Aluehallintoviraston pelastustoimen asiantuntija-arvio tuo esiin puutteet ja kehitystarpeet
Aluehallintovirasto on julkaissut vuoden 2023 valtakunnallisen asiantuntija-arvion pelastustoimen palvelutasosta ja investointien riittävyydestä. Arvio osoittaa, että merkittäviä parannuksia edellisen vuoden ongelmakohtiin ei ole saatu aikaan, ja tilanne on monin paikoin heikentynyt. Vakavimmat haasteet liittyvät henkilöstön saatavuuteen, vanhenevaan kalustoon sekä pelastustoimen suorituskyvyn laskuun eri onnettomuustyyppien osalta.
Pelastustoimen henkilöstön saatavuus on valtakunnallisesti kriittinen haaste. Rekrytointeja on onnistuttu tekemään vain rajallisesti, ja sijaisresursseista on pulaa erityisesti pienillä alueilla. Eläköitymiset uhkaavat pahentaa tilannetta, sillä selvitysten mukaan jopa 20–30 % henkilöstöstä jää eläkkeelle seuraavan viiden vuoden aikana. Henkilöstöpula koskee niin päätoimista kuin sivutoimista henkilöstöä sekä sopimuspalokuntien hälytysosastoja.
"Tilanne ei ole juurikaan parantunut viime vuodesta. Henkilöstöpula ja investointien lykkäämiset rasittavat pelastustoimen suorituskykyä, erityisesti demografisesti kasvavilla alueilla, kuten pääkaupunkiseudulla ja Tampereella," toteaa valtakunnallisen asiantuntija-arvion laatinut pelastusylitarkastaja Mira Leinonen Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.
Savusukelluskyky heikkenee pienemmillä alueilla
Pelastustoimen suorituskyky vaihtelee merkittävästi eri hyvinvointialueiden välillä. Erityisesti savusukelluskyky on heikentynyt, ja muutamilla alueilla savusukelluskykyä löytyy vain suurimmista kaupungeista. Tilanne on erityisen huono esimerkiksi Keski-Pohjanmaalla ja Lapissa.
Myös vesipelastamisen, CBRNE-onnettomuuksien (kemialliset, biologiset, radiologiset, ydin- ja räjähdeonnettomuudet) sekä ympäristövahinkojen torjunnan suorituskyky on laskenut. Henkilöstöresurssien vähentyessä hyvinvointialueet eivät pysty täyttämään lakisääteisiä velvoitteitaan riittävän tehokkaasti.
Vakavia puutteita kalustossa ja paloasemaverkostossa
Pelastustoimen kalusto ja paloasemaverkosto ovat merkittäviä investointikohteita, mutta selvitysten mukaan monet hyvinvointialueet, kuten Pohjois-Pohjanmaa, ovat siirtäneet tai poistaneet merkittäviä hankintoja säästö- ja sopeuttamistoimien vuoksi. Raskas kalusto on monilla alueilla vanhentunutta, mikä heikentää pelastustoimen toimintavalmiutta erityisesti kriittisillä alueilla, kuten pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.
Ympäristövahinkojen torjuntaan tarvittava kalusto on erityisen huolestuttavassa kunnossa. Kalusto on ikääntynyt ja uusiutuvat polttoaineet tuovat kokonaan uudenlaiset kalustolliset tarpeet.
Onnettomuuksien ehkäisy ristiriidassa valtakunnallisten tavoitteiden kanssa
Onnettomuuksien ehkäisyyn on edelleen panostettu samalla tavalla kuin aiempana vuotena, mutta tämä on ristiriidassa valtakunnallisen tavoitteen kanssa, joka pyrkii puolittamaan tulipalojen määrän. Asiantuntija-arvion mukaan noin 6 % pelastustoimen henkilöstöstä toimii onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvissä tehtävissä. Lisäksi onnettomuuksien kehityksen seuranta ei ole valtakunnallisesti tehokasta, minkä vuoksi alueelliset erityispiirteet jäävät tunnistamatta, ja resurssit eivät kohdennu riskiperusteisesti.
Positiivisena esimerkkinä onnettomuuksien ehkäisyn kehittämisestä mainitaan Pohjois-Karjalassa toteutettu turvallisuusviestinnän kohdentaminen, palontutkinnan hyödyntäminen turvallisuusviestinnän aineistossa Kanta-Hämeessä ja Länsi-Uudellamaalla sekä onnettomuuskehityksen seuranta Pohjois-Pohjanmaalla. Helsingin ja Kymenlaakson alueilla on puolestaan parannettu jälkivalvonnan dokumentointia, mikä toimii hyvänä esimerkkinä valvontaprosessin loppuun saattamisesta ja hyvästä hallinnosta.
Väestönsuojelusuunnitelmat ja -järjestelyt edelleen puutteellisia
Pelastustoimen vastuulla olevissa väestönsuojelutehtävissä on merkittäviä puutteita. Hyvinvointialueiden väestönsuojelusuunnitelmat eivät ole pääosin ajan tasalla, ja vain 19 % hyvinvointialueista on päivittänyt suunnitelmansa ajan tasalle. Osa hyvinvointialueista on osoittanut pelastuslaitoksen tehtäväksi huolehtia kokonaan hyvinvointialueen varautumiseen liittyvistä tehtävistä. Vain 0,5 % pelastustoimen henkilöstöstä toimii väestönsuojelutehtävissä, mikä on selkeä aliresursointi näinkin kriittiselle toiminnolle.
Sopimuspalokuntien ja vapaaehtoisten rooli kasvussa
Sopimuspalokunnat ja vapaaehtoistoimijat ovat keskeisessä asemassa erityisesti suurten kaupunkien ulkopuolella. Asiantuntija-arviossa kiinnitettiin huomiota siihen, että monilla sopimuspalokunnilla on haasteita henkilöstön saatavuudessa. Tämä johtuu osittain koulutuskustannusten noususta ja koulutusvaatimusten kiristymisestä, mikä rasittaa sopimuspalokuntalaisia entisestään. Lisäksi vapaaehtoisten terveystarkastuksiin liittyy edelleen puutteita, erityisesti ei-savusukeltajien osalta.
Positiivisia esimerkkejä vapaaehtoistoiminnan kehittämisestä löytyy kuitenkin Pohjois-Karjalasta, Päijät-Hämeestä ja Helsingistä, missä vapaaehtoisten toimintaedellytyksiä on parannettu taloudellisella ja koulutuksellisella tuella.
Johtopäätökset ja toimenpidesuositukset
”Pelastustoimen on kiireellisesti kiinnitettävä huomiota henkilöstön saatavuuteen, investointien riittävyyteen ja pelastustoiminnan suorituskykyjen parantamiseen. Pelastustoimen strategisten tavoitteiden täytäntöönpano ei ole onnistunut toivotulla tavalla, ja suurimmat haasteet liittyvät tällä hetkellä pelastustoimen säästö- ja sopeuttamistoimiin”, Mira Leinonen korostaa.
Edellisen pelastustoimen asiantuntija-arvion pohjalta on tehty useita toimenpidesuosituksia, mutta niiden vaikutus käytännön toimintaan on ollut toistaiseksi vähäinen. Pelastustoimen resurssien on arvioitu olevan jo nyt niin tiukalla, että palvelut eivät monin paikoin täytä lakisääteisiä vaatimuksia. Tilanne vaatii pikaisia ratkaisuja, jotta pelastustoimi pystyy turvaamaan kansalaisten turvallisuuden ja yhdenvertaisuuden koko maassa.
Aluehallintovirastot ovat laatineet asiantuntija-arviot hyvinvointialueiden pelastustoimen palvelutasosta ja investointien tarpeesta ja vaikutuksista. Etelä-Suomen aluehallintovirasto on laatinut lisäksi valtakunnallisen kokonaisarvion. Tehtävä perustuu lakiin pelastustoimen järjestämisestä. Arviot tarjoavat jäsenneltyä tietoa pelastustoimen eri osa-alueista etenkin päättäjille, tukevat hyvinvointialueiden toiminnan riskiperusteista suunnittelua ja toimivat tausta-aineistona hyvinvointialueiden ja ministeriöiden vuosittaisissa neuvotteluissa. Nyt julkaistut arviot perustuvat vuoden 2023 tietoihin, jotka hyvinvointialueet ovat toimittaneet aluehallintovirastoille keväällä ja kesällä 2024.
Lue lisää:
Lisätietoa pelastustoimen asiantuntija-arvioista avi.fi-sivustolla: https://avi.fi/pelastustoimen-asiantuntija-arvio
Valtakunnallinen asiantuntija-arvio: https://avi.fi/documents/25266232/194607658/Julkaisu-266+Pelastustoimen+valtakunnallinen+asiantuntija-arvio+2023.pdf/a2ee3a49-306a-ef9a-4438-b72c345c4b45/Julkaisu-266+Pelastustoimen+valtakunnallinen+asiantuntija-arvio+2023.pdf?t=1730797638353
Alueelliset asiantuntija-arviot avi.fi-sivuston Julkaisut-osiossa: avi.fi/julkaisut
Lisätietoa:
Valtakunnallinen pelastustoimen asiantuntija-arvio:
Mira Leinonen, pelastusylitarkastaja, Etelä-Suomen aluehallintovirasto, p. 0295 016 572
Alueelliset asiantuntija-arviot:
Etelä-Suomen aluehallintovirasto: Eero Nyman, pelastusylitarkastaja, p. 0295 016 773
Itä-Suomen aluehallintovirasto: Johannes Ketola, pelastusylitarkastaja, p. 0295 016 878
Lapin aluehallintovirasto: Ari Seppälä, pelastusylitarkastaja, p. 0295 017 349
Lounais-Suomen aluehallintovirasto: Tero Kuusisto, pelastusylitarkastaja, p. 0295 018 009
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto: Jari Valtanen, pelastusylitarkastaja, p. 0295 018 056
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto: Jarno Soisalo, pelastusylitarkastaja, p. 0295 016 628
Sähköpostiosoitteet muotoa etunimi.sukunimi@avi.fi.
Avainsanat
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Regionförvaltningsverkets expertbedömning av räddningsväsendet lyfter fram brister och utvecklingsbehov5.11.2024 15:18:49 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket har publicerat en riksomfattande expertbedömning av räddningsväsendets servicenivå och investeringarnas tillräcklighet för 2023. Bedömningen visar att inga betydande förbättringar av föregående års problempunkter har åstadkommits och att situationen på många platser har försämrats. De allvarligaste utmaningarna gäller tillgången till personal, den föråldrade materielen samt räddningsväsendets minskade prestationsförmåga för olika typer av olyckor.
Viat hitsausrobotin ohjaimessa johtivat työntekijän käden puristumiseen – yhtiölle 25 000 euron yhteisösakko4.11.2024 12:11:12 EET | Tiedote
Satakunnan käräjäoikeus on 1.11.2024 antamassaan ratkaisussa tuominnut satakuntalaiselle konepajayritykselle 25 000 euron yhteisösakon työturvallisuusrikosasiassa. Lisäksi yhtiön tuotantoinsinööri ja tuotantopäällikkö tuomittiin kumpikin 30 päiväsakon sakkorangaistukseen työturvallisuusrikoksesta.
Betydande andel frivilligverksamhet inom räddningsväsendet inom välfärdsområdena som hör till verksamhetsområdet för Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland4.11.2024 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland gjorde en bedömning av frivilligverksamheten inom räddningsväsendet inom välfärdsområdena och ur den framgick att den andel av verksamheten som utgörs av avtalsbrandkårer och personalresurser i bisyssla är betydande. I många regioner är brandkårsavtalen föråldrade och en del av avtalen har ingåtts innan de nya välfärdsområdenas räddningsväsenden bildades. Regionförvaltningsverket rekommenderar att avtalen inom alla välfärdsområden granskas och uppdateras så att de motsvarar nu rådande behov.
Pelastustoimen vapaaehtoistoiminnan osuus merkittävä Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston toimialueeseen kuuluvilla hyvinvointialueilla4.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto arvioi pelastustoimen vapaaehtoistoiminnan tilaa hyvinvointialueilla ja selvityksessä kävi ilmi, että sopimuspalokuntien ja sivutoimisen henkilöstön osuus toiminnassa on merkittävä. Useilla alueilla palokuntasopimukset ovat vanhentuneita ja osa sopimuksista on laadittu ennen nykyistä hyvinvointialueiden pelastustointa. Aluehallintovirasto suosittelee sopimusten tarkistamista ja päivittämistä kaikilla hyvinvointialueilla, jotta ne vastaavat nykyisiä tarpeita.
Pohjois-Karjalan ympäristöterveyden organisointi poikkeuksellista – ainoa hyvinvointialueella toimiva ympäristöterveyden valvontayksikkö koko Suomessa4.11.2024 08:45:18 EET | Tiedote
Itä-Suomen aluehallintovirasto teki kesäkuussa 2024 Pohjois-Karjalan ympäristöterveyteen arviointi- ja ohjauskäynnin. Arvioinnissa käytiin läpi mm. resursointiin, toimivallan siirtoon sekä maksutaksaan liittyviä asioita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme