Sote-ammattilaisten turvallisuusosaamisen vaatimukset ja työnjako on suunniteltava huolella ammattihenkilölainsäädäntöä uudistettaessa
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus kokosi hyvinvointialueilta eri ammattiryhmien johtajia pohtimaan, miten sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijöiden turvallisuusosaamista voidaan vahvistaa, kun ammattihenkilölainsäädäntöä uudistetaan. Lisäksi tunnistettiin ammattilaisten työnjakoon ja yhteistyöhön liittyviä riskejä sekä tekijöitä, joilla varmistetaan asiakas- ja potilasturvallisuutta.
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia koskevaa sääntelyä aiotaan vähentää
Petteri Orpon hallitus toteuttaa ammattihenkilölain kokonaisuudistuksen. Jatkossa säänneltäisiin vain niitä sosiaali- ja terveydenhuollon ammatteja, joissa sääntely on välttämätöntä asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Tavoitteena on myös lisätä joustavuutta sosiaali- ja terveysalan henkilöstön työnjakoon.
Hallitus antaa esityksen ammattihenkilölainsäädännön muutoksista lokakuussa 2025.
Kuuden kohdan yhteinen ymmärrys
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus järjesti kutsutilaisuuden kaikkien hyvinvointialueiden eri ammattiryhmiä edustaville johtajille.
Tilaisuudessa kiinnitettiin huomiota kuuteen tärkeään seikkaan asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta:
- Sosiaali- terveysalan ammattilaisten turvallisuusosaaminen ja sen jatkuva ylläpito ovat lähtökohtia turvallisille palveluille.
- Ammattihenkilölainsäädännön uudistaminen luo mahdollisuuden vahvistaa ammattilaisten osaamisperusteita, työnjakoa ja yhteistyötä siten, että asiakkaille tai potilaille ei aiheudu vältettävissä olevaa haittaa tai vahinkoa. Lainsäädännön tulisi tukea osaamisperusteista työnjakoa, jossa jokaisen ammattilaisen vastuut ja rajat ovat selkeät.
- Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tai erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden parissa toimivien sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden turvallisuusosaaminen on varmistettava säädöksiin perustuen.
- Turvallisuuden kannalta on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota saumakohtiin, joissa asiakas tai potilas siirtyy hoidosta tai palvelusta toiseen.
- Lainsäädäntöön tulisi sisällyttää yhtenäiset menettelytavat haitta- ja vaaratapahtumien sekä epäkohtien kertakirjaamiseksi tietojärjestelmiin sekä niistä oppimiseksi.
- Työnantajan vastuut ja velvoitteet asiakas- ja potilasturvallisuuden ylläpitämisessä tarvitsee määritellä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus korostaa koulutuksen ja osaamisen merkitystä
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen näkemys on, että säädöksillä tulee varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten riittävä turvallisuusosaaminen ja koulutus.
Pohjoismaisena yhteistyönä tullaan julkaisemaan ne asiakas- ja potilasturvallisuuden tiedot ja taidot, jotka jokaisella sote-ammattilaisella tulisi olla. ”Tarvitaan lisää asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutustarjontaa perusopintoihin ja läpi ammattilaisen koko työuran”, kertoo keskuksen johtaja, potilasturvallisuuden professori Tuija Ikonen.
Sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus tarvitsee turvata. ”Työnjaon kehittämisen tulee olla huolellisesti harkittua ja hallittua, jotta se toteutuu turvallisesti ja vahvistaa alan veto- ja pitovoimaa”, sanoo johtava asiantuntija Satu Koskela.
Johtava asiantuntija Nora Hiivala esitteli haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelyjen uudistamista modernin teknologian avulla. ”Silloin kun riskit realisoituvat, haitoista kertyvää tietoa pitäisi käyttää asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamisessa.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Satu Koskelajohtava asiantuntijaAsiakas- ja potilasturvallisuuskeskus / Pohjanmaan hyvinvointialue
Puh:040 513 9429satu.koskela@ovph.fiTuija IkonenjohtajaAsiakas- ja potilasturvallisuuskeskus / Pohjanmaan hyvinvointialue
Puh:040 579 5482tuija.ikonen@ovph.fiAsiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentretPohjanmaan hyvinvointialue / Österbottens välfärdsområde
Hietalahdenkatu 2-4 / Sandviksgatan 2-4
65130 Vaasa/Vasa
Lääkäritalo, Mäkelänkatu 2 / Läkarhuset, Backasgatan 2
00500 Helsinki/ Helsingfors
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus – Klient- och patientsäkerhestcentret
Kraven på säkerhetskompetens och arbetsfördelningen bör planeras noggrant när lagstiftningen om yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården reformeras4.11.2024 15:36:11 EET | Tiedote
Klient- och patientsäkerhetscentret bjöd in chefer för olika yrkesgrupper inom välfärdsområdena till en diskussion om hur säkerhetskompetensen hos social- och hälsovårdspersonalen kan förstärkas när lagstiftningen om yrkesutbildade personer reformeras. Därtill identifierades risker i arbetsfördelningen och samarbetet samt faktorer som bidrar till en god klient- och patientsäkerhet.
Framtidens skapare inom klient- och patientsäkerhet samlas i Vasa4.9.2024 09:57:55 EEST | Pressmeddelande
Temat för det VI nationella seminariet om klient- och patientsäkerhet i Vasa den 5–6 september är Framtidens skapare och faktorer. Det årliga seminariet är gratis och öppet för alla och det är möjligt att delta också på distans.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden tulevaisuuden tekijät koolle Vaasaan4.9.2024 09:34:21 EEST | Tiedote
Vaasassa järjestetään 5.-6.9. VI Asiakas- ja potilasturvallisuuden kansallinen seminaari teemalla "Tulevaisuuden tekijät". Seminaari on ilmainen, avoin kaikille ja siihen voi osallistua myös etänä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme