SDP EDUSKUNTA

SDP:n Eskelinen muistuttaa hallitusta liikenne- ja viestintäalan valtionyhtiöiden omistuksen merkityksestä

Jaa

Olisi hyvä muistaa VR:n, Postin ja Finavian olevan tärkeitä yhteiskunnalle kriittisten palveluiden tuottajia ja infrastruktuurin omistajia, voidaan puhua jopa kansallisista peruspalveluista. Omistusmuutokset näissä yhtiöissä tulisi olla todella suuren harkinnan ja julkisen kokonaisarvioinnin takana, ei vain yhden vaalikauden ja yhden hallituksen rahoitustarpeita ajatellen. 

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP
Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Hallitus on rakentanut neljän miljardin investointiohjelmansa kertaluontoisen valtionomaisuudesta saatava rahoituksen varaan, näistä on tarkoitus rahoittaa mm. korjausvelan lyhentämistä ja uusia liikennehankkeita noin kolmen miljardin arvosta tällä vaalikaudella. Valtiontalouden kehyksiin hallitus sen sijaan on esittänyt portaittaista, pysyvää leikkausta liikennehankkeiden rahoitukseen tuleville hallituksille. Uusien liikennehankkeiden kehysvaraus puolittuu vaalikauden loppuun mennessä.

Tähän mennessä hallitus ilmoittanut rahoituslähteeksi vasta Valtion asuntorahaston, kun yhtiöomistuksilla ei voi spekuloida. Omistajaohjausministeri korostaa, etteivät osakevaltuuksien muutokset tarkoita välttämättä muutoksia valtion omistuksissa, vaan liikkumatilaa tulevaisuudessa, jos tarvetta on ja sitä tuntuu hallituksella riittävän.  

- Olisi hyvä muistaa VR:n, Postin ja Finavian olevan tärkeitä yhteiskunnalle kriittisten palveluiden tuottajia ja infrastruktuurin omistajia, voidaan puhua jopa kansallisista peruspalveluista. Omistusmuutokset näissä yhtiöissä tulisi olla todella suuren harkinnan ja julkisen kokonaisarvioinnin takana, ei vain yhden vaalikauden ja yhden hallituksen rahoitustarpeita ajatellen.

Kaikki kolme yhtiötä ovat omalla tavallaan murroksessa. Posti kärsii teknologisesta murroksesta, Finavia Venäjän ylilentojen poistumisesta johtuvasta Aasian lentojen kilpailuedun katoamisesta ja VR:n osalta hallituksella on valmistelu kesken junaliikenteen kilpailuttamisesta 2030-luvulla ja keinot raideliikenteen määrän kasvatukseen. Yhdenkään yhtiön osakkeita ei tässä markkinatilanteessa ole järkeä lähteä realisoimaan, etenkään jos myynnin jälkeen yhtiöiden heikommin kannattaville palveluille aletaan vaatia uutta valtiontukea, kansanedustaja ja valtionvarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Seppo Eskelinen (sd) summaa.

Hallitus toi toukokuussa tekemänsä omistajapolitiikan periaatepäätöksen linjaukset valtionyhtiöiden omistusvaatimuksista osaksi 3. lisätalousarviota. SDP arvosteli vastalauseessaan etenkin Gasum Oy:n, Kemijoki Oy ja Posti Groupin Oyj:n valtion vähimmäisomistuksen laskemista 33,4 prosenttiin, mielestämme enemmistöosuus tulee säilyttää näissä yhtiöissä. Muiden yhtiöiden osalta ei esitetty enemmistöosuudesta luopumista.

- Elinvoiman, huoltovarmuuden ja turvallisuustilanteen muutosten myötä on tärkeää säilyttää nämä yhtiöt kansallisessa omistuksessa, Eskelinen päättää.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Eloranta: Orpon hallitus tuhoaa aikuiskoulutuksen13.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta yhtyy vastikään (7.11.) julkaistun Vapaan Sivistystyö ry:n julkaiseman sivistysbarometrin tulokseen, jonka mukaan suomalaisten mielestä jokaisella tulee olla mahdollisuus kehittää itseään taustasta, iästä tai varallisuudesta riippumatta. Hallituksen elinikäisen oppimisen mahdollisuuksia voimakkaasti leikkaava politiikka on täysin vastakkainen suomalaisten toiveelle. Elorannan mukaan jatkuvan oppimisen ja aikuiskoulutuksen leikkaukset nakertavat sekä Suomalaisen hyvinvointivaltion että osaamiseen perustuvan talouskasvun pohjaa.

SDP:n Paula Werning: Suojaosan poisto vaarantaa sopimuspalokuntien toiminnan10.11.2024 11:34:44 EET | Tiedote

Yle uutisoi perjantaina tilanteesta, jossa työttömän sopimuspalokuntalaisen ei kannata välttämättä lähteä pelastustöihin, koska se voi vaikeuttaa hänen taloudellista tilannettaan. – Tämä ei tullut minulle yllätyksenä. Olen jo yhdeksän kuukautta sitten esittänyt huoleni työttömien sopimuspalokuntalaisten tilanteesta työministeri Arto Satoselle (kok). Työttömyysturvan suojaosan poiston vaikutus sopimuspalokuntien toimintaan on arvioitava mitä pikimmiten, jotta vapaaehtoisuuteen perustuva palo- ja pelastustoiminta ei vaarannu erityisesti harvaan asutuilla alueilla, Suomen Sopimuspalokuntien Liiton hallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Paula Werning (sd) vaatii.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye