Kela/FPA

Familjeledighetsreformen har gett önskat resultat - allt fler pappor sköter sitt barn hemma längre än förr

Dela

Under den tvååriga övergångsperioden har familjeledighetsreformen gett önskat resultat. I och med förändringen har antalet föräldrapenningsdagar som papporna tar ut nästan fördubblats.

I och med familjeledighetsreformen kan föräldrarna få föräldrapenning för sammanlagt fler dagar än förr. I den nya modellen har båda föräldrarna tillgång till 160 dagar, av vilka 63 dagar kan överlåtas till den andra föräldern. 97 dagar blir kvar för eget bruk, och de här dagarna kan inte överlåtas till den andra föräldern. Dagarna kan tas ut tills barnet fyller 2 år.

Reformen trädde i kraft den 4 september 2022. Nu har de första barnen som fötts medan den nya modellen tillämpats fyllt 2 år, och man kan se hur föräldrarna har använt föräldrapenningen.

Med föräldraledighetsreformen ville man jämna ut antalet föräldrapenningsdagar som föräldrarna använder. Så ser också ut att ha skett. FPA:s statistik visar att papporna till barn som fötts 4.9.2022 eller senare under år 2022 i genomsnitt har tagit ut 78 föräldrapenningsdagar. Papporna till barn som fötts medan modellen enligt den gamla lagen ännu tillämpades, dvs. år 2021, tog i genomsnitt ut 44 föräldrapenningsdagar och papporna till barn som fötts år 2020 i genomsnitt 41 föräldrapenningsdagar.

- Den nya modellen betonar samhälleliga värderingar när den strävar efter att jämna ut föräldraledigheterna, och enligt statistiken går utvecklingen i den riktningen. Många faktorer inverkar dock på pappornas ökade användning av ledigheter. Föräldraledighetsreformen är säkert en faktor som påverkat utvecklingen, sammanfattar Johanna Aholainen, ledande sakkunnig.

I och med reformen ansöker familjerna om föräldrapenning i flera perioder än förr. När familjerna under föräldraledighetsmodellen enligt den gamla lagen ofta lämnade in två ansökningar, lämnar familjerna nu i och med den nya flexibilitet som föräldraledighetsreformen ger in fler ansökningar.

- Familjerna delar barnavården jämnare mellan båda föräldrarna och planerar ledigheterna i kortare perioder. FPA får allt fler ansökningar från en och samma familj. Den partiella föräldrapenningen blir också populärare, berättar Aholainen.

FPA följer verkningarna av föräldraledighetsreformen och informerar om dem också i fortsättningen.

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

Medlemmar i kundgemenskap har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster – en heterogen gemenskap önskas6.11.2024 10:17:26 EET | Pressmeddelande

FPA har i år startat en kundgemenskap där medlemmarna har möjlighet att påverka utvecklingen av FPA:s tjänster genom att delta i olika enkäter och undersökningar. FPA hoppas på en så heterogen kundgemenskap som möjligt så att kundernas olika behov blir beaktade. I en enkät till kundgemenskapen i november utreds vilka erfarenheter medlemmarna har av likabehandling och hur väl servicen motsvarar deras behov.

Kelan asiakasyhteisössä pääsee vaikuttamaan palvelujen kehittämiseen – yhteisöstä toivotaan mahdollisimman monimuotoista6.11.2024 10:17:26 EET | Tiedote

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelassa on tänä vuonna avattu asiakasyhteisö, jonka jäsenenä pääsee vaikuttamaan Kelan palvelujen kehittämiseen erilaisten kyselyjen ja tutkimusten kautta. Kela toivoo asiakasyhteisöstä mahdollisimman monimuotoista, jotta asiakkaiden erilaiset tarpeet tulevat huomioiduiksi. Marraskuussa asiakasyhteisön kyselyssä selvitetään, millaisia kokemuksia jäsenillä on yhdenvertaisesta kohtelusta ja tarpeita vastaavasta palvelusta.

Members of Kela's Customer Community get to influence the development of Kela’s services – Kela wants the Community to be as diverse as possible6.11.2024 10:17:26 EET | Press release

Kela has launched a new Customer Community this year. The members of this community get to influence the development of Kela’s services through participation in various surveys and studies. Kela wants the Customer Community to be as diverse as possible, so that it reflects the different needs of the customers. A community survey conducted in November maps out the experiences customers have of equal treatment and of service that meets their needs.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye