VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Alternativ till de digitala tjänsterna behövs även i fortsättningen

Dela

Trots att en allt större del av tjänsterna kan digitaliseras, är det skäl för myndigheterna att se till att det finns tillgång också till alternativa servicekanaler och att de utvecklas. Det finns också behov av ett identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder

Bild: Getty Images

Statsminister Orpos regering har fastställt att digitala tjänster stegvis ska göras till den primära kanalen för att uträtta ärenden hos myndigheter. Enligt revisionen varierar andelen digitala tjänster i nuläget avsevärt mellan olika myndigheter. I synnerhet i välfärdsområdena är andelen digitala tjänster fortfarande relativt liten, medan vissa aktörer inom statsförvaltningen ordnar nästan all sin service digitalt.

Myndigheterna anser vanligtvis att deras digitala tjänster är den enklaste servicekanalen och även många kunder vill ha dem. En brokigare grupp än vad man allmänt föreställer sig behöver dock alternativa servicekanaler eller digitalt stöd. Revisionsverket granskade hur myndigheterna ordnar servicen och stödet för dessa kunder.

Statens besökskundservice koncentreras som bäst till gemensamma serviceställen, men till exempel myndigheternas avvikande öppettider har medfört praktiska utmaningar. Det är skäl att dra lärdom av de erfarenheter man fått för att konceptet med gemensamma serviceställen ska fungera så bra som möjligt för både kunderna och personalen.

Säkra och lättanvända identifieringsverktyg bör också vara jämlikt tillgängliga för alla som använder digitala tjänster. Revisionsverket rekommenderar att Finansministeriet främjar tillgången till identifieringsverktyg som är oberoende av bankkoder för alla kundgrupper som använder myndigheternas digitala tjänster.

Med stöd för digitala tjänster kan man främja att prioriteringen av digitala tjänster fullföljs och att så många som möjligt kan använda de digitala tjänsterna. Man bör tänka på ordnandet av digitalt stöd redan i samband med att tjänsterna utvecklas. Revisionsverket rekommenderar också att Finansministeriet fastställer det regionala samordningsansvaret för det digitala stödet i samband med den pågående reformen av statens service- och lokalnät.

Läs publikationen: Ordnande av servicekanaler och stöd för digitala tjänster

Nyckelord

Kontakter

Valtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.

VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.

VTV.fi

Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.

Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.

VTV.fi/sv

Andra språk

Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye