Toneco ja Rebl Group toteuttivat tekoälypohjaisen markkinoinnin automaatio- ja julkaisuratkaisun yhteistyössä Tokmannin kanssa. Ratkaisu mullistaa myymälämarkkinoinnin ja on jo pilottikäytössä Tokmanni-ketjussa.
Toneco Oy:n ja Rebl Group Oyj:n uusi kokonaisuus automatisoi tekoälyratkaisulla mainostuotannon markkinointisuunnitelmasta valmiiksi kaupoissa esitettäviksi äänimainoksiksi.
Ratkaisussa luodaan kaupallisen suunnitelman mukaisia äänimainoksia niin, että asiakkaan järjestelmistä haetaan tuote- ja hintatiedot sekä muut kampanjatiedot integraation avulla. Tiedot rikastetaan, kohdennetaan ja tuotetaan valmiiksi kaupassa esitettäväksi spotiksi. Tekoäly tuottaa dataan pohjautuen äänimainoksen spiikkauksen käsikirjoituksesta puhuttuihin spiikkeihin ja tuotantoon asti. Automaatio huolehtii aineiston julkaisusta oikea-aikaisesti Tokmannin eri myymälöissä. Kokonaisuus on rakennettu tiiviissä yhteistyössä Tokmannin kanssa.
Myymälämedian arvo globaalisti on jo 135 miljardia euroa, ja sen kasvuvauhti on tänä vuonna ollut jopa 25 prosenttia. Vähittäiskauppiaat globaalisti pyrkivät tämän kehityksen myötä entistä tehokkaammin monetisoimaan kauppojen yleisöä sekä kasvattamaan myyntiä muun muassa tarkasti kohdennetulla POS (point-of-sale) -markkinoinnilla.
Toneco-konsernin toimitusjohtaja Paavo Mölsä kertoo: ”Retail median kehitys on avannut aivan uusia mahdollisuuksia kaupan alan toimijoille. Tekoälypohjainen ratkaisumme tuo tehokkuutta ja tarkkuutta markkinointiin, mikä auttaa asiakkaitamme parantamaan myyntituloksia ja monipuolistamaan markkinointiviestintää. Yhteistyö Tokmannin ja Rebl Groupin kanssa on ollut hedelmällistä, ja innolla odotamme suuria jatkokehitysaskeleita.”
Tokmannin markkinointijohtaja Veli-Pekka Ääri näkee teknologian osana kaupan alan tulevaisuutta: ”Vähittäiskaupan kilpailu on kovaa, ja menestyminen vaatii entistä tarkempaa ja nopeampaa reagointia kuluttajien tarpeisiin. Tekoälyratkaisu, joka automatisoi mainontaprosessin ja varmistaa, että oikeat tuotteet näkyvät oikeille yleisöille reaaliaikaisesti, on meille merkittävä askel eteenpäin.”
Rebl Groupin innovaatiojohtaja Miika Haavisto korostaa tekoälyn merkitystä innovaation taustalla: ”Tekoäly ei vain helpota rutiininomaisia tehtäviä, vaan se mahdollistaa myös markkinoinnin strategisen suunnittelun aivan uudella tasolla. Tämä yhteistyöprojekti on esimerkki siitä, miten teknologia voi mullistaa perinteisiä toimintamalleja ja tuoda lisäarvoa sekä kauppiaille että asiakkaille.”
Uusi tekoälyratkaisu otetaan asteittain käyttöön Tokmannin toimipisteissä vuoden 2025 alusta alkaen. Toneco, Tokmanni ja Rebl Group jatkavat yhteistyötään kehittääkseen ratkaisuja, jotka vastaavat kaupan alan jatkuvasti muuttuviin tarpeisiin Suomessa ja kansainvälisesti.
Toneco on aiemman Mood Media Finland Oy:n ja pitkäaikaisen taustamusiikkitoimittajan Audio Friends Oy:n (Audience First) muodostama kotimainen liikepaikkojen taustamusiikkiin, äänituotantoon ja asiakastilaviihtyvyyden kehittämiseen keskittyvä konserni. Vahva, yli 30 vuoden kokemus asiakaskokemuksen kehittäjänä ja uusin tekoälyavusteinen esitysteknologia tekevät Tonecosta alan johtavan toimijan Suomessa. Pitkä kokemus tuo näkemystä eri aikakausilta, joka mahdollistaa vahvan asiakasymmärryksen sekä asiantuntevan palvelun tarjoamisen asiakkaillemme. Tonecon palveluita on käytössä useissa tuhansissa liikepaikoissa eri toimialoilla niin Suomessa, kuin ulkomailla.
Tokmanni Group Oyj on yksi Pohjoismaiden johtavista halpakauppakonserneista. Yli 6 000 kaupan alan ammattilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman pohjoismaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Yli 370:n Tokmanni-, Dollarstore-, Big Dollar-, Miny-, Click Shoes- ja Shoe House -myymälänsä sekä verkkokauppojensa ansiosta Tokmanni-konserni on aina lähellä palvelemassa asiakkaitaan. Vuonna 2023 Tokmanni-konsernin liikevaihto oli 1 393 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 99 miljoonaa euroa. Tokmanni Group Oyj:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.
Miksi tyytyä pelaamaan, kun voi muuttaa sääntöjä? Me olemme Rebl Group ja kapinoimme hyvien puolesta ja heidän kanssaan. Liiketoimintamallit, toimitusketjut ja myyntikanavat ovat meille vallankumouksellisen kasvun alustoja – perusta tiukalle yhteistyölle ja rajoja rikkoville oivalluksille, jotka johtavat asiakastyytyväisyyden ja kasvun uuteen aikakauteen. Rohkean ja konventioita haastavan konsernimme kivijalat ovat digitaalinen, näkyvyys- ja painoliiketoiminta. Meitä Rebleitä on lähes 700 ja innovatiivisia ratkaisujamme tarjoavat Exove, RockOn, PunaMusta Coloro, PunaMusta Profilight sekä PunaMusta. Konsernimme jatkuvien toimintojen liikevaihto vuonna 2023 oli 116,2 miljoonaa euroa. Haluamme kasvun olevan kestävää, siksi asetimme kunnianhimoiset, tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (SBT). It takes a REBL to start a REVLTION!
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Paavo MölsäToimitusjohtaja, Toneco Group
Puh:+358 40 900 2826paavo.molsa@toneco.fiVeli-Pekka ÄäriMarkkinointijohtaja, Tokmanni
veli-pekka.aari@tokmanni.fiMiika HaavistoInnovaatiojohtaja, Rebl Group
miika.haavisto@reblgroup.comLinkit
Toneco Oy
Toneco on kotimainen liikepaikkojen taustamusiikkiin, äänituotantoon ja asiakastilaviihtyvyyden kehittämiseen keskittyvä konserni. Tonecon palveluita on käytössä useissa tuhansissa liikepaikoissa eri toimialoilla niin Suomessa, kuin ulkomailla.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.