Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

I januari övergår arbetskraftstjänsterna i kommunernas regi – reformen medför över 200 000 kunder för de sex största städerna i Finland

Dela

I och med den riksomfattande AN24-reformen övergår ansvaret för att anordna arbetskraftstjänster från staten till kommunerna från och med början av 2025. De sex största städerna betraktar reformen som en god möjlighet att ändra sättet att främja sysselsättningen och stärka kommunernas livskraft. En så här omfattande reform kräver även flera system- och datatekniska ändringar, och städerna förbereder sig nu inför de utmaningar som förknippas med detta.

AN24-reformen medför över 200 000 kunder för de sex största städerna i Finland.
AN24-reformen medför över 200 000 kunder för de sex största städerna i Finland. Matti Pyykkö

De AN-byråer som staten har haft ansvaret för läggs ned och arbetskraftstjänsterna blir en del av de lagstadgade uppgifterna för varje kommun, och därmed en del av kommunernas basservice från och med den 1 januari 2025.

Reformen hämtar arbetskraftstjänsterna närmare stadsborna. Samma anordnare kommer att ha ansvar för arbetskraftstjänsterna, kommunens utbildningstjänster och näringstjänsterna, varvid de även stöder målet med sysselsättning på ett mer effektivt sätt.

Från och med i januari ansvarar kommunerna eller de samarbetsområden som kommunerna bildat för anordnandet av tjänsterna. Totalt 45 sysselsättningsområden kommer att bildas i Finland.

Reformen berör hela kommunfältet och kräver betydande förberedelser

I och med reformen får Finlands sex största städer, Helsingfors, Vanda, Esbo, Åbo, Tammerfors och Uleåborg, över 200 000 arbetssökande kunder. De ändringar och nya tjänster som införs i början av januari bereds omsorgsfullt i kommunerna.

– Vi har utmärka förutsättningar för att erbjuda kunderna riktade tjänster som lämpar sig för de lokala arbetsgivarnas behov, beakta företagens behov av kompetent personal och hänvisa arbetslösa till yrkesutbildning. Vi strävar efter en kontrollerad övergång för sysselsättningstjänsterna och vårt mål är att alla centrala funktioner och tjänster är färdiga i början av 2025, betonar Helsingfors borgmästare Juhana Vartiainen.

– Kommunerna har förmågan och en stark vilja att sköta övergångsskedet för arbetskraftstjänsterna så smidigt som möjligt. Förändringen är dock även förknippad med utmaningar som gäller alla kommuner, och av vilka en del är oberoende av kommunerna. Genom gott föregripande och beredskap inför risker strävar vi efter att garantera tjänsternas smidighet i alla situationer, även under övergångsskedet.

Överföringen av klientinformationssystemen för statens AN-tjänster till kommunerna kräver precision

AN-tjänsternas klientinformationssystem som erbjuds av statens UF-center ger upphov till ett behov av särskild beredskap. Under hösten har systemet haft driftstopp i flera dygn och funktionella problem, och man förbereder sig inför sådana även vid årsskiftet.

Man förbereder sig på utmaningar även i den övriga kundservicen, då tusentals nya kunder övergår till kommunerna. Årsskiftet är även i övrigt en bråd tid, då många nya kunder söker sig till arbetskraftstjänsterna. Även de många pågående omställningsförhandlingarna väntas öka antalet kunder.

Dessutom överförs från UF-centret en kö på flera månader för vissa betalningar till kommunerna, vilket kan orsaka förseningar i kundservicen och handläggningstiderna.

Samtidigt överförs tusentals nya arbetstagare från staten till städernas sysselsättningstjänster, och de påbörjar sin introduktion till den nya arbetsgivarens verksamhet. Man är tvungen att ändra personalens arbetsbilder, men samarbetet med de nya anställda kan dock inledas först i början av år 2025. Kommunerna strävar också efter att så väl som möjligt förbereda sig inför de utmaningar som dessa ändringar av personalen medför.

Reformen stärker sysselsättningstjänsterna och städernas livskraft

De sex största städerna betraktar reformen av AN-tjänsterna framför allt som en möjlighet att utveckla sysselsättningstjänsterna och stärka städernas livskraft. I årsskiftet ligger tyngdpunkten på en smidig överföring av tjänster och system. Det långsiktiga målet för de sex största städerna är att utveckla sysselsättningstjänsterna så att de bättre svarar mot behoven för tillväxtstäderna och deras olika målgrupper.

– AN-reformen skapar en möjlighet att helhetsmässigt och utveckla åtgärder för främjande av sysselsättning, och hämtar redan i detta skede tjänsterna nära kommuninvånarna. Detta gör att tjänsterna kan riktas bättre mot dem som behöver dem, påminner Åbos borgmästare Minna Arve.

– Det är fråga om en stor ändring, och trots att vi fortfarande har utmaningar att lösa och osäkerhet kring övergångsskedet, så tror vi att städerna efter reformen kommer att ha tillgång till bättre och mer effektiva sysselsättningstjänster, som stärker städernas och företagens livskraft och sysselsättning.

Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors, Åbo och Uleåborg är de sex största städerna i Finland. I de här städerna bor omkring två miljoner finländare, vilket är mer än en tredjedel av landets befolkning. De sex största städerna står för mer än 40 procent av arbetstillfällena i Finland och 55 procent av Finlands bruttonationalprodukt.

Nyckelord

Kontakter

Annukka Sorjonen
Sysselsättningschef, Helsingfors stad
09 310 84800
annukka.sorjonen@hel.fi

Hilla-Maaria Sipilä
Sysselsättningschef, Esbo stad
043 824 6624
hilla-maaria.sipila@espoo.fi

Susanna Taipale-Vuorinen
Chef för sysselsättnings- och integrationstjänster, Vanda stad
040 044 4883
susanna.taipale-vuorinen@vantaa.fi

Regina Saari
Sysselsättningschef, Tammerfors stad
050 346 9603
regina.saari@tampere.fi

Pipa Turvanen
Chef för sysselsättningsområdet, Åbo stad
044 790 0513
pipa.turvanen@turku.fi

Marjo Pekkonen
Utvecklingschef, Uleåborgs stad
040 183 1025
marjo.pekkonen@businessoulu.com

Bilder

AN24-reformen medför över 200 000 kunder för de sex största städerna i Finland.
AN24-reformen medför över 200 000 kunder för de sex största städerna i Finland.
Matti Pyykkö
Ladda ned bild

Länkar

Om

Helsingfors stadskansli sköter stadens centralförvaltning. Vårt mål är en stad som erbjuder stadsborna sitt bästa och är framgångsrik i den ökande konkurrensen. Vi förnyar Helsingfors i enlighet med stadsstrategin i samarbete med sektorerna.

Andra språk

Följ Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye