Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto on syksyn ajan järjestelmällisesti valmistautunut tuleviin työehtosopimusneuvotteluihin. Liiton jäseniltä on osastojen kautta saatu runsaasti tavoitteita työehtosopimuspöytiin. AKT:ssa on paljon jäseniä, joilla on hyvin erilainen työnkuva, kuten linja-autoala, huolinta-ala, matkustamohenkilöstö, kuorma-autoala ja satama-ala – yhteensä toistakymmentä erilaista työntekijäryhmää.
- Työehtosopimustavoitteista nousee selkeästi esiin huoli siitä, että työ on raskasta ja päivät ovat pitkiä. Työ on kuormittavaa sekä fyysisesti että perheen kannalta. Tästä syystä työehtosopimuksissa pitää kiinnittää erityistä huomiota työhyvinvoinnin kokonaisuuteen, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko summaa AKT:n valtuuston kokouksessa.
Työhyvinvointia pitää katsoa uudella tavalla. Siitä on ratkaisevaa hyötyä sekä työntekijöille että työnantajille.
- Työ- ja lepoaikoja pitäisi katsoa ei vain työnantajalle tarjottavien joustojen, vaan myös työntekijöiden hyvinvoinnin näkökulmasta. Nämä ratkaisut eivät ole pois työnantajilta: kun työntekijät voivat työssään hyvin, päästään kehittämään tuottavuutta, jotta myös yritysten tuloksentekokyky paranisi, Kokko linjaa.
AKT antaa täyden tuen neuvottelupöydässä SAK:n kärkenä olevalle Teollisuusliitolle. On tärkeää, että kierroksen avaus olisi mahdollisimman hyvä. Se vaikuttaa jatkoon kaikissa neuvottelupöydissä.
- Mediassa on esitetty hyvin erikoisia väitteitä, että palkankorotusten hakemisessa olisi kyse kostoretkestä hallitusta vastaan. Kyse on ammattiliittojen perustehtävästä, kun neuvotellaan työntekijöille parempaa ostovoimaa, Ismo Kokko sanoo.
- Teollisuusliiton neuvottelemana syntyy katto ja rajat, ja mistään muusta ei neuvotella. Tästä syystä koko vientimalli on täysi susi syntyessään. Varsinkaan sellaista lainsäädäntöä ei pitäisi tehdä, joka sitoo sovittelijan kädet. Vientimalli ei muutenkaan ota huomioon minkäänlaisia alakohtaisia eroja, vaan työehtoja aletaan kloonata samanmallisiksi.
AKT muistuttaa perusasiasta. Ammattiliittoon kannattaa kuulua, mitään muuta järjestelmää ei ole, jolla voi vaikuttaa omiin työehtoihinsa. Liiton jäsenyys on se tapa, jolla voi vaikuttaa.
- On OK kuulua liittoon, koska muuten poliitikot päättävät meidän työehdoistamme. Ammattiliitot neuvottelevat työntekijöiden puolesta – ihan samalla tavalla kuin työnantajaliitot neuvottelevat omasta puolestaan, AKT:n 2. varapuheenjohtaja Niko Blom sanoo.
AKT: työehtosopimuskierrosta voi seurata tes-kierrosta varten perustetulta neuvottelusivustolta. Siellä kerrotaan kaikki uutiset ja neuvottelujen tuoreimmat käänteet. Ota seurantaan akt.fi/neuvottelut
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiNiko Blom2. varapuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 554 0495niko.blom@akt.fiSini SilvànviestintäpäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 44 412 3009sini.silvan@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”16.8.2024 12:44:23 EEST | Tiedote
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Ismo Kokko: ”Menossa ovat vaaran vuodet työntekijöiden oikeuksien kannalta”27.7.2024 12:35:00 EEST | Tiedote
- Ehkä olemme alkaneet pitää monia asioita työehdoissa ja työelämässä itsestäänselvinä. Olisi ikävää, jos tähän havahdutaan niin, että joudutaan menemään pohjakosketuksen kautta, AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko linjasi Valkeakoskella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme