Ainutlaatuisessa kokeiluissa Kuutostiellä Taavetissa testataan formiaatteja tiesuolauksen sijasta
Väylävirasto ja Kaakkois-Suomen ELY-keskus kokeilevat kuluvana talvena, miten pelkästään formiaatit toimivat tiesuolan sijasta liukkaudentorjunnassa pohjavesialueella. Vastaavaa tutkimusta ei tiettävästi ole tehty muualla maailmassa vastaavissa liikenneoloissa. Kokeilun tuloksia tullaan hyödyntämään muillakin Suomen pohjavesialueilla.
Useilla pohjavesialueilla käytetään jo liukkaudentorjunnassa perinteisen tiesuolan (natrium- ja kalsiumkloridit) rinnalla formiaatteja. Formiaattien haitat ympäristölle ovat perinteistä tiesuolaa vähäisemmät, mutta formiaatti on myös selvästi kalliimpaa kuin suola. Tässä kokeilussa liukkaudentorjunta toteutetaan kaliumformiaattiliuoksen ja natriumformiaattirakeiden avulla. Natriumformiaattirakeita voidaan käyttää hyvin samantyylisesti kuin perinteistä suolaa.
Nyt tehtävän kokeilun tarkoituksena on, että Taavetin pohjavesialueella liukkaudentorjunta tehdään kokonaan ilman klorideja (ilman perinteistä suolaa), joilla on vaikutusta pohjaveden laatuun. Perinteinen suola kertyy pohjaveteen ja nostaa sen kloridipitoisuutta. Formiaatti hajoaa maaperään joutuessaan ja näin ollen ei kerry vesistöihin ja luontoon.
Kokeilusta oppia teiden talvihoitoon
Luumäen alue valittiin tutkimuskohteeksi, koska valtatiet 6 ja 26 sijoittuvat Taavetissa veden hankinnan kannalta tärkeälle pohjavesialueelle. Taavetista Lappeenrannan suuntaan jatkettaessa valtatie 6 kulkee edelleen useamman luokitellun pohjavesialueen kautta. “Jatkossa saatavan tutkimustiedon perusteella voidaan koko Kaakkois-Suomen teiden talvitienhoitoa kehittää pohjavesien kannalta turvallisempaan suuntaan ja vähentää perinteisen suolan käyttöä, kun opitaan lisää formiaatin annostelusta ja miten se vaikuttaa samanaikaisesti tienpinnan kitkaan”, kertoo ympäristöasiantuntija Suvi Nirkko.
Mahdollisten kovien pakkasten aikana kokeillaan myös väkevämpää formiaattiliuosta kitkan parantamiseksi hiekan sijaan tai sitä voidaan käyttää myös hiekan ohella. Käytännön työ tehdään Lappeenrannan maanteiden hoitourakoitsija YIT Road Oy:n toimesta.
Tutkimuksessa seurataan formiaattien annostuksen vaikutusta eri keliolosuhteissa, ja kokeilun tuloksia tullaan hyödyntämään muillakin Suomen pohjavesialueilla. Suomessa on useita kymmeniä pohjavesialueita, joissa on tarvetta vastaavanlaiselle liukkaudentorjunnalle. Vastaavia tutkimuksia ei tiettävästi ole tehty muualla maailmassa.
Yhteyshenkilöt
Kunnossapitovastaava Henri Aaltonen, p. 0295 020 934, etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Tienkäyttäjät ovat puhuneet: Maanteiden kuntoon kesäkaudella oltiin koko Suomessa viime vuotta tyytyväisempiä, mutta kaakossa tyytyväisyys hieman laski15.11.2024 11:37:58 EET | Tiedote
Sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon kesäkaudella 2024 nousi koko Suomessa hieman vuoteen 2023 verrattuna, selviää Väyläviraston tilaamasta tuoreesta tutkimuksesta. Kaakkois-Suomesta löytyy paljon kriittisiä ammattiautoilijoita, koska raskaan liikenteen kokonaistyytyväisyys maanteiden tilaan laski selvästi.
Liikenne Husulan tunnelissa Haminassa ohjataan kiertotielle tunnelin huoltotöiden vuoksi 19.11.2024 klo 9.00 – 21.11.2024 klo 18.00 väliseksi ajaksi11.11.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Husulan tunneli suljetaan tunnelijärjestelmän huoltotöiden takia, ja liikenne ohjataan tunnelin varareitille.
Teiden talvihoito pyrkii minimoimaan talven tuomat yllätykset - Kaakon hoitourakoitsijoilla on alkanut talvipäivystys5.11.2024 15:47:39 EET | Tiedote
Talvi voi yllättää autoilijat, mutta maanteiden talvihoito pyrkii vähentämään mahdollisen yllätyksen vaikutuksia. Liukkautta torjutaan mahdollisimman ennakoivasti suolaamalla, hiekoittamalla tai formiaatteja käyttämällä. Kun lunta sitten tulee, aurataan vilkkaimmat tiet ensimmäisenä. Lämpötilan sahaaminen plusasteiden ja pakkasen välillä on haastavin talviolosuhde tienpitäjän kannalta.
Kaakkois-Suomen näkymien ennakoidaan piristyvän ensi vuonna – työvoimabarometri kertoo osaamistarpeista29.10.2024 10:10:24 EET | Tiedote
Alueelliset kehitysnäkymät ja Työvoimabarometrin tulokset syksyltä 2024 on julkaistu. Elinkeinoelämän vaisun tilanteen uskotaan jatkuvan Kaakkois-Suomessa seuraavina kuukausina. Odotukset 12 kuukauden päähän ovat jo varovaisen positiiviset. Työvoimabarometrissä arvoitiin neljän toimialan osaamistarpeita.
Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset voimaan lokakuun lopulla23.10.2024 08:59:01 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen maanteillä, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, otetaan talvikauden alemmat nopeusrajoitukset käyttöön perjantaista 25.10.2024 alkaen. Tälle talvikaudelle otetaan käyttöön myös täysin uusia talvirajoituskohteita Kotkassa ja Kouvolassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme