ELY-keskukset

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp firar sitt 15-årsjubileum

Dela

Fram till slutet av oktober har tjänsten kontaktats nästan 4 000 gånger i år, vilket redan är mer än under hela fjolåret.

Företagarens ekonomihjälp
Företagarens ekonomihjälp Credit: iStock/Olena Yakobchuk

Antalet kontakter har ökat

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp har mottagit nästan 4 000 kontakter fram till slutet av oktober 2024, vilket är mer än under hela fjolåret. "Den ekonomiska situationen är synlig i antalet kontakter. Våren 2020 slogs ett rekord i antalet kontakter när coronapandemin hade en kraftig inverkan på företagens verksamhet. Sedan dess har vi genomfört många kommunikationsåtgärder och strävat efter att öka medvetenheten om de tjänster som finns tillgängliga för företag", berättar Jari Leskinen, utvecklingschef på AN-kundtjänstcentret som ansvarar för tjänsten Företagarens ekonomihjälp.

Ekonomirådgivningstjänsten för företag inleddes 2009

Nuvarande Företagarens ekonomihjälp fungerade åren 2009–2013 under namnet Ekonomihjälpens telefontjänst som en del av dåvarande PKT-stiftelsen. År 2014 övergick tjänsten till AN-kundtjänstcentret under namnet FöretagsFinland Ekonomihjälp-telefontjänst

En tjänstereform genomfördes våren 2021 och namnet på den nya verksamhetsmodellen blev Företagarens ekonomihjälp. Reformen grundade sig på EU-direktivet om förebyggande omstrukturering och skuldavskrivning, insolvensdirektivet och anteckningar i det dåvarande regeringsprogrammet, såsom företagarens möjlighet till en nystart och stöd för företagarens ork. Företagarens ekonomihjälp anslöt sig också till det europeiska nätverket Early Warning, som utvecklar rådgivning och stöd för företag med betalningssvårigheter. Till verksamhetsmodellen för Företagarens ekonomihjälp hör utöver den riksomfattande rådgivningstjänsten även ett regionalt företagsrådgivningsnätverk och en webbtjänst som ger företagare information om hur företagets ekonomi kan förbättras. 

"Under sin 15-åriga historia har tjänsten Företagarens ekonomihjälp visat sig vara ett värdefullt stöd för företagare runt om i Finland. Våra kunder får konfidentiell rådgivning av yrkespersoner som är specialiserade på företagets ekonomi och betalningssvårigheter, per telefon vid en tidpunkt som passar dem och till priset av en lokalnätsavgift. Kundresponsenkäterna berättar om nöjdheten med tjänsten: betyget för tjänsten var 4,5/5 år 2024", fortsätter utvecklingschef Jari Leskinen.

Tjänsten Företagarens ekonomihjälp

Företagarens ekonomihjälp koordineras av arbets- och näringsministeriets AN-kundtjänstcenter. Från och med början av 2025 kommer tjänsten att lotsas av UF-centret på grund av TE24-reformen.

Nyckelord

Kontakter

Jari Leskinen

utvecklingschef
Arbets- och näringsförvaltningens kundservicecenter
02950 24468
jari.s.leskinen@ely-keskus.fi

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan linjaus ulkomaisen työvoiman käytöstä päivitetty11.11.2024 10:27:13 EET | Tiedote

Kainuun ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukset ovat päivittäneet alueellisen linjauksen ulkomaisen työvoiman käytöstä. Uusi päivitetty linjaus astuu voimaan 11.11.2024. Päivitetyssä linjauksessa on lueteltu ammattinimikkeet, joiden osalta työvoiman saatavuus alueella on arvioitu niin haastavaksi, ettei ulkomaista työntekijää palkattaessa erillistä saatavuusharkintaa tarvitse tehdä.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye