Finländarna är väl förberedda för att ta emot meddelanden från myndigheterna digitalt
Finland håller stegvis på att övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. I första hand syns ändringen i formen i vilken myndigheternas handlingar, såsom beslut och andra viktiga delgivningar, skickas. För närvarande postas breven i regel i pappersform om personen inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden eller på annat sätt gett sitt samtycke till att ta emot digitala meddelanden. I framtiden kommer de som använder den offentliga förvaltningens digitala tjänster också i första hand att få brev som gäller deras ärenden i digital form, och inget separat samtycke efterfrågas längre.
Ändringen gäller inte personer som inte använder myndigheternas digitala tjänster. Ändringen gäller inte heller personer som inte har lämplig utrustning eller nätanslutning eller annars möjlighet att ta emot digitala brev. Vid sidan av de elektroniska kanalerna finns det fortfarande andra sätt att uträtta ärenden hos myndigheterna.
Finansministeriet bereder som bäst ändringar i lagstiftningen i enlighet med statsminister Petteri Orpos regeringsprogram. Enligt en preliminär bedömning skulle man övergå till att prioritera digitala myndighetsmeddelanden i början av 2026.
Genom att övergå till digitalisering är det möjligt att på ett säkert sätt förbättra kundernas tjänster så att de i högre grad blir oberoende av tid och plats. Genom ändringen är det också möjligt att uppnå betydande besparingar för den offentliga ekonomin när en betydande mängd pappersbrev slopas för dem som redan i övrigt använder myndigheternas digitala tjänster. För närvarande tar över 1,4 miljoner finländare emot digital myndighetspost i Suomi.fi-meddelanden. I och med ändringen går sammanlagt nästan 3 miljoner nya användare över från pappersbrev till digitala brev: cirka 2 miljoner personer under pensionsåldern samt cirka 850 000 personer som överskridit pensionsåldern.
Vi har kompetens, erfarenhet och stödstrukturer
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har utrett medborgarnas beredskap att övergå till att ta emot viktiga meddelanden från myndigheter digitalt. Beredskapen har utretts genom telefonenkäter och intervjuer som genomfördes 2023 och 2024 samt i synnerhet genom möten med intressentgrupper för aktörer i sårbar ställning. Resultaten har varit uppmuntrande.
Finländarnas beredskap att ta emot myndighetspost digitalt enligt principen om ett enda serviceställe är god:
- 86 % av finländarna i åldern 18–89 år är helt eller delvis självständiga i digitala frågor. Antalet är högre än i Danmark, där man redan för cirka 10 år sedan har övergått till att prioritera digital myndighetskommunikation.
- Myndigheternas digitala tjänster används flitigt. Nio av tio finländare i åldern 18–89 använder myndigheternas digitala tjänster minst några gånger om året.
- 75 % av finländarna är beredda att gå över till att ta emot digitala myndighetsmeddelanden eller åtminstone pröva på att ta emot meddelanden digitalt.
De positiva sidorna med digitala myndighetsmeddelanden är i synnerhet snabbhet, enkelhet, tillgänglighet och informationssäkerhet.
Finlands utgångspunkter för övergången till digital myndighetskommunikation är goda jämfört med många andra länder även med tanke på det stöd som erbjuds. I Finland erbjuder myndigheterna digitalt stöd i sina egna tjänster. Dessutom erbjuds till exempel digitalt stöd på en mer allmän nivå av många kommunala punkter för samservice, av bibliotek, tredje sektorn och av företag . Medborgarna är också beredda att hjälpa varandra i digitala ärenden. 54 procent av finländarna ger sina närstående hjälp eller råd i digitala ärenden minst en gång i månaden, 82 procent åtminstone ibland.
Arbetet för att beakta specialgrupper fortsätter
Den kundorienterade utvecklingen av Suomi.fi-meddelanden fortsätter aktivt redan innan ändringen träder i kraft. Vid uppbyggnaden av tjänsten och det stöd som ordnas för den strävar man efter att särskilt beakta de grupper för vilka det till exempel på grund av begränsad kompetens, möjligheterna att använda enheter eller på grund av hälsotillståndet kan bli utmanande att använda tjänsten. Som en del av utvecklingsarbetet planerar man också hur en person kan återgå till att använda papperspost om det finns risk för att personens ärendehantering förhindras eller försvåras för mycket i och med emottagandet av digitala meddelanden.
Nyckelord
Kontakter
Annette Hotariledande sakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295535028annette.hotari@dvv.fiHenriikka EloluotospecialsakkunnigDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Tel:0295 535 124henriikka.eloluoto@dvv.fiBilder
Länkar
Vad är det frågan om?
Enligt statsminister Petteri Orpos regeringsprogram ska Finland stegvis övergå till att prioritera digitala tjänster i myndighetsärenden. Detta förutsätter att lagstiftningen ändras så att digital myndighetskommunikation blir den primära kanalen för dem som har möjlighet till det.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt förverkligar målet i statsminister Orpos regeringsprogram att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Projektet är en del av finansministeriets Program för att prioritera digitala myndighetstjänster.
I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. De medborgare som inte kan uträtta ärenden digitalt får även i framtiden myndigheternas meddelanden som papperspost, om de inte själva beslutar något annat. Mottagningen av elektroniska meddelanden kan avslutas med en egen anmälan, varefter myndighetsmeddelanden skickas till personen i fråga igen per papperspost.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande
I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.
Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote
Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.
Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release
The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.
I Taisto-övningen övar organisationer runt om i Finland på aktuella cyberhot och digitala hot1.11.2024 15:28:56 EET | Pressmeddelande
Finlands största övning i digital säkerhet Taisto ordnas nu för sjunde gången. Taisto samlar hundratals organisationer från olika delområden för att öva inför aktuella hot på torsdagarna i november. Under årets Taisto-övningar fokuserar man på att säkerställa organisationens kontinuitet i ett världsläge där vaksamhet och beredskap betonas. Taistos huvudteman är omfattande störningar i infrastrukturen och disinformation.
Taisto-harjoituksessa organisaatiot ympäri Suomen harjoittelevat ajankohtaisten kyber- ja digiuhkien varalle1.11.2024 15:28:56 EET | Tiedote
Suomen suurin kyber- ja digitaalisen turvallisuuden harjoitus Taisto järjestetään nyt seitsemättä kertaa. Taisto kokoaa sadat organisaatiot yhteiskunnan eri osa-alueilta harjoittelemaan ajankohtaisten uhkien varalle marraskuisina torstaipäivinä. Tänä vuonna Taisto-harjoituksissa suunnataan katse organisaation jatkuvuuden varmistamiseen maailmantilanteessa, jossa valppaus ja varautuminen korostuvat. Taiston pääteemoja ovat infrastruktuurin laajat häiriötilanteet ja disinformaatio.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum