Kreate Group Oyj

Kreaten rakentamalle Telkäntaipaleen sillalle Vuoden silta 2024 -palkinto

Jaa

Kreaten Lempäälään rakentama Telkäntaipaleen silta nappasi Vuoden silta 2024 -tunnustuksen RILin Siltapäivien yhteydessä. Junaradan ylittävän polveilevan ristikkosillan isoin lohko nostettiin paikoilleen tiukassa aikataulussa yhdellä Suomen järeimmistä nostureista.

Isoimman siltalohkon nosto oli yksi vaativimmista työvaiheista RILin Vuoden silta 2024 -palkinnon voittaneessa Telkäntaipaleen sillan rakentamishankkeessa.
Isoimman siltalohkon nosto oli yksi vaativimmista työvaiheista RILin Vuoden silta 2024 -palkinnon voittaneessa Telkäntaipaleen sillan rakentamishankkeessa. Kuva Ramboll, Mikko Hyyrynen.

Kreate rakensi suunnittele ja toteuta -urakkana Telkäntaipaleen sillan Lempäälään. Vuonna 2023 käyttöönotettu kevyen liikenteen silta on näyttävä kokonaisuus, joka mahdollistaa liikkumisen radan yli ja yhdistää Lempäälän keskustan toimivaksi kokonaisuudeksi.

– Rakensimme kohteen eri vaiheet omien ammattilaistemme voimin, minkä lisäksi vastasimme myös suunnittelunohjauksesta. Varmistimme radan häiriöttömän toiminnan huolellisella ennakkosuunnittelulla, muistelee sillan rakentamista johtanut työmaapäällikkö Juha Valjakka Kreatelta.

Silta on 57 metriä pitkä ja hyötyleveydeltään viisi metriä.

Sillan vaikuttava arkkitehtuurinen rakenne sai kiitosta tuomaristolta

RILin Vuoden silta 2024 -palkinnon voittanut Telkäntaipaleen silta on upea maamerkki aivan pääradan yllä Lempäälässä. Kilpailun tuomaristo kertoi perusteluissaan, että silta liittyy ympäristöönsä erittäin hyvin niin vieressä sijaitsevan Lempäälä-talon kuin muun rakennuskannan osalta. Huolellisesti suunnitelluilla yksityiskohdilla ja materiaalivalinnoilla on luotu kiinnostava kulkuyhteys radan yli. Sillan erikoinen rakenne on arkkitehtuuriltaan vakuuttava, ulkopuolen viistot ristikkosauvat vahvistavat kokonaismuotokieltä vinoine kattolappeineen.

– Myös sillan sisäpuolen ratkaisut ovat viimeisteltyjä. Puumateriaali katossa on tyylikäs ja lisää viihtyisyyttä. Valaistukseen on panostettu ja se on ohjelmoitava, toimiva ja upea sekä sillalla kulkijoille että maisemassa”, totesi kilpailun tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki RILin tiedotteessa.

Sillan tilasi Lempäälän kunta ja suunnitteli Ramboll.

65 tonnin siltalohkon nosto hankkeen vaativin työvaihe

Haastavin vaihe hankkeessa oli ensimmäisen isoimman siltalohkon nostaminen paikoilleen vilkkaan pääradan yläpuolella. Nosto suoritettiin kahden tunnin aikana neljän tunnin katkossa, johon oli huomioitu molempiin päihin jännitekatko lankojen siirto varten.

– Yli 65 tonnia painavan ja 30 metriä pitkän siltalohkon nosto vaati huolellista ennakkosuunnittelua, oikean kaluston sekä ennakkotestausta turvallisuuden ja sujuvuuden takaamiseksi. Työn täytyi onnistua radalle varatun liikenne- ja jännitekatkon aikana, joten teräsrakenne odotti valmiina nosturiin kiinnitettynä radan vieressä h-hetkeä. Onhan se aina hieno onnistuminen, kun nosto onnistuu ja junaliikenne toimi työstä huolimatta täysin häiriöttä, Valjakka kertoo

Ison noston jälkeen siltaan liitettiin vielä toinen pienempi siltalohko, joka ei vaatinut enää massiivista nosto-operaatiota vilkkaan pääradan päällä. Rakentaminen radan päällä kuitenkin jatkui.

– Jouduimme asentamaan siltalohkon lasit jälkeenpäin ja varmistimme verkkoratkaisulla sen, että lasit eivät tipu asennuksen aikana radalle. Myös katon eristäminen, panelointi ja pellittäminen liikennöidyn radan päällä vaati oman ennakkosuunnittelunsa, Valjakka sanoo

Kreate on Suomen johtava sillanrakentaja ja on toteuttanut useita erikoisosaamista vaativia siltoja, joista aiemmin RIL-palkittuja ovat Isoisän silta Helsingissä, Heikinkadun alikulkusilta Oulussa sekä Ylisoutajan silta Joensuussa. Kreaten ammattilaiset ovat rakentaneet myös muita RIL-palkittuja siltoja Kreateen yhdistyneen Insinööritoimisto Seppo Rantalan aikana, kuten Kirjastosillan Turussa ja Laukon sillan Tampereella. Tällä hetkellä Kreate rakentaa muun muassa teknisesti haastavaa Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltahanketta Paraisilla sekä Suomen pisintä siltaa Kruunuvuorensiltaa työyhteenliittymänä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha ValjakkaTyömaapäällikköKreate Oy

Juha Valjakka toimi Telkäntaipaleen sillan työmaapäällikkönä. Tällä hetkellä hän on Kirjalansalmen siltahankkeen lohkopäällikkönä.

Puh:+358 400 491 590juha.valjakka@kreate.fi

Kuvat

Isoimman siltalohkon nosto oli yksi vaativimmista työvaiheista RILin Vuoden silta 2024 -palkinnon voittaneessa Telkäntaipaleen sillan rakentamishankkeessa.
Isoimman siltalohkon nosto oli yksi vaativimmista työvaiheista RILin Vuoden silta 2024 -palkinnon voittaneessa Telkäntaipaleen sillan rakentamishankkeessa.
Kuva Ramboll, Mikko Hyyrynen.
Lataa
Vuoden silta 2024 on näyttävä kokonaisuus Lempäälän keskustassa radan yllä.
Vuoden silta 2024 on näyttävä kokonaisuus Lempäälän keskustassa radan yllä.
Kuva Ramboll, Simo Suomalainen, valaistus Ramboll Valostudio, Mikko Pekonen
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Näin rakennettiin näyttävä ylikäytäväsilta ikonisen Pispalan Haulitornin viereen – Santalahden silta yhdistää kaksi kaupunginosaa13.11.2024 12:06:56 EET | Tiedote

Uusi Santalahden ylikäytäväsilta Tampereella tarjoaa kauan kaivatun yhteyden Santalahden asuinkorttelin ja Pispalan valtatien välille. Kreate rakensi 70 metriä pitkän teräsrakenteisen sillan Tampere–Seinäjoki-radan yli suoraan asuinkorttelin hissi- ja porrastorniin. Mittavien teräsrakenteiden nostot tavanomaista ahtaamassa ja jyrkemmässä maastossa onnistuivat suunnitellusti.

Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheen sopimus allekirjoitettu – Kreate ja GRK rakentavat yhdessä23.10.2024 14:26:53 EEST | Tiedote

Kreaten ja GRK Suomen muodostama ryhmittymä on allekirjoittanut Vantaan kaupungin kanssa sopimuksen Vantaan ratikan itäosan kehitysvaiheesta. Rakentamisen arvioidaan alkavan keväällä 2025. Vantaan ratikan allianssihankinnan kokonaisarvo on noin 660 miljoonaa euroa, josta itäosan hankinnan arvo on 217 miljoonaa euroa. Kreaten rakentamisvaiheen osuus on noin 105 miljoonaa euroa.

Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen5.9.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki. Teknisesti haastavia kohteita toteuttaneet, hyvämaineiset yhtiöt tarttuvat yhteen Suomen merkittävimmistä infrakohteista vankalla ammattitaidolla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye