Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Sote-keskuksesta voi löytyä asiakkaalle lääkärin vastaanottoa sopivampi palvelu

Jaa

Sote-keskuksissa on kehitetty hoidon tarpeen arviointia, jonka tavoitteena on kartoittaa, miten asiakkaan tai potilaan asiaan saadaan ratkaisu mahdollisimman sujuvasti. Hoidon tarpeen arvioinnin merkitys on jäänyt osalle asiakkaista vieraaksi, ja he ovat saattaneet hämmästellä ajanvarauksen yhteydessä esitettyjen kysymysten määrää.

Asiakas tai potilas odottamassa vastaanotolle pääsyä.
Asiakas tai potilas odottamassa vastaanotolle pääsyä.

Terveydenhuollon ammattilaisen suorittama hoidon tarpeen arviointi perustuu terveydenhuoltolakiin. Hoidon tarvetta arvioidaan potilasta tai asiakasta haastattelemalla ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä riippumatta siitä, ottaako hän yhteyttä puhelimitse, digitaalisilla kanavilla tai tulemalla suoraan paikan päälle sote-keskukseen. Hoidon tarvetta arvioidaan myös suun terveydenhuollon ajanvarauksessa.

Perusteellisen hoidon tarpeen arvioinnin avulla on mahdollista suunnitella asiakkaalle tai potilaalle mahdollisimman sujuvaa ja oikea-aikaista hoitoa tai tukea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ennen mahdollista lääkärin vastaanottoa voidaan määrätä tutkimuksia tai ohjata omamittausten tekemistä. Esitietoja voi olla tarpeellista kartoittaa tarkemmin hoitajan vastaanotolla tai lomakkeita täyttämällä. Asiakas voidaan ohjata myös sosiaalihuollon tai kuntoutuksen palveluihin, jos asiakkaan tarve ei olekaan lääketieteellinen.

Toinen hoidon tarpeen arvioinnin tavoite on määrittää hoidon tarpeen kiireellisyyttä. Esimerkiksi kuukausia oireillut vaiva ei edellytä päivystyksellistä hoitoa, ellei oireilussa ole tapahtunut äkillistä muutosta.

Eri ammattilaiset kehittävät hoidon tarpeen arviointia

Hoidon tarpeen arviointia kehitetään jatkuvasti ja arvioinnin tulisi olla mahdollisimman yhdenmukaista eri toimipisteissä. Esimerkiksi Paras vastaanotto -hankkeessa hyvinvointialueen oman toiminnan sote-keskusten ammattilaiset ovat yhdessä suunnitelleet oirekohtaista hoidon tarpeen kartoittamista.

Sote-keskuksissa työskentelevistä ammattilaisista osa saattaa olla asiakkaalle tuntemattomia. Lääkäreiden ja hoitajien lisäksi sote-keskuksissa työskentelee sosiaalihuollon ammattilaisia, ikääntyneiden palvelut tuntevia geronomeja, tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksen tuntevia fysioterapeutteja, farmaseutteja sekä mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistuneita ammattilaisia.

Sujuvuutta hoitoon lisäävät digipalvelut, joita sote- ja tietohallinnon ammattilaiset yhdessä kehittävät. Syyskuun alussa Päijät-Sote-sovellukseen avattiin kiireetön yhteydenottokanava, jonka kautta asiakas voi tiedustella laboratoriotuloksia sekä omahoitoon ja rokotuksiin liittyviä asioita. Kiireettömiin viesteihin vastataan viiden vuorokauden kuluessa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Asiakas tai potilas odottamassa vastaanotolle pääsyä.
Asiakas tai potilas odottamassa vastaanotolle pääsyä.
Lataa

Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille. 

Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.

hyvinvointialueen logo

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Päijät-Hämeen hyvinvointialue

Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asiakkaan ei tarvitse hakea uutta palvelupäätöstä heti vammaispalvelulain tullessa voimaan vuoden alussa22.11.2024 14:33:15 EET | Tiedote

Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan ensi vuoden alussa. Asiakkaan ei tarvitse tehdä uutta palveluhakemusta, jos hänellä on voimassa oleva päätös vammaispalvelusta. Palvelut jatkuvat vanhan päätöksen mukaisesti siihen merkityn voimassaoloajan loppuun asti, mutta kuitenkin enintään vuoden 2027 loppuun. Hyvinvointialue käsittelee 1.1.2025 alkaen saapuvat hakemukset uuden lain mukaisesti. Jos hakemus saapuu vuoden 2024 aikana, se käsitellään vielä nykyisen lainsäädännön mukaisesti. Kaikki vanhat, toistaiseksi voimassa olevat päätökset päivitetään uuden lainsäädännön mukaisiksi kolmen vuoden siirtymäajalla. Hyvinvointialueen työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen palvelutarpeen tarkistamiseksi. Asiakas voi kuitenkin halutessaan myös itse pyytää uutta palvelutarpeen arviointia ja päätöksensä päivittämistä uuden lain mukaiseksi. Tällöin asiakkaan tulee tehdä uusi hakemus aikaisintaan 1.1.2025. Määräaikaisesti myönnetylle palvelulle haetaan tarvittaessa jatkoa entiseen tapaan. Hakiessa on hyv

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye