidaan kuitenkin todeta, että liikenneturvallisuus ei ole ainakaan heikentynyt. Riista-aita ja eläimille tarkoitettu tienylityskohta on otettu alueella käyttöön vuonna 2022, jonka jälkeen risteysalueella on tapahtunut yhteensä 12 eläinonnettomuutta. Kuitenkin aktiivisen varoitusjärjestelmän käyttöönoton (kesäkuu 2023) jälkeen alueella ei ole tapahtunut yhtään tilastoitua eläinonnettomuutta.

Jatkotutkimusta tarvitaan tulosten yleistettävyydestä

Tässä tutkimuksessa varoitusjärjestelmän toimivuutta arvioitiin verrattain lyhyen,

noin kahden kuukauden pituisen ajanjakson aikana. Aiheettomat hälytykset voivat toistuvasti jatkuessaan johtaa kuljettajien turtumiseen varoituksia kohtaan, jolloin he eivät

reagoi myöskään todellisiin hälytyksiin. Varoitusväsymyksen tutkiminen edellyttäisi pidemmän aikavälin mittaista havaintoaineistoa. On myös mahdollista, että vaikka käytetyt varoitusjärjestelmät olisivat kuinka tehokkaita ja luotettavia tahansa, jotkut kuljettajat eivät reagoi varoituksiin.

Tutkimusprojektin toteuttivat yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus ja InnoTrafik Oy. Aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän on toimittanut älyliikennelaitteita kehittävä InnoTrafik Oy. Tutkimuksen tulokset analysoi ja tutkimusraportin laati professori Pekka Räsänen ja VTT Aki Koivula Turun yliopistosta.

”Olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä ELY:n ja Suomen riistakeskuksen kanssa jo useamman vuoden ajan parantaaksemme maanteiden turvallisuutta hirvivaara-alueilla. Kehittämäämme patentoituun teknologiaan perustuvat älyliikenneratkaisut parantavat tutkitusti eläinten ja ihmisten turvallista liikkumista ongelmakohdissa.", summaa InnoTrafikin tuotevastaava Jouni Hänninen.

Tutkimuksen 2. vaiheessa on tavoitteena tuottaa pidempikestoinen seurantajakso ajankohtaan liittyvien epävarmuustekijöiden pois rajaamiseksi. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa vertaileva tutkimus seututiellä 189 Naantalin Luonnonmaalla vastaavan tyyppisessä riista-aidan aukkokohdassa, joka on suunniteltu hirvieläinten tienylityskohdaksi. Vertailuasetelma Luonnonmaan tutkimuskohteessa lisäisi mahdollisuuksia tuottaa yleistettävissä olevaa tietoa varoitusjärjestelmän vaikutuksista keskinopeuksien alentumiselle ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamiselle. Jatkotutkimuksen toteuttavat yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus, Luonnonvarakeskus LUKE ja InnoTrafik Oy.

Tiedotustilaisuus

Järjestämme Teamsin välityksellä aiheesta tiedotustilaisuuden medialle, johon olette lämpimästi tervetulleita.

Kaikille osallistujille toimitetaan tiedotustilaisuuden aineistot ja tutkimustulokset.

Lisätietoja:

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Töiden jatkuminen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen siltaurakoissa Tehan Oy:n siltakohteilla4.11.2024 13:20:37 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on saanut kyselyjä töiden jatkumisesta Tehan Oy:n siltakohteilla sen jälkeen, kun viime torstaina uutisoitiin Tehan Oy:n taloudellisista vaikeuksista ja yrityssaneeraukseen hakeutumisesta. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on tällä hetkellä Tehan Oy:n kanssa 4 siltaurakkaa, joissa on yhteensä 9 eri siltakohdetta. Tällä hetkellä työt ovat käynnissä ja urakoitsija on ilmoittanut sitoutuvansa jatkamaan töitä kohteilla. Töiden valmistuminen tulee kuitenkin viivästymään suunnitellusta aikataulusta.

Över hundra landsbygdsfinansierade utvecklingsprojekt pågår i Egentliga Finland4.11.2024 08:31:10 EET | Pressmeddelande

Med hjälp av allmännyttiga utvecklingsprojekt som fått EU:s landsbygdsfinansiering utvecklar man till exempel livsmedelskedjan, turismen, miljön, hobbymöjligheterna, landsbygdens nätförbindelser och de allmänna förutsättningarna för ett gott liv på landsbygden. Det finns både utvecklingsprojekt på över en halv miljon euro och investeringar på några tusen euro.

Rävsundsbrons trafikljus tas ur bruk 11–14.11 och trafikdirigerare är på plats1.11.2024 08:00:00 EET | Pressmeddelande

I och med byggandet av den nya Rävsundsbron flyttas vägsträckningen på Pargassidan av Skärgårdsvägen (landsväg 180) till sin slutliga plats och på Pargassidan har en ny trafikförbindelse byggts till väntområdet för tunga fordon. Även trafikljusen kommer att flyttas till nya platser och under flyttningsarbetet är trafikljusen ur bruk på båda sidor om bron. Trafiken flyttas till den nya vägförbindelsen måndagen den 11 november och då inleds också flyttningen av trafikljusen. Trafikdirigerarna är på plats för att styra trafiken under flyttningen och installationen av trafikljusen 11–14.11.2024.

Kirjalansalmen sillan liikennevalot pois käytöstä 11.–14.11. ja paikalla ovat liikenteenohjaajat1.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Uuden Kirjalansalmen sillan rakentamisen myötä Saaristotien (mt 180) Paraisten puolen tielinjaus muuttuu lopulliseen paikkaansa ja Paraisten päässä raskaiden ajoneuvojen odotusalueelle on rakennettu uusi kulkuyhteys. Myös liikennevalot joudutaan siirtämään uusille sijainneille ja siirtotyön aikana liikennevalot ovat sillan molemmilla puolilla pois käytöstä. Liikenne siirtyy uudelle tieyhteydelle maanantaina 11.11. ja silloin aloitetaan myös liikennevalojen siirto. Liikenteenohjaajat ovat paikalla ohjaamassa liikennettä liikennevalojen siirto- ja asennustyön ajan 11.–14.11.2024.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye