Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kalasatamasta Pasilaan -hanke sai Suomen ensimmäisenä raitiotiehankkeena BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksen

Jaa

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa panostettiin poikkeuksellisen vahvasti vastuullisuuteen. Vastuullisten toimenpiteiden toteutuminen vahvistettiin marraskuussa 2024 BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksella, jonka BRE Akatemia myönsi hankkeelle toiseksi parhaalla arvosanalla kiitettävä.

Lahopuita, niittykukkia ja viherrataa, raitiovaunu sillan alla.
Viherrataa ja lahopuita Vallilanlaaksossa linjan 13 reitillä. Kaupunkiliikenne Oy

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennettiin ja suunniteltiin vuosina 2020–2024 Helsingin uusin raitiolinja numero 13, joka aloitti liikennöinnin elokuussa 2024. Allianssihankkeen tilasivat Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki.

Tilaajien tahtotilan mukaisesti vastuullinen infrarakentaminen sidottiin vahvasti hankkeen tavoitteisiin. Näitä olivat muun muassa pitkä elinkaari, ympäristövaikutusten minimointi sekä positiivinen kaupunkikuva. Tavoitteiden toteutumista ohjattiin BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitusjärjestelmän avulla.

– Ympäristöluokitus toimi työkaluna, joka auttoi meitä huomioimaan ympäristöön sekä sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen liittyviä näkökulmia, sanoo AFRY Finland Oy:n vastuullisuuspäällikkö Eija Multanen, joka vastasi hankkeessa BREEAM-luokituksesta.

Hanke edisti kaupunkiympäristön monimuotoisuutta

Hankkeessa onnistuttiin esimerkiksi kaivuumassojen ja purettujen katukivetysten uudelleenkäytössä. Lisäksi hankkeessa toteutettiin useita luonnon monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä. Esimerkiksi lahopuita asennettiin raiteiden läheisyyteen, ja kasvien valinnassa suosittiin monimuotoisia, kuivuutta ja kuumuutta hyvin kestäviä lajeja.

– Olen tosi ylpeä työstä, jota teimme hankkeella yhdessä allianssikumppaniemme kanssa. Onnistuimme vähentämään rakentamisen ilmastovaikutuksia ja rakentamaan radan, jonka varrella on uudenlaista ja monimuotoista kaupunkiympäristöä. BREEAM toimi tässä työssä hyvänä viitekehyksenä, kehuu Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.

BREEAM Infrastructure on arviointi- ja luokitusjärjestelmä, joka antaa konkreettisia kriteereitä ja toimenpiteitä vastuullisuuden toteuttamiseen. Se ohjaa myös arvioimaan, mittaamaan ja parantamaan kestävyystoimenpiteitä.

Vastuullisuustoimenpiteitä tarkasteltiin hankkeessa ympäristöluokituksessa määriteltyjen kahdeksan osa-alueen näkökulmasta. Näitä osa-alueita ovat johtaminen, resilienssi (kriisinkesto-, selviytymis- ja palautumiskyky), sidosryhmät, maankäyttö ja ekologia, maisema ja kulttuurihistoria, päästöt, resurssit ja liikenne.

Suomessa BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus myönnetty vain kerran aiemmin

Hankkeen saama kiitettävä arvosana perustuu luokitusjärjestelmässä määriteltyjen kriteereiden täyttymiseen. Alan kehittyessä yhä vastuullisempaan suuntaan myös ympäristöluokituksen kriteereitä tiukennetaan.

Suomessa on kerran aiemmin myönnetty BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus. Luokituksen sai vuonna 2023 Vt12 Lahden eteläisen kehätien allianssiurakkana toteutettu hankeosa.

Hankkeen kiitettävän luokitusarvosanan lisäksi Kuntarahoitus on antanut tunnustusta Kalasatamasta Pasilaan -hankkeelle vastuullisuustyöstä. Hankkeelle myönnettiin ensimmäisenä Suomessa Kuntarahoituksen Vihreän rahoituksen arvioinnissa täydet pisteet. Täysiin pisteisiin oikeutti päästölaskenta, vastuullisuusarvioinnin hyödyntäminen ja vastuullisuuden integroiminen johtamisjärjestelmään.

Kalasatamasta Pasilaan -hanke toteutettiin kahden allianssin yhteistyönä. Karaatti-allianssissa mukana olivat AFRY Finland Oy ja GRK Suomi Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy. Sörkan spora -allianssissa työskentelivät Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Ympäristöluokituksen saamiseksi allianssin kaikki osapuolet sitoutuivat vahvasti vastuullisten ratkaisujen kehittämiseen ja toteuttamiseen.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Muistutuskutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan uuteen Ruskeasuon raitiovaunuvarikkoon!11.11.2024 13:59:47 EET | Kutsu

Kaupunkiliikenne Oy ottaa uuden Ruskeasuon raitiovaunuvarikon käyttöön vaiheittain marras-joulukuun vaihteessa. Nyt tarjoamme medialle mahdollisuuden nähdä uusi varikko ennen sen käyttöönottoa. Tilaisuus järjestetään 14.11. klo 10 alkaen Ruskeasuolla osoitteessa Nauvontie 3. Varikosta ja sen tulevasta käytöstä ovat kertomassa mm. Kaupunkiliikenne Oy:n omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen, liikennöintiyksikön johtaja Johan Nykvist ja kunnossapitoyksikön johtaja Antti Vigelius sekä asiantuntijoita. Kierroksen lopuksi on mahdollista vierailla myös varikon vuokralaisen Koiviston Auton bussivarikolla. Ruskeasuon varikko tulee jatkossa olemaan yksi raitioliikenteen päävarikoista. Ilmoittaudu tilaisuuteen 12.11. mennessä osoitteeseen viestinta@kaupunkiliikenne.fi. Ilmoittautuminen on välttämätöntä turvavarusteiden varaamista ja saapumisohjeita varten.

Kulosaaren liityntäpysäköintialue muuttuu maksulliseksi24.10.2024 09:33:47 EEST | Tiedote

Helsingin liityntäpysäköintialueita hallinnoiva Kaupunkiliikenne Oy pyrkii kehittämään alueita palvelemaan yhä paremmin joukkoliikenteellä matkaansa jatkavien tarpeita. Jotkin liityntäpysäköintialueet ovat olleet erityisen suosittuja, ja niitä on käytetty esimerkiksi pitkäaikaiseen pysäköintiin. Yhtenä toimenpiteenä osa pysäköintialueista on muutettu maksullisiksi: tätä kautta alueella on varmemmin tilaa liityntäpysäköijälle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye