Keskiviikoksi povataan lumimyrskyä: Kaikki tämä tapahtuu välittömästi, mikäli DNA:n verkossa ilmenisi häiriöitä
Lumimyrskyn arvioidaan iskevän suureen osaan Suomea keskiviikkona. Paikoin sade tulee räntänä, paikoin lumena. Kova tuuli ja rankkasateet lisäävät sähkökatkoksien riskiä, kun myrsky voi kaataa puita sähkölinjojen päälle. Mutta mitä tarkalleen ottaen tapahtuu, jos näin käy ja kuluttaja huomaa älylaitteensa verkkoyhteyden olevan poikki? DNA tarjoaa harvinaisen katsauksen verkkonsa valvomoon, jossa varmistetaan suomalaisten netin toimivuus myös sään ääriolosuhteiden aikana.
Tilanteessa, jossa esimerkiksi salama rikkoo tukiaseman tekniikkaa tai myrskytuuli kaataa puun sähkölinjoille, DNA saa tietää verkkohäiriöstä lähes reaaliajassa. Siitä hetkestä lähtee liikkeelle kriittinen selvitysketju: Miksi palvelu on pois käytöstä? Onko jokin hajonnut ja jos, niin mikä? Miten palvelu saadaan takaisin toimintaan mahdollisimman pian?
”Suurin osa häiriöistä on sellaisia, etteivät ne näy asiakkaalle millään lailla. Osan korjaa automatiikka saman tien tai ihminen jopa alle minuutissa etänä, esimerkiksi konfiguraatiomuutoksella tai siirtämällä palveluita varmentaville reiteille. Sähköverkon häiriötilanteessa jokainen tukiasema toimii akkujen varassa keskimäärin kolme tuntia tai jopa pidempään, minkä puitteissa valtaosa häiriöistä päästään korjaamaan”, kertoo valvomon osastopäällikkö Visa Urpelainen.
Joissain tapauksissa vianmääritys tai -korjaus kuitenkin pitkittyy. Valvomoon saattaa esimerkiksi tulla tieto kaapelivauriosta, mutta kylmänä talvena routamaa pitää ensin sulattaa, jotta kaapelin pääsee kaivamaan esiin ja vaurion saa korjattua. Tähän voi mennä jopa vuorokausi. Myös kohteeseen pääsy vaikeutuu, jos lunta on tullut suuri määrä lyhyessä ajassa. Aurauksen tilaamisella voi silloin olla kovakin kiire.
”Ääriolosuhteet ovat aina haaste. Siirrettävän varavoimakoneen toimittaminen vikapaikalle – ja tietenkin myös käyttöönotto – on 40 pakkasasteessa melko lailla vaikeampaa kuin nollakelillä”, Urpelainen kuvailee.
Myrskyssä maltti on valttia
DNA:n verkonhallintakeskus, eli valvomo, sijaitsee Lahdessa. Oli kyse sitten DNA:n mobiili- tai kiinteistä verkoista, puhelinyhteyksistä tai laajakaistasta, valvomo vastaa verkkojen ja palveluiden toimintakyvyn valvonnasta. Erityisen kovaan testiin joudutaan myrskyn riepotellessa Suomea. Jos puu kaatuu sähkölinjoille aiheuttaen tilapäisen häiriön sähköverkkoon, silloin maltti on kuluttajalle valttia.
”Vaikka myrskyn aikana älylaite tippuisi verkosta, häiriöstä ei tarvitse välittömästi ilmoittaa – puhtaasti ilmoitusruuhkan ehkäisemiseksi. On parempi odottaa hetki, seurata tilannetta ja olla yhteydessä sitten, jos myrskyn laantuessakaan verkko ei toimi. Häiriö on joka tapauksessa varmasti tiedossamme ja viankorjaus käynnissä, vaikka palvelut eivät juuri sillä hetkellä pelaisikaan. Jos puhelut menevät läpi, niin vikanumeroomme soittamalla pääsee kuuntelemaan sinne ladatun yleisen häiriötiedotteen, jossa kerrotaan korjauksen olevan käynnissä. Vikailmoituksen voi tehdä myös DNA:n itsepalvelukanavan kautta, mikäli kiinteä verkkoyhteys toimii. Mahdollisuuksien mukaan kannattaa myös seurata häiriötiedotteita DNA:n verkkosivuilta”, Urpelainen ohjeistaa.
Operaattoreiden yhteistyö parantunut
Jos sähköverkkoyhtiöt eivät näytä saavan virtaa palautetuksi kolmen tunnin sisällä, operaattorit toimivat itse verkkojen toiminnallisuuden ylläpitämiseksi. Akkuja voi säästää esimerkiksi ajamalla tukiaseman yksittäistä tekniikkaa alas, jolloin mobiilidatayhteydet hetkellisesti heikkenevät mutta tärkein, eli hätäpuhelujen läpimeno, turvataan. Kriittinen asia on myös varavoiman koordinointi, johon liittyvän operaattoreiden välisen yhteistyön Urpelainen sanoo kehittyneen huomattavasti vuosien saatossa.
”Karkeasti kuvaillen 10–15 vuotta sitten jokainen operaattori lähetti oman henkilönsä viemään peräkärryllä varavoimaa samaan kohteeseen, ja siellä autot seisoivat rivissä odottamassa aurausta. Sittemmin on perustettu Häty-ryhmä, jonka mahdollistamalla yhteistyöllä häiriöt saadaan hoidettua järkevämmin. Voimme sopia muiden operaattoreiden kanssa, että vie sinä varavoima tuonne, niin minä vien tänne, jotta varmistetaan hätäpuheluiden toimivuus. Myyntitilanteissa olemme verisiä kilpailijoita, mutta suurhäiriötilanteissa parhaita kavereita”, Urpelainen naurahtaa.
Kriisijohtamismalli käyttöön muutaman kerran vuodessa
DNA toimii suurhäiriötilanteissa tiiviissä yhteistyössä paitsi valtakunnallisten ja alueellisten operaattoreiden myös hätäkeskuslaitosten, Traficomin, pelastuslaitoksen, Krivat-järjestelmää ylläpitävien erillisverkkojen ja alueellisten alihankkijoiden kanssa. Myös Ilmatieteen laitoksen ennusteista on suuri apu varautuessa myrskyihin.
”Valvomon toiminta on nimenomaan jatkuvaa varautumista, ennakointia ja vuoropuhelua. Meillä on oma kriisijohtamismalli, joka on ikään kuin häiriönhallinnan priorisointityökalu. Se otetaan käyttöön muutaman kerran vuodessa, minkä lisäksi harjoittelemme toimintamalleja jatkuvasti ylläpitääksemme varautumisen tasoa. Kaiken lähtökohtana on, että asiakasta palvellaan silloinkin, kun häiriötilanne on päällä. Mitä tiukempi tilanne, sitä parempaa valvomon toiminta on”, Urpelainen lupaa.
Lisätietoja medialle:
Visa Urpelainen, DNA:n verkonhallintakeskuksen valvomon osastopäällikkö, puh. +358 44 044 6103, visa.urpelainen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Mobiilivarmenteen käyttö kasvaa, mutta liian moni nojaa tunnistautumisessa pelkkiin pankkitunnuksiin18.11.2024 14:26:08 EET | Tiedote
Pankkeihin kohdistuneet palvelunestohyökkäykset herättivät monet siihen, kuinka laajalti pankkitunnuksia käytetään tunnistauduttaessa erilaisiin palveluihin. Lokakuussa 2024 ennätysmäärä DNA:n asiakkaita otti Mobiilivarmenteen käyttöön. Joulun alla alkavat tarjouskampanjat ja lisääntyvä verkkokauppa saavat huijarit liikkeelle, joten nyt on oikea aika ottaa palvelu käyttöön.
Popularity of the Mobile Certificate is growing, but too many rely only on bank IDs for identity verification18.11.2024 14:26:08 EET | Press release
Recent denial-of-service attacks against banks have sparked discussion about the extent to which bank IDs are used for identity verification in different services. In October 2024, a record number of DNA customers activated the Mobile Certificate. Promotional campaigns ahead of the holiday season and the increasing popularity of online shopping attract scammers, so now is the time to start using the service.
DNA:n huippunopea laajakaistapalvelu tarjolla Satakunnassa – mahdollistaa useiden 8K-videoiden suoratoiston ilman laadun heikkenemistä18.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Tarve nopeille laajakaistayhteyksille kasvaa koko ajan. DNA vastaa tarpeeseen tuomalla kahden gigabitin liittymät entistä useamman kotitalouden saataville. Nyt tehokkaan laajakaistaliittymän saatavuusalue Satakunnassa on kasvanut uusille paikkakunnille muun muassa Ulvilaan, Euraan ja Raumalle.
DNA’s ultra-fast broadband service now available in Satakunta – enables streaming of multiple 8K ultra-high definition videos without loss of quality18.11.2024 09:00:00 EET | Press release
Demand for high-speed broadband connections is growing. DNA is responding to this need by bringing broadband speeds of 2 Gbps available to more households. Now, the coverage area of our high-speed broadband network in Satakunta has expanded to new locations in Ulvila, Eura, Rauma and elsewhere.
Finnair ja DNA laajentavat yhteistyötään — vastuullinen elinkaaripalvelu koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita4.11.2024 09:00:00 EET | Tiedote
Finnairin ja DNA:n yhteistyö laajenee kattamaan DNA:n Palvelulaitteen (Device as a Service, DaaS) eli päätelaitteita koskevat elinkaaripalvelut. Yhteistyö koskee tuhansia mobiilipäätelaitteita. DNA:n tarjoamat elinkaaripalvelut varmistavat, että laitteet toimivat moitteettomasti ja ne tyhjennetään käyttöajan jälkeen tietoturvallisesti. Uusien laitteiden toimitukset ja huoltopalvelut kattavat Suomen lisäksi Ruotsin, Tanskan ja Viron, minkä ansiosta Finnairin henkilöstö saa laitetuen myös ulkomailla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme