Lidl Suomi

Lidl ja Suomen Pakolaisapu aloittivat uudenlaisen yhteistyön maahanmuuttaneiden työllistämiseksi

Jaa

Lidl ja Suomen Pakolaisapu pyrkivät uudella yhteistyöllään edistämään maahanmuuttaneiden työllistymistä ja kotoutumista. Nyt pilotoitavassa uudessa yhteistyössä Lidl rekrytoi kurssin kautta työntekijöitä pääkaupunkiseudun myymälöihin. Syyskuun alussa käynnistynyt kokeilu on lähtenyt hyvin liikkeelle, ja kokemukset myymälöistä ovat positiivisia.

Osana yhteistyötä Lidl on rekrytoinut pääkaupunkiseudun myymälöihin työntekijöitä Pakolaisavun työelämävalmennusta tarjoavan Sauma-kurssin kautta.

– Yhteistyö Suomen Pakolaisavun kanssa on antanut meille organisaationa konkreettista oppia ja tukea. Olemme saaneet käytännön vinkkejä ja lisää ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten hakijoiden kohtaamiseen. Meille on tärkeää, että pystymme tukemaan työmarkkinassa heikommassa olevien työllistymistä ja odotan innolla uusien työntekijöidemme ensimmäisiä kokemuksia myymälätyöstä, kertoo Lidlin rekrytointipäällikkö Saila Salminen.

Lidlin ja Pakolaisavun yhteistyö on pilottivaiheessa, ja osana kokeilua selvitetään mahdollisuutta laajentaa yhteistyötä.

– Olemme erittäin iloisia saadessamme Lidlin yhteistyökumppaniksi maahanmuuttaneiden työllistymisen edistämiseen ja yhdenvertaisen työelämän rakentamiseen. Lidl on tunnettu brändi ja sen vetovoima huomattiin heti Sauma-kurssillemme ilmoittautuneiden määrässä. Yhdessä voimme tarjota maahanmuuttaneille työnhakijoille väylän ja tukea työllistymiseen. Samalla voimme tukea Lidliä yhteistyökumppaninamme yhteiskunnallisen vastuun kantamisessa, sanoo Suomen Pakolaisavun työ- ja elinkeinoyksikön päällikkö Joonas Rentola.

Lidl haluaa kaikki mukaan työelämään – kielitaidon puute ei ole este kaupan alalla työllistymiselle

Kaupan ala on keskeinen maahanmuuttaneiden työllistäjä. Työt kaupan alalla ovat askel kohti suomalaiseen työelämään sopeutumista. Kaupan alalla työajat ovat vaihtelevia ja joustavat puolin ja toisin, mikä mahdollistaa työn sovittamisen yhteen muun elämän kanssa.

Lidlillä työnteon aloittaminen on helppoa ilman aiempaa kokemustakin, sillä jokainen uusi työntekijä käy läpi kattavan perehdytysohjelman, jossa syvennytään vaiheittain työhön kaupassa.

– Perehdytys ja kanssakäyminen työyhteisössä on mainio tapa kartuttaa kielitaitoa. Kun hakee meille töihin, ei tarvitse osata sujuvasti suomea. Työ asiakaspalvelutehtävissä voi parhaimmillaan opettaa kieltä sitä ennestään heikommin osaavalle, mainitsee Salminen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Moni suomalainen aikoo viilata ruokavaliotaan vuonna 2025 – ravitsemussuositukset näkyvät30.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia sekä niiden muuttamista vuodelle 2025.* Ikäryhmistä vähiten punaista lihaa ja eniten kalaa syövät iäkkäät. Kasvisruoissa ei ole ikävaihtelua, mutta vegaaniruokia nuoret syövät eniten. 29 % aikoo lisätä ensi vuonna kasviproteiinien syöntiä, 26 % vähentää punaisen lihan syöntiä ja 23 % leikkeleiden syöntiä. Suurin motivaattori muuttaa ruokatottumuksia on terveellisyys.

Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote

Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye