Messukeskus

Matkamessujen Vastuullisuuskilpailu avattu

Jaa

Suomen Messusäätiö on myöntänyt jälleen 10 000 euron palkintorahan matkailualalle suunnattuun Vastuullisuuskilpailuun, jossa etsitään vastuullisuuteen pohjautuvia matkailutuotteita ja -palveluita. Kilpailun pitchausfinaali järjestetään Matkamessujen ammattilaispäivänä 16.1. Suurelle yleisölle Matkamessut avataan Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.1.2025.

Kuvassa Vastuullisuuskilpailun 2024 voittaja Kasnäsudden.
Kuvassa Vastuullisuuskilpailun 2024 voittaja Kasnäsudden.

Matkamessujen Vastuullisuuskilpailu (Sustainable Travel Competition) kutsuu matkailualan yritykset ja toimijat ilmoittamaan oman vastuullisen matkailutuotteensa tai -palvelunsa mukaan kilpailuun. Vastuullisuuskilpailuun haetaan vastuullisuuden keskiössä olevia tuotteita tai palveluita, jotka toimivat hyvinä suunnannäyttäjinä muille. 

Voittavalla tuotteella tai palvelulla on pystytty minimoimaan matkailun negatiiviset ympäristövaikutukset ja maksimoimaan positiiviset sosiokulttuuriset ja taloudelliset vaikutukset. Kyseessä voi olla matkailuyrityksen tai -organisaation palvelu tai tuote, joka esimerkiksi pystytään tuottamaan työllistämällä paikallisia ihmisiä tai yrityksiä, joka huomioi ympäristön muutosten haasteet ja mahdollisuudet, tai huomioi saavutettavuuden tai demografiset haasteet hienolla tavalla. 

Kilpailu on avoin kaikille Suomessa toimiville yrityksille ja organisaatioille. Ehdolla olevien tuotteiden tai palveluiden tulee myös olla myynnissä tai lanseerauksessa Matkamessuilla tammikuussa 2025. 

“Suomen Messusäätiön palkinto kannustaa matkailualaa kehittämään vastuullisempia tuotteita ja palveluita. Vastuullisuustyö vaatii pitkäjänteisyyttä ja on erityisen haastavaa pk-yrityksille. Vastuullisuuskilpailu tarjoaa hyviä esimerkkejä ja realistisia tavoitteita myös niille, jotka vasta aloittavat vastuullisuustyönsä,” sanoo Suomen matkailualan liiton toimitusjohtaja Heli Mäki-Fränti

Finalistit ja voittajan valitsee ammattilaisraati. Tuomaristo valitsee 11.12.2024 mennessä finaaliin pääsevät 5 yritystä. Valinnoissa tuomaristo tulee kiinnittämään huomiota ehdolla olevan matkailutuotteen tai -palvelun vaikuttavuuteen, skaalautuvuuteen ja toistettavuuteen.  

“Matkailuala on jo aloittanut vastuullisuustyön jo vuosikymmeniä sitten, mutta parannettavaa löytyy aina. On tärkeää, että siihen panostetaan, sillä ilman vastuullisuutta matkailu ei houkuttele asiakkaita tai työntekijöitä. Matkailuelinkeinon on tuotettava hyvää ympäristölleen,” korostaa kilpailun tuomariston puheenjohtaja Timo Saranpää

Tuomariston valitsemat finalistit esittelevät tuotteensa tai palvelunsa Matkamessujen ammattilaispäivänä 16.1.2025 Matkatieto-lavalla pitchauskilpailussa klo 10.30–11.05, minkä jälkeen tuomaristo valitsee 10 000 euron palkintorahan voittajan. Palkinto julkaistaan ja jaetaan samalla lavalla klo 16.00. 

“Vastuullisuus on meille Messukeskuksessa tekoja – kilpailun järjestäminen on yksi keino nostaa tärkeää teemaa esille Matkamessuilla. Lisäksi vastuullisuus näyttäytyy ajankohtaisina näkökulmina ohjelmissa sekä upeiden näytteilleasettajien tuotteissa ja palveluissa”, sanoo liiketoimintapäällikkö Noora Haatainen Messukeskuksesta.  

Kilpailun ammattilaisraatiin kuuluvat: 

  • Timo Saranpää, tuomariston puheenjohtaja, SMAL 

  • Liisa Kokkarinen, Head of Sustainable Development, Business Finland, Visit Finland 

  • Minna-Maari Harmaala, yliopettaja, Haaga-Helia 

  • Lumia Ankkuri, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Helsingin Messukeskus 

 
Lisätietoja kilpailusta ja osallistumisohjeet
 

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Helsingin Messukeskuksessa samanaikaisesti Caravan-messujen kanssa 17.–19.1.2025. Torstaina 16.1.2025 järjestetään tapahtuman ammattilaispäivä.  

www. matkamessut.fi | @matkamessut | LinkedIn: Matka Travel Fair | #matkamessut #MatkaTravelFair 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Viestintä, Helsingin Messukeskus, Anu-Eveliina Mattila, puh: +358 50 555 6183, anu-eveliina.mattila@messukeskus.com

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

I love me -messujen muodin ystävä Sami Sykkö poimi muoti-ilmiöt vuoden himotuksesta vuoden yllättäjään7.11.2024 08:30:00 EET | Tiedote

I love me -messujen muodin ystävä Sami Sykkö on valinnut vuoden 2024 kiinnostavimmat muoti-ilmiöt tapahtuman tarjonnasta. Suomalaisten muotibrändien joukkoon on ilmestynyt uusia nimiä, joista kiinnostavimmat Sykkö poimi kategorioissa: vuoden suomalainen, vuoden näkijä, vuoden himotus, vuoden kestävä ja vuoden yllättäjä. I love me näyttää kauneuden, muodin ja hyvinvoinnin kiinnostavimmat brändit ja tuoreimmat trendit Helsingin Messukeskuksessa 29.11.–1.12.2024.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye