Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Sote-keskuksesta voi löytyä asiakkaalle lääkärin vastaanottoa sopivampi palvelu
Sote-keskuksissa on kehitetty hoidon tarpeen arviointia, jonka tavoitteena on kartoittaa, miten asiakkaan tai potilaan asiaan saadaan ratkaisu mahdollisimman sujuvasti. Hoidon tarpeen arvioinnin merkitys on jäänyt osalle asiakkaista vieraaksi, ja he ovat saattaneet hämmästellä ajanvarauksen yhteydessä esitettyjen kysymysten määrää.
Terveydenhuollon ammattilaisen suorittama hoidon tarpeen arviointi perustuu terveydenhuoltolakiin. Hoidon tarvetta arvioidaan potilasta tai asiakasta haastattelemalla ensimmäisen yhteydenoton yhteydessä riippumatta siitä, ottaako hän yhteyttä puhelimitse, digitaalisilla kanavilla tai tulemalla suoraan paikan päälle sote-keskukseen. Hoidon tarvetta arvioidaan myös suun terveydenhuollon ajanvarauksessa.
Perusteellisen hoidon tarpeen arvioinnin avulla on mahdollista suunnitella asiakkaalle tai potilaalle mahdollisimman sujuvaa ja oikea-aikaista hoitoa tai tukea. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ennen mahdollista lääkärin vastaanottoa voidaan määrätä tutkimuksia tai ohjata omamittausten tekemistä. Esitietoja voi olla tarpeellista kartoittaa tarkemmin hoitajan vastaanotolla tai lomakkeita täyttämällä. Asiakas voidaan ohjata myös sosiaalihuollon tai kuntoutuksen palveluihin, jos asiakkaan tarve ei olekaan lääketieteellinen.
Toinen hoidon tarpeen arvioinnin tavoite on määrittää hoidon tarpeen kiireellisyyttä. Esimerkiksi kuukausia oireillut vaiva ei edellytä päivystyksellistä hoitoa, ellei oireilussa ole tapahtunut äkillistä muutosta.
Eri ammattilaiset kehittävät hoidon tarpeen arviointia
Hoidon tarpeen arviointia kehitetään jatkuvasti ja arvioinnin tulisi olla mahdollisimman yhdenmukaista eri toimipisteissä. Esimerkiksi Paras vastaanotto -hankkeessa hyvinvointialueen oman toiminnan sote-keskusten ammattilaiset ovat yhdessä suunnitelleet oirekohtaista hoidon tarpeen kartoittamista.
Sote-keskuksissa työskentelevistä ammattilaisista osa saattaa olla asiakkaalle tuntemattomia. Lääkäreiden ja hoitajien lisäksi sote-keskuksissa työskentelee sosiaalihuollon ammattilaisia, ikääntyneiden palvelut tuntevia geronomeja, tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksen tuntevia fysioterapeutteja, farmaseutteja sekä mielenterveys- ja päihdetyöhön erikoistuneita ammattilaisia.
Sujuvuutta hoitoon lisäävät digipalvelut, joita sote- ja tietohallinnon ammattilaiset yhdessä kehittävät. Syyskuun alussa Päijät-Sote-sovellukseen avattiin kiireetön yhteydenottokanava, jonka kautta asiakas voi tiedustella laboratoriotuloksia sekä omahoitoon ja rokotuksiin liittyviä asioita. Kiireettömiin viesteihin vastataan viiden vuorokauden kuluessa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Emmi JussilaProjektisuunnittelija
Puh:044 482 5391Kuvat
Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue järjestää päijäthämäläisten sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut alueen asukkaille.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueeseen kuuluvat Asikkala, Hartola, Heinola, Hollola, Iitti, Kärkölä, Lahti, Orimattila, Padasjoki ja Sysmä. Huolehdimme yli 200 000 asukkaan terveydestä ja turvallisuudesta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Päijät-Hämeen hyvinvointialue
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asiakkaan ei tarvitse hakea uutta palvelupäätöstä heti vammaispalvelulain tullessa voimaan vuoden alussa22.11.2024 14:33:15 EET | Tiedote
Uusi vammaispalvelulaki tulee voimaan ensi vuoden alussa. Asiakkaan ei tarvitse tehdä uutta palveluhakemusta, jos hänellä on voimassa oleva päätös vammaispalvelusta. Palvelut jatkuvat vanhan päätöksen mukaisesti siihen merkityn voimassaoloajan loppuun asti, mutta kuitenkin enintään vuoden 2027 loppuun. Hyvinvointialue käsittelee 1.1.2025 alkaen saapuvat hakemukset uuden lain mukaisesti. Jos hakemus saapuu vuoden 2024 aikana, se käsitellään vielä nykyisen lainsäädännön mukaisesti. Kaikki vanhat, toistaiseksi voimassa olevat päätökset päivitetään uuden lainsäädännön mukaisiksi kolmen vuoden siirtymäajalla. Hyvinvointialueen työntekijä on yhteydessä asiakkaaseen palvelutarpeen tarkistamiseksi. Asiakas voi kuitenkin halutessaan myös itse pyytää uutta palvelutarpeen arviointia ja päätöksensä päivittämistä uuden lain mukaiseksi. Tällöin asiakkaan tulee tehdä uusi hakemus aikaisintaan 1.1.2025. Määräaikaisesti myönnetylle palvelulle haetaan tarvittaessa jatkoa entiseen tapaan. Hakiessa on hyv
Päijät-Hämeen pelastuslaitos: Toinen ajokaista avattu Nelostien onnettomuuspaikalla Heinolassa22.11.2024 09:47:05 EET | Tiedote
Toinen ajokaista on saatu avattua onnettomuuspaikalla Nelostiellä Heinolassa, kertoo Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Jari Vornanen.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Asiakkaiden e-laskuissa ja suoraveloituksissa ongelmia Nordean palvelunestohyökkäyksen vuoksi20.11.2024 13:51:08 EET | Tiedote
Nordean palvelunestohyökkäyksen vuoksi asiakkaiden e-laskuissa ja suoraveloituksissa on ollut ongelmia. Nämä eivät ole lähettämisestä huolimatta menneet perille asiakkaiden verkkopankkeihin. Ongelma koskee noin 1900 asiakasta.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: Uudessa verkkopalvelussa voi tehdä aloitteita hyvinvointialueelle18.11.2024 08:13:09 EET | Tiedote
Päijät-Hämeen hyvinvointialue on mukana oikeusministeriön ja oikeusrekisterikeskuksen teettämässä valtakunnallisessa verkkopalvelussa.
Päijät-Hämeen hyvinvointialue: 10 sopimuspalokuntaa avaa ovensa Päivä Paloasemalla -tapahtumassa la 23.11.15.11.2024 10:13:58 EET | Tiedote
Päivä Paloasemalla -turvallisuustapahtumaa vietetään lauantaina 23. marraskuuta kymmenellä sopimuspalokunnan paloasemalla eri puolilla Päijät-Hämettä. Päivä paloasemalla -tapahtuma on osa valtakunnallista paloturvallisuusviikkoa, jonka tavoitteena on ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja lisätä kansalaisten ymmärrystä paloturvallisuudesta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme