Lokakuu 2024 oli maailmanlaajuisesti toiseksi lämpimin
Copernicus-ilmastopalvelun mukaan vuosi 2024 on hyvin todennäköisesti mittaushistorian lämpimin. Vuoden 2024 keskilämpötila ylittää todennäköisesti myös 1,5 asteen rajan.
Lokakuu 2024 oli maailmanlaajuisesti toiseksi lämpimin lokakuu mittaushistorian aikana. Lokakuun keskilämpötila oli 15,25 °C, mikä on 0,80 °C korkeampi kuin ilmastollisen vertailukauden eli vuosien 1991–2020 keskiarvolämpötila lokakuussa. Vain vuoden 2023 lokakuu on ollut lämpimämpi.
Lokakuussa maapallon keskilämpötila oli 1,65 °C korkeampi kuin esiteollisena aikana vuosina 1850–1900. Lokakuu oli siten 16 viime kuukauden aikana 15. kuukausi, jona maapallon keskilämpötila on ylittänyt 1,5 asteen rajan.
Kuluvan vuoden lämpötila tammikuusta lokakuuhun on maailmanlaajuisesti 0,71 °C korkeampi kuin ilmastollisen vertailukauden keskiarvolämpötila. Näin lämmintä ei ole ollut koskaan aiemmin samalla ajanjaksolla; tänä vuonna kyseinen ajanjakso on ollut 0,16 °C lämpimämpi kuin viime vuoden vastaava.
Tietojen valossa on käytännössä varmaa, että vuodesta 2024 tulee mittaushistorian lämpimin vuosi. Koska vuoden 2023 lämpötilapoikkeama oli 1,48 °C esiteollisesta tasosta, on käytännössä varmaa, että vuoden 2024 vuosittainen keskilämpötila ylittää 1,5 asteella esiteollisen tason. Todennäköisesti lämpötilapoikkeama on yli 1,55 °C. Tämä olisi ensimmäinen kerta, kun yksittäisen kalenterivuoden keskilämpötila ylittää 1,5 asteen rajan.
"Vaikka yksittäisen kalenterivuoden keskilämpötila ylittäisi 1,5 astetta, se ei vielä romuta Pariisin ilmastosopimuksen tavoitetta. Sopimuksen tavoitteiden kannalta ratkaisevaa on pidemmän aikavälin lämpötilan nousu, eivät yksittäisen vuoden lämpötilat", sanoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Mika Rantanen.
Lokakuu oli koko Suomessa tavanomaista lämpimämpi
Ilmatieteen laitoksen tilastojen mukaan lokakuu oli koko maassa tavanomaista lämpimämpi, paikoin harvinaisen lämmin. Kuukauden keskilämpötila vaihteli Enontekiön noin nollasta asteesta lounaissaariston noin +10 asteeseen. Lokakuu oli koko maassa 1–2,5 astetta vertailukauden 1991‒2020 keskiarvoja lämpimämpi.
Monilla Suomenlahdella sijaitsevilla havaintoasemilla lokakuun keskilämpötila oli aseman mittaushistorian lämpimin. Suomenlahden korkeat ilman lämpötilat selittyvät sillä, että merivesi on ollut lokakuussa hyvin lämmintä. Pintavesien lämpötilat olivat noin 2 astetta pitkän ajan keskiarvoa korkeampia.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tutkija
Mika Rantanen
Ilmatieteen laitos
puh. 050 475 0756
mika.rantanen@fmi.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Ilmatieteen laitos havainnoi ja tutkii ilmakehää, lähiavaruutta ja meriä. Lisäksi se tuottaa palveluita säästä, merestä, ilmastosta, ilmanlaadusta ja lähiavaruudesta yleisen turvallisuuden, elinkeinoelämän ja kansalaisten tarpeisiin. Osoitteessa ilmatieteenlaitos.fi voit tutustua meihin paremmin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ilmatieteen laitos
Jari-myrskyn tuulet ja tykkylumi aiheuttivat vahinkoja suuressa osassa maata22.11.2024 14:29:39 EET | Tiedote
Keskiviikosta 20.11. alkaen Suomessa vaikuttanut myrskymatalapaine aiheutti runsaasti pelastustoimen tehtäviä sekä sähkökatkoja maan eteläosasta Pohjois-Pohjanmaalle asti.
Lumimyrsky saapuu Suomeen etelästä keskiviikkona – vaikutuksia jo aamuliikenteessä19.11.2024 16:10:38 EET | Tiedote
Ajokeli muuttuu jo keskiviikkoaamuna huonoksi etelästä alkaen. Samalla tuuli voimistuu niin merellä kuin maalla. Vaikutuksia on odotettavissa laajalti.
Lumipyry muuttaa ajokelin erittäin huonoksi keskiviikkoillasta alkaen18.11.2024 14:00:09 EET | Tiedote
Hankala ajokeli haittaa laajalti erityisesti torstain aamuliikennettä.
Itämeren rannikkoalueet voivat olla ilmakehän hiilidioksidin lähde13.11.2024 09:10:00 EET | Tiedote
Viiden vuoden ajan kerätyt havainnot Utön tutkimusasemalla osoittavat, että meri saaren ympärillä on hiilidioksidin lähde. Tutkimuksen tulokset auttavat arvioimaan Itämeren hiilitasetta ja päästöjen vähentämiseen tähtäävien toimenpiteiden vaikutuksia.
Laivaliikenteen ilmapäästöt voidaan arvioida menetelmällä, joka hyödyntää tietoja laivasta ja olosuhteista12.11.2024 09:06:00 EET | Tiedote
Ilmatieteen laitoksen tutkija Mikko Heikkilä tutki väitöstyössään laivaliikenteen ilmapäästöjen mallintamista menetelmällä, jossa hyödynnetään tietoja laivasta ja vallitsevista olosuhteista. Tulokset auttavat arvioimaan entistä tarkemmin laivaliikenteen päästöjä ja ihmisten altistumista ilmansaasteille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme