Upphandlingen av tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning klar – förändringar gällande tolkarna möjliga
FPA har upphandlat tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning i hela landet. Ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna.
FPA har fattat upphandlingsbeslut om tolktjänst för personer med funktionsnedsättning för alla sex upphandlingsområden. Upphandlingsbesluten gäller tillhandahållande av tjänster för åren 2025–2026 samt eventuella optionsår.
Vid konkurrensutsättningen valdes för områdena sammanlagt 222 serviceproducenter som har sammanlagt 825 tolkar. Det nämnda antalet serviceproducenter innefattar alla upphandlingsområden, och då kan företaget ha blivit valt som serviceproducent för flera upphandlingsområden. De slutliga antalen kan ännu ändra. Uppgifter om serviceproducenterna har publicerats på fpa.fi.
Vid konkurrensutsättningen inkom sammanlagt 243 anbud från totalt 175 tolktjänstföretag. Det var också möjligt att offerera tolkar utgående från en rekryteringsplan.
Så här omorganiseras tolktjänsten från och med början av 2025
Under den kommande avtalsperioden fäster man särskild uppmärksamhet vid behoven hos kunder som använder tolktjänst för arbetsrelaterade situationer. FPA kommer att göra det smidigare att ordna tolkar för arbetsrelaterade situationer och strävar efter att tolkarna byts så lite som möjligt.
– Det går dock inte att helt undvika att tolkarna byts eftersom många kunder önskar samma tolkar som andra kunder. Dessutom är tolkarna inte alltid tillgängliga, till exempel på grund av frånvaron. Ett annat mål är att öka användningen av distanstolkning och uppmuntra kunderna att prova på distanstolkning. Genom distanstolkning är det ofta möjligt att få en tolk också med kort varsel, säger Mikko Toivanen, kompetenscenterchef.
Ändringarna gällande tolkarna kräver inga åtgärder av kunderna
I och med upphandlingsbesluten byts en del av serviceproducenterna och tolkarna. Kunden behöver dock inte göra någonting. Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kontaktar kunden om en tolk som finns med på kundens tolklista inte längre är tillgänglig från och med 1.1.2025 eller om det skulle löna sig att lägga till nya tolkar till listan. För en del kunder förblir deras tolklistor oförändrade.
Om kunden vill kan hen själv kontrollera sin tolklista och föreslå ändringar i den. Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning ger råd och handledning i alla frågor som gäller tjänsten.
FPA har skickat ett brev till alla tolktjänstkunder med information om att ändringarna gällande serviceproducenterna och tolkarna inte kräver några åtgärder av kunderna.
Läs mer:
Producenter av tolktjänst för personer med funktionsnedsättning fr.o.m. 1.1.2025
Nyckelord
Kontakter
Seija PeltomäkiförmånschefFPA
Tel:020 635 8832fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Kutsu: Aamu Kelassa 10.12.: Kohti vaalikevättä – Aluevaalipaneeli21.11.2024 15:22:06 EET | Kutsu
Joulukuussa Kela järjestää vaalipaneelin, jossa katseet käännetään kevään aluevaaleihin. Tilaisuuteen on kutsuttu osallistujia eri eduskuntapuolueista.
Den nedre åldersgränsen för flera FPA-förmåner som betalas till unga personer höjs21.11.2024 14:01:34 EET | Pressmeddelande
Den nedre åldersgränsen för rehabiliteringsstöd, sjukpension, rehabiliteringspenningar och sjukdagpenningar från FPA höjs från 16 år till 18 år vid ingången av år 2025. 17-åringar som har avbrutit fullgörandet av sin läroplikt har inte heller längre rätt till arbetslöshetsförmåner. Dessutom höjs den övre åldersgränsen för handikappbidrag för barn till 18 år vid ingången av år 2027 och samtidigt ändras den nedre åldersgränsen för handikappbidrag för vuxna och vårdbidrag för pensionstagare till 18 år. Förändringarna gäller inte dem som redan får de här förmånerna utan endast dem som efter att ändringarna trätt i kraft ansöker om de här förmånerna för första gången.
Usean nuorille maksettavan Kelan tuen alaikäraja nousee21.11.2024 14:01:34 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kelan kuntoutustuen, työkyvyttömyyseläkkeen, kuntoutusrahojen ja sairauspäivärahojen alaikärajat nousevat 16 vuodesta 18 vuoteen vuoden 2025 alussa. Oppivelvollisuutensa keskeyttäneillä 17-vuotiailla ei ole myöskään enää oikeutta työttömyystukeen. Lisäksi vuoden 2027 alussa lapsen vammaistuen yläikäraja nousee 18 vuoteen ja samalla aikuisen vammaistuen ja eläkettä saavan hoitotuen alaikärajaksi tulee 18 vuotta. Muutokset eivät koske tukia jo saavia vaan vain muutosten jälkeen tukia ensi kertaa hakevia.
Raised age limit for several Kela benefits paid to young people21.11.2024 14:01:34 EET | Press release
The minimum age limit for rehabilitation subsidy, disability pension, rehabilitation allowances and sickness allowances from Kela will be raised from 16 to 18 years from the beginning of 2025. 17-year-olds who have suspended their compulsory education will no longer be entitled to unemployment benefit. In addition, the maximum age limit for disability allowance for children will be raised to 18 years from the beginning of 2027 and at the same time the minimum age limit for disability allowance for adults and care allowance for pensioners will be changed to 18 years. The changes will not concern persons who already receive these benefits, only persons who apply for these benefits for the first time after the changes have taken effect.
Stefan Strandberg blir direktör för FPA:s västra kundserviceenhet21.11.2024 11:00:55 EET | Pressmeddelande
Stefan Strandberg har utnämnts till direktör för FPA:s västra kundserviceenhet. Strandberg svarar för enhetens resultat och för att kundservicen fungerar och håller hög kvalitet, samt för att utveckla kundservicen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum