Teiden talvihoito pyrkii minimoimaan talven tuomat yllätykset - Kaakon hoitourakoitsijoilla on alkanut talvipäivystys
Talvi voi yllättää autoilijat, mutta maanteiden talvihoito pyrkii vähentämään mahdollisen yllätyksen vaikutuksia. Liukkautta torjutaan mahdollisimman ennakoivasti suolaamalla, hiekoittamalla tai formiaatteja käyttämällä. Kun lunta sitten tulee, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä. Lämpötilan sahaaminen plusasteiden ja pakkasen välillä on haastavin talviolosuhde tienpitäjän kannalta.
Väylävirasto ohjeistaa ELY-keskuksia
Väylävirastolta tulee ELY-keskuksille toimintaohjeet teiden hoitoon, minkä mukaan tuottajavirasto ELY-keskus toimii. ELY esimerkiksi kilpailuttaa maanteiden hoitourakan urakkasopimukset ja valvoo niitä. Maantiet on jaettu liikennemäärien ja liikenteellisen merkityksen mukaan talvihoitoluokkiin, jotka määrittelevät, missä kunnossa tien on oltava ja kuinka nopeasti hoitotoimenpiteet on aloitettava.
Talvihoidon taso on siis erilainen eri hoitoluokan teillä, mutta saman luokan tiet hoidetaan koko maassa saman tasoisesti. Mitä enemmän tiellä on liikennettä ja mitä korkeammat nopeudet sillä on, sitä korkeammassa hoitoluokassa se on.
Talvipäivystys alkanut Kaakkois-Suomessa
Kaakon alueen hoitourakoitsijoilla on alkanut viime kuussa talvipäivystys. Päivystys tarkoittaa sitä, että yksi työnjohtaja on koko ajan tavoitettavissa kellon ympäri ja aliurakoitsijoilla on valmius lähteä tien päälle mihin aikaan tahansa.
Eteläisellä hankinta-alueella on viisitoista maanteiden hoitourakkaa, joista neljä sijoittuu Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen ja yksitoista Uudenmaan ELY-keskuksen toiminta-alueelle. Jokaisesta hoitourakasta vastaa ELY-keskuksessa erikseen nimetty maanteiden hoidon projektipäällikkö. ”Kouvolan maanteiden hoitourakka kilpailutettiin aiemmin tänä vuonna ja kilpailutuksen voitti YIT Suomi Oy. Urakka on kestoltaan 5-vuotta. Iitin kunta, jonka maantiet kuuluivat aiemmin Kouvolan hoitourakkaan, siirtyivät Uudellemaalle Heinolan, Lahden ja Mäntsälän hoitourakoihin, kertoo Kaakkois-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitovastaava Henri Aaltonen.
Talvihoitokausi on jo alkanut liukkauden torjunnalla eli pääteiden suolauksella
”Vilkasliikenteisillä teillä lunta sallitaan lumisateen aikana korkeintaan muutama sentti. Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiden ajoradoilta 2–3 tunnissa. Muutaman kerran talvessa toistuvissa lumimyräköissä työtä tehdään myös lisäkalustolla ja lunta voi silloin olla ajoittain haitaksi saakka”, kertoo maanteiden hoidon johtava asiantuntija Otto Kärki Väylävirastosta.
Teiden talvihoitoon kuuluu muun muassa liukkaudentorjunta, lumenauraus, tienpintojen tasaaminen, lumivallien poisto ja liikennemerkkien puhdistaminen. Aiempina vuosina Kaakkois-Suomessa talvet ovat olleet viime vuosina hyvin vaihtelevia. ”Haastavin talviolosuhde on lämpötilan sahaaminen plusasteiden ja pakkasen välillä”, Aaltonen kertoo.
Myös kävelijöiden ja pyöräilijöiden on oltava tarkkana erityisesti vaativissa sääolosuhteissa, kuten esimerkiksi alijäähtyneen vesisateen aikana. Jäätymiselle alttiita paikkoja ovat muun muassa alikulkujen ympäristöt. Jalankulku- ja pyöräilyväylät on jaettu kolmeen talvihoitoluokkaan, jotka määrittävät väylien palvelutason. Öisin jalankulku- ja pyöräilyväylien hoitotaso voi olla alhaisempi.
Formiaatteja suolan sijaan liukkaudentorjunnassa
Useilla pohjavesialueilla käytetään liukkaudentorjunnassa suolan sijasta formiaatteja eli kemiallisia liukkaudentorjunta-aineita. Formiaatin haitta ympäristölle on perinteistä tiesuolaa vähäisempi, mutta formiaatti on myös selvästi kalliimpaa kuin suola. Formiaattikohteiden määrä pohjavesialueiden liukkaudentorjunnassa on lisääntynyt vuosi vuodelta.
”Formiaatteja käytetään talvisin jo yli 1 000 liuostonnia vuodessa noin 350 tiekilometrillä. Formiaatteja käytetään ensisijaisesti ehkäisemään pohjavesien suolapitoisuuksien nousua, mutta ne ovat myös siltarakenteille parempi vaihtoehto kuin perinteinen maantiesuola. Formiaatteja käytetäänkin esimerkiksi Raippaluodon sillalla Vaasan lähellä”, Kärki sanoo.
Hyväkuntoinen päällyste luo edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle
Tänä vuonna päällystetään yhteensä yli 4 000 kilometriä maanteitä sekä kävely- ja pyöräilyväyliä. Viimeksi vastaavaan lukemaan päästiin vuonna 2020. Päällystyksillä ja tierakenteiden korjauksilla luodaan myös edellytyksiä onnistuneelle talvihoidolle.
”Yhdessä vuodessa ei tehdä ihmeitä varsinkaan vähäliikenteisellä tieverkolla, mutta joka tapauksessa tilanne on useilla teillä parempi kuin viime talveen lähdettäessä. Mitä paremmassa kunnossa tieverkko on, sen paremmin teitä pystytään kunnossapitämään myös talvisin”, Kärki toteaa.
Talvikunnossapidon viisi pointtia
1) Liukkaus torjutaan aina mahdollisuuksien mukaan ennakoiden. Teiden suolaukset tapahtuvat usein ilta- ja yöaikaan ja polannetiestön riittävää kitkaa ylläpidetään pintoja karhentamalla ja hiekoituksilla.
2) Vilkkaimmat tiet aurataan ensimmäisenä. Tavoitteena on, ettei vilkasliikenteisillä teillä tai jalankulku- ja pyöräilyväylillä lunta saa olla muutamaa senttiä enempää.
3) Vilkasliikenteisillä teillä liukkautta torjutaan suolaamalla ja muilla teillä hiekoittamalla tai karhentamalla jäistä tiepintaa.
4) Talvikunnossapidosta voi antaa palautetta. Palautteen antaminen onnistuu esimerkiksi Palauteväylässä: https://palautevayla.fi/aspa
5) Ajokelistä ja talvihoidosta on saatavilla ajankohtaista tietoa Liikennetilanne-palvelussa. Palvelusta löydät mm. kelikamerat ja tiedot, milloin tiellä on tehty talvihoidon toimenpiteitä. Palvelun löydät osoitteesta Liikennetilanne (fintraffic.fi)
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
- Kunnossapitovastaava Henri Aaltonen, p. 0295 020 934, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
Tietoja julkaisijasta
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Kaakkois-Suomen näkymien ennakoidaan piristyvän ensi vuonna – työvoimabarometri kertoo osaamistarpeista29.10.2024 10:10:24 EET | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät ja Työvoimabarometrin tulokset syksyltä 2024 on julkaistu. Elinkeinoelämän vaisun tilanteen uskotaan jatkuvan Kaakkois-Suomessa seuraavina kuukausina. Odotukset 12 kuukauden päähän ovat jo varovaisen positiiviset. Työvoimabarometrissä arvoitiin neljän toimialan osaamistarpeita.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan lokakuun lopulla23.10.2024 08:59:01 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen maanteillä, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, otetaan talvikauden alemmat nopeusrajoitukset käyttöön perjantaista 25.10.2024 alkaen. Tälle talvikaudelle otetaan käyttöön myös täysin uusia talvirajoituskohteita Kotkassa ja Kouvolassa.
Avustushakuja auki ELY-keskuksissa22.10.2024 09:34:00 EEST | Tiedote
ELY-keskuksissa avautuu 22.10. useita rakennettuun ja luonnonympäristöön liittyviä avustushakuja. Haettavissa on avustuksia muun muassa rakennusperinnön hoitoon, luonnonhoitoon ja vesistöjen kunnostamiseen. Hakuajat päättyvät 2.12.
Työttömyystilanne Kaakkois-Suomessa jatkuu alavireisenä22.10.2024 08:12:44 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomessa oli syyskuussa työttömiä yhdeksän prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Nuorten ja ulkomaalaistaustaisten työttömien määrät kasvoivat kaikkia työttömiä enemmän. Pitkäaikaistyöttömyydessä kasvua oli kahdeksan prosenttia. Lomautettujen määrä nousi vuodentakaisesta vain prosentin verran, mutta elokuusta määrä nousi huomattavasti. Uusia avoimia työpaikkoja oli 46 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.
Akkuklusterin aiheuttamat suurimmat kemialliset ympäristöriskit kohdistuvat vesistöihin14.10.2024 12:09:54 EEST | Tiedote
Akkuklusterin merkittävimmät ympäristövaikutukset aiheutuvat erityisesti katodimateriaalien esiasteiden tuotannossa muodostuvista vesistöpäästöistä. Ympäristövaikutusten parempi hallinta edellyttää laitosten luvituksen ja valvonnan kehittämistä sekä uusien tekniikoiden käyttöönottoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme