Kalasatamasta Pasilaan -hanke sai Suomen ensimmäisenä raitiotiehankkeena BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksen
Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa panostettiin poikkeuksellisen vahvasti vastuullisuuteen. Vastuullisten toimenpiteiden toteutuminen vahvistettiin marraskuussa 2024 BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksella, jonka BRE Akatemia myönsi hankkeelle toiseksi parhaalla arvosanalla kiitettävä.

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa rakennettiin ja suunniteltiin vuosina 2020–2024 Helsingin uusin raitiolinja numero 13, joka aloitti liikennöinnin elokuussa 2024. Allianssihankkeen tilasivat Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki.
Tilaajien tahtotilan mukaisesti vastuullinen infrarakentaminen sidottiin vahvasti hankkeen tavoitteisiin. Näitä olivat muun muassa pitkä elinkaari, ympäristövaikutusten minimointi sekä positiivinen kaupunkikuva. Tavoitteiden toteutumista ohjattiin BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitusjärjestelmän avulla.
– Ympäristöluokitus toimi työkaluna, joka auttoi meitä huomioimaan ympäristöön sekä sosiaaliseen ja taloudelliseen kestävyyteen liittyviä näkökulmia, sanoo AFRY Finland Oy:n vastuullisuuspäällikkö Eija Multanen, joka vastasi hankkeessa BREEAM-luokituksesta.
Hanke edisti kaupunkiympäristön monimuotoisuutta
Hankkeessa onnistuttiin esimerkiksi kaivuumassojen ja purettujen katukivetysten uudelleenkäytössä. Lisäksi hankkeessa toteutettiin useita luonnon monimuotoisuutta edistäviä toimenpiteitä. Esimerkiksi lahopuita asennettiin raiteiden läheisyyteen, ja kasvien valinnassa suosittiin monimuotoisia, kuivuutta ja kuumuutta hyvin kestäviä lajeja.
– Olen tosi ylpeä työstä, jota teimme hankkeella yhdessä allianssikumppaniemme kanssa. Onnistuimme vähentämään rakentamisen ilmastovaikutuksia ja rakentamaan radan, jonka varrella on uudenlaista ja monimuotoista kaupunkiympäristöä. BREEAM toimi tässä työssä hyvänä viitekehyksenä, kehuu Kaupunkiliikenne Oy:n vastuullisuuspäällikkö Maija Sarpo.
BREEAM Infrastructure on arviointi- ja luokitusjärjestelmä, joka antaa konkreettisia kriteereitä ja toimenpiteitä vastuullisuuden toteuttamiseen. Se ohjaa myös arvioimaan, mittaamaan ja parantamaan kestävyystoimenpiteitä.
Vastuullisuustoimenpiteitä tarkasteltiin hankkeessa ympäristöluokituksessa määriteltyjen kahdeksan osa-alueen näkökulmasta. Näitä osa-alueita ovat johtaminen, resilienssi (kriisinkesto-, selviytymis- ja palautumiskyky), sidosryhmät, maankäyttö ja ekologia, maisema ja kulttuurihistoria, päästöt, resurssit ja liikenne.
Suomessa BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus myönnetty vain kerran aiemmin
Hankkeen saama kiitettävä arvosana perustuu luokitusjärjestelmässä määriteltyjen kriteereiden täyttymiseen. Alan kehittyessä yhä vastuullisempaan suuntaan myös ympäristöluokituksen kriteereitä tiukennetaan.
Suomessa on kerran aiemmin myönnetty BREEAM Infrastructure -ympäristöluokitus. Luokituksen sai vuonna 2023 Vt12 Lahden eteläisen kehätien allianssiurakkana toteutettu hankeosa.
Hankkeen kiitettävän luokitusarvosanan lisäksi Kuntarahoitus on antanut tunnustusta Kalasatamasta Pasilaan -hankkeelle vastuullisuustyöstä. Hankkeelle myönnettiin ensimmäisenä Suomessa Kuntarahoituksen Vihreän rahoituksen arvioinnissa täydet pisteet. Täysiin pisteisiin oikeutti päästölaskenta, vastuullisuusarvioinnin hyödyntäminen ja vastuullisuuden integroiminen johtamisjärjestelmään.
Kalasatamasta Pasilaan -hanke toteutettiin kahden allianssin yhteistyönä. Karaatti-allianssissa mukana olivat AFRY Finland Oy ja GRK Suomi Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy. Sörkan spora -allianssissa työskentelivät Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Ympäristöluokituksen saamiseksi allianssin kaikki osapuolet sitoutuivat vahvasti vastuullisten ratkaisujen kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maija SarpoKaupunkiliikenne Oy, vastuullisuuspäällikkö
Puh:040 868 4223maija.sarpo@kaupunkiliikenne.fiEija MultanenAFRY Finland Oy, vastuullisuuspäällikkö
Puh:050 328 5585eija.multanen@afry.comMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Pyörä kesäkuntoon ammattilaisten opissa!1.4.2025 12:20:31 EEST | Tiedote
Huolla pyöräsi maksutta Pyöräkeskuksessa ammattilaisten välineillä ja ohjeilla. Voit myös hyödyntää metroasemien huoltopukkeja esimerkiksi tyhjän renkaan pumppaamiseen. Kaupunkiliinenne Oy:n pyöräpalvelut pitävät huolta siitä, että pyörän saa sujuvasti osaksi matkaketjua.
Kivenlahden metroasemalla kahdet liukuportaat ovat matkustajien käytössä1.4.2025 09:08:30 EEST | Tiedote
Kivenlahden metroaseman liukuportaista kahdet ovat jälleen matkustajien käytössä, mutta yksi liukuportaista on vielä poissa käytöstä.
Jarrutusenergia lämmittää raitiovaunuja ja säästää sähköä27.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy kerää talteen Helsingin raitiovaunujen jarrutusenergiaa ja hyödyntää kerätyn energian raitiovaunujen lämmittämisessä. Järjestelmän avulla säästetään niin sähkössä kuin kustannuksissakin.
Vuosaaren metrohaaran liikennöintikatko alkaa 5.5. – valmistelevat työt metrosillalla ovat alkaneet25.3.2025 10:52:46 EET | Tiedote
Metroliikenne katkeaa 5.5. - 28.9.2025 Vuosaaren metrohaaralla Vuosaaren metrosillan korjaustöiden vuoksi. Parhaillaan metrosillalla tehdään valmistelevia töitä.
Kivenlahden metroasemalla poistetaan liukuporraskuilun seinälaseja21.3.2025 15:32:11 EET | Tiedote
Kivenlahden metroaseman sisäänkäynnin liukuportaat pysyvät suljettuina vielä arviolta 2–3 viikkoa. Matkustajat ohjataan käyttämään sisäänkäynnin hissejä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme