Aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän tutkimustulokset valmistuneet – hälytykset laskivat ajonopeuksia
Valtatiellä 8 Nousiaisissa on tutkittu aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän toimintaa ja vaikutuksia hirvieläinonnettomuuksien ehkäisemisessä. Tutkimus alkoi kesäkuussa 2023 ja ensimmäisen vaiheen tulokset ovat valmistuneet syyskuussa 2024. Tulosten perusteella autoilijat laskevat merkittävästi ajonopeuttaan nähdessään varoituksen ja näin välttävät törmäyksen tietä ylittävään tai tielle tulossa olevaan kauriiseen tai hirveen. Ajonopeuksien laskemisessa oli kuitenkin eroja mm. vuorokaudenajan mukaan ja liittyikö hälytykseen todennettu eläinhavainto. Jatkotutkimusta tarvitaan vielä mm. vuodenaikavaihtelujen osalta sekä varoitusjärjestelmän toimivuudesta muissa kohteissa, jotta saadaan tarkempaa tietoa tulosten yleistettävyydestä.
Riista-aidan aukkokohdassa Nousiaisissa valtatiellä 8 on kokeiltu uudenlaista aktiivista hirvivaroitusjärjestelmää, jossa hirvivaroitusmerkkien yhteyteen on asennettu huomiovaloja. Ne aktivoituvat ja varoittavat autoilijaa vain silloin, kun hirviä tai kauriita havaitaan ajoradan läheisyydessä. Järjestelmään sisältyy myös Mynämäentien pohjoiseen liittymään asennettu ihmispuhetta tuottava riistaäänimajakka, joka toimii pelottimena hirvieläimille ja siten ohjaa ne ylittämään tien suunnitellusta riista-aidan aukkokohdasta.
Riista-aidat katkaisevat hirvieläinten luontaiset kulkureitit, jolloin hirvet ja kauriit etsivät uutta tienylityspaikkaa riista-aitojen aukkokohdista. Riista-aidan aukkokohtaa ei ole mahdollista tukkia, eikä riistaeläinten yli- tai alikulkujen rakentamiseen ole rahoitusta. Onnettomuuksilta välttymisen ainoa keino on pyrkiä vaikuttamaan kuljettajien ajokäyttäytymiseen.
Kahden kuukauden mittainen havaintoaineisto kerättiin vuoden 2024 helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin. Tutkimuksen aikana tiellä oli molempiin ajosuuntiin näkyvillä hirvi- ja peuraeläimiä koskeva varoitusliikennemerkki. Tämän lisäksi autoilijoita oli varoittamassa välkkyvä varoitusmerkki, joka hälytti aina, kun järjestelmä havaitsi eläimen olevan tiealueella. Talvinopeusrajoitus tiejaksolla oli 80 km/h.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten aktiivinen hirvivaroitusjärjestelmä vaikuttaa autojen keskinopeuksiin ja onnettomuuksiin eri vuorokaudenaikoina, ovatko vaikutukset samanlaisia eläinhavainnon kanssa ja ilman eläinhavaintoa, ja kuinka paljon nopeudet vaihtelevat varoitustapahtuman mukaan. Tutkimuksen tulokset valmistuivat syyskuussa.
Varoitusjärjestelmän hälytykset laskivat autoilijoiden ajonopeuksia
Tutkimusjakson aikana kirjattiin yli miljoona ajoneuvohavaintoa, 560 eläinhavaintoa ja lähes 700 varoitustapahtumaa. Riista-aidan aukkokohdasta kulki 5–25 hirvieläintä vuorokaudessa.
Tutkimuksen tulosten mukaan hälytystilanteet vaikuttavat merkittävästi autojen keskinopeuteen vuorokauden eri aikoina. Varoitusjärjestelmän hälytystilanteissa keskinopeudet ovat keskimäärin alhaisempia kuin tilanteissa, joissa ei ole järjestelmän hälytystä. Tulokset osoittavat, että suurimmillaan hälytys hidastaa nopeutta myöhään illalla ja yöaikaan, klo 22–05 välillä, jolloin keskimääräinen nopeusero on selvästi yli 10 km/h. Hälytystilanteet hidastavat autoja merkittävästi kaikkina vuorokaudenaikoina, mutta vaikutus on huomattavasti suurempi pimeällä ja hämärällä.
” Järjestelmä siis toimii tehokkaasti etenkin silloin, kun näkyvyys on heikentynyt. Liikenneturvallisuuden kannalta on todennäköisesti kriittisempää, että kuljettajat reagoivat hälytyksiin näkyvyyden ollessa heikentynyt ” kertoo Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että järjestelmä pystyy ennakoimaan vaaratilanteita ja kuljettajat reagoivat siihen myös ilman eläinhavaintoa. Keskinopeuden alentumat ovat kuitenkin suurempia silloin, kun tilanteeseen liittyy todennetusti eläinhavainto (-10 km/h). Ajonopeudet laskevat myös enemmän ilta- ja yöaikaan: esimerkiksi klo 01–04 nopeudet laskevat ilman todennettua eläinhavaintoa (-9 km/h) ja eläinhavainnon kanssa (-16 km/h).
Tapahtumaan liittyvillä erityispiirteillä, kuten esimerkiksi eläinten määrällä, sääolosuhteilla, kuljettajien ominaisuuksilla tai liikenteen ruuhkaisuudella oli vain vähän vaikutusta keskinopeuden vaihteluun eri hälytystilanteissa. Ne selittyivät pääosin kellonajalla, tapahtumapäivällä sekä todennetulla eläinhavainnolla.
”Seurantajakson aikana ei tapahtunut yhtään havaittua riistaonnettomuutta.” kertoo Suomen riistakeskuksen hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma.
Tällä perusteella järjestelmän toimivuudesta onnettomuuksien ja onnettomuuksien vakavuuden ehkäisyssä ei voida esittää tarkempia laskennallisia arvioita. Toisaalta voidaan kuitenkin todeta, että liikenneturvallisuus ei ole ainakaan heikentynyt. Riista-aita ja eläimille tarkoitettu tienylityskohta on otettu alueella käyttöön vuonna 2022, jonka jälkeen risteysalueella on tapahtunut yhteensä 12 eläinonnettomuutta. Kuitenkin aktiivisen varoitusjärjestelmän käyttöönoton (kesäkuu 2023) jälkeen alueella ei ole tapahtunut yhtään tilastoitua eläinonnettomuutta.
Jatkotutkimusta tarvitaan tulosten yleistettävyydestä
Tässä tutkimuksessa varoitusjärjestelmän toimivuutta arvioitiin verrattain lyhyen,
noin kahden kuukauden pituisen ajanjakson aikana. Aiheettomat hälytykset voivat toistuvasti jatkuessaan johtaa kuljettajien turtumiseen varoituksia kohtaan, jolloin he eivät
reagoi myöskään todellisiin hälytyksiin. Varoitusväsymyksen tutkiminen edellyttäisi pidemmän aikavälin mittaista havaintoaineistoa. On myös mahdollista, että vaikka käytetyt varoitusjärjestelmät olisivat kuinka tehokkaita ja luotettavia tahansa, jotkut kuljettajat eivät reagoi varoituksiin.
Tutkimusprojektin toteuttivat yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus ja InnoTrafik Oy. Aktiivisen hirvivaroitusjärjestelmän on toimittanut älyliikennelaitteita kehittävä InnoTrafik Oy. Tutkimuksen tulokset analysoi ja tutkimusraportin laati professori Pekka Räsänen ja VTT Aki Koivula Turun yliopistosta.
”Olemme tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä ELY:n ja Suomen riistakeskuksen kanssa jo useamman vuoden ajan parantaaksemme maanteiden turvallisuutta hirvivaara-alueilla. Kehittämäämme patentoituun teknologiaan perustuvat älyliikenneratkaisut parantavat tutkitusti eläinten ja ihmisten turvallista liikkumista ongelmakohdissa.", summaa InnoTrafikin tuotevastaava Jouni Hänninen.
Tutkimuksen 2. vaiheessa on tavoitteena tuottaa pidempikestoinen seurantajakso ajankohtaan liittyvien epävarmuustekijöiden pois rajaamiseksi. Lisäksi tavoitteena on toteuttaa vertaileva tutkimus seututiellä 189 Naantalin Luonnonmaalla vastaavan tyyppisessä riista-aidan aukkokohdassa, joka on suunniteltu hirvieläinten tienylityskohdaksi. Vertailuasetelma Luonnonmaan tutkimuskohteessa lisäisi mahdollisuuksia tuottaa yleistettävissä olevaa tietoa varoitusjärjestelmän vaikutuksista keskinopeuksien alentumiselle ja sitä kautta liikenneturvallisuuden parantamiselle. Jatkotutkimuksen toteuttavat yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskus, Suomen riistakeskus, Luonnonvarakeskus LUKE ja InnoTrafik Oy.
Tiedotustilaisuus
Järjestämme Teamsin välityksellä aiheesta tiedotustilaisuuden medialle, johon olette lämpimästi tervetulleita.
- Aika: tiistaina 5.11.2024 klo 10.00 alkaen
- Ilmoittautuminen sähköpostilla: info@innotrafik.com
- Suora linkki Teams-kokoukseen
Kaikille osallistujille toimitetaan tiedotustilaisuuden aineistot ja tutkimustulokset.
Lisätietoja:
- Varsinais-Suomen ELY-keskus, liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, p. 0400 824 207 tai etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
- lnnoTrafik Oy, tuotteet ja palvelut, Jouni Hänninen, p. 040 731 4030 tai etunimi.sukunimi@innotrafik.com
- Suomen riistakeskus, hirvitalousaluesuunnittelija Joni Saunaluoma, p. 029 431 2275 tai
etunimi.sukunimi@riista.fi - Pekka Räsänen, sosiaalitieteiden laitos, Turun yliopisto, p. 050 567 2230 tai pekka.rasanen@utu.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Jalankulku- ja pyöräilyväylillä uusia kohteita harja-hiekoitusmenetelmän piiriin Porin kaupunkiseudulla ja Turussa5.11.2024 10:00:36 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on pilotoitu harja-hiekoitusmenetelmää jalankulku- ja pyöräilyväylien talvihoidossa muutamassa kohteessa Turun kaupunkiseudulla. Tänä talvena menetelmän piiriin otetaan uusia kohteita Porin kaupunkiseudulla ja Turussa. Harja-hiekoitusmenetelmällä parannetaan kävely- ja pyöräilyväylien talvihoidon laatua keskeisillä väylillä ja kannustetaan talvipyöräilyyn. ELY-keskuksen ja kaupunkien katuverkon harja-hiekoituskohteiden avulla pyritään luomaan yhtenäisiä ja sujuvia pyöräreittejä talviolosuhteissa.
Miten varmistamme sujuvan liikenteen talvikeleillä?5.11.2024 08:45:00 EET | Tiedote
Talvihoidon ensisijaisena tavoitteena on varmistaa turvallinen ja sujuva liikenne kaikilla teillä. Teiden hoito perustuu hoitoluokkiin, jotka määrittävät, kuinka nopeasti ja millä tasolla teitä hoidetaan talvella. Talvihoidolla turvataan teiden liikennöinti kaikilla teillä ja pääteillä pyritään ennakoitavaan ja häiriöttömään liikenteeseen, mutta kesäkelien kaltaista tilannetta ei tavoitella. Viime vuosina talvikelit ovat muuttuneet yhä haastavammiksi. Nopeat säämuutokset ovat yleistyneet, mikä tekee hoitotoimien ennakoinnista entistä vaikeampaa.
Töiden jatkuminen Varsinais-Suomen ELY-keskuksen siltaurakoissa Tehan Oy:n siltakohteilla4.11.2024 13:20:37 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on saanut kyselyjä töiden jatkumisesta Tehan Oy:n siltakohteilla sen jälkeen, kun viime torstaina uutisoitiin Tehan Oy:n taloudellisista vaikeuksista ja yrityssaneeraukseen hakeutumisesta. Varsinais-Suomen ELY-keskuksella on tällä hetkellä Tehan Oy:n kanssa 4 siltaurakkaa, joissa on yhteensä 9 eri siltakohdetta. Tällä hetkellä työt ovat käynnissä ja urakoitsija on ilmoittanut sitoutuvansa jatkamaan töitä kohteilla. Töiden valmistuminen tulee kuitenkin viivästymään suunnitellusta aikataulusta.
Över hundra landsbygdsfinansierade utvecklingsprojekt pågår i Egentliga Finland4.11.2024 08:31:10 EET | Pressmeddelande
Med hjälp av allmännyttiga utvecklingsprojekt som fått EU:s landsbygdsfinansiering utvecklar man till exempel livsmedelskedjan, turismen, miljön, hobbymöjligheterna, landsbygdens nätförbindelser och de allmänna förutsättningarna för ett gott liv på landsbygden. Det finns både utvecklingsprojekt på över en halv miljon euro och investeringar på några tusen euro.
Varsinais-Suomessa on käynnissä yli sata maaseuturahoitteista kehittämishanketta4.11.2024 08:31:10 EET | Tiedote
EU:n maaseuturahoitusta saaneiden yleishyödyllisten kehittämishankkeiden avulla kehitetään esimerkiksi ruokaketjua, matkailua, ympäristöä, harrastusmahdollisuuksia, maaseudun verkkoyhteyksiä ja yleisesti hyvän elämän edellytyksiä maaseudulla. Mukana on yli puolen miljoonan euron kehittämishankkeita ja toisessa ääripäässä muutaman tuhannen euron investointeja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme