Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari

Riksväg 25 ska ställas i ett sådant skick som motsvarar dess betytdelse

Dela

I en färsk utredning av kommuner och handelskamrar längs riksväg 25 konstateras att riksväg 25, det vill säga ringvägen i Nyland, varken motsvarar nuvarande eller framtida behov inom näringslivet.

Destia

Vägen, som i huvudsak byggdes under 1960- och 1970-talen, motsvarar inte de nuvarande kraven vilket syns genom problem med säkerhet och smidighet. Företagen i regionen är mycket tillväxtorienterade men vägens tillstånd ger upphov till stor oro. På området planeras investeringar för över 7 miljarder euro. Utvidgningen av den logistiska verksamheten från Ring III-området norrut syns i ökande trafikmängder inom området kring riksväg 25. Hangö hamn är Finlands näst största hamn för styckegods och med sin täta linjetrafik från Europa lockar hamnen transporter från olika delar av Finland. Också förändringarna i den geopolitiska miljön har ökat vägens betydelse.

Riksväg 25 är viktig i Nyland, hela Finland och internationellt

Det bor nästan 1,5 miljoner människor i området innanför riksväg 25. En bättre fungerande väg minskar belastningen på huvudstadsregionens ringvägar och tryggar tillgänglighet i regionen i exceptionella situationer. Riksväg 25 kopplar samman de riksomfattande huvudvägarna och tryggar förbindelserna till olika delar av Finland. Vägen är via hamnarna i Hangö och Sköldvik en viktig kanal för produkter som är kritiska med tanke på försörjningsberedskapen.

Tillväxten inom näringslivet samt tryggandet av Finlands funktionssäkerhet kommer att öka trafiken på riksväg 25. Av de företag som besvarade företagsenkäten (n=140) anser 70 procent att tillväxt kommer att ske inom den egna branschen under de närmaste åren. På området planeras investeringar för över 7 miljarder euro. Utvecklingen av investeringarna inom logistiksektorn förutspår en betydligt större ökning av den tunga trafiken än väntat, särskilt mellan riksväg 3 och riksväg 4. Tillväxten måste stödjas med god trafikinfrastruktur. I detta tillstånd motsvarar vägen varken nuvarande eller framtida behov. Med tanke på det geopolitiskt viktiga DCA-avtalet utgör riksväg 25 viktig infrastruktur.

Trafiksäkerheten bör förbättras snart

Under åren 2019–2023 har det inträffat över 200 trafikolyckor på riksväg 25, varav 16 dödsolyckor. I var tredje olycka var ett tungt fordon inblandat. Olyckor försämrar transporternas funktionssäkerhet. Varje olycka orsakar förutom mänskligt lidande också stora kostnader för samhället. Utöver trafikolyckor inträffar det nästan 300 viltolyckor per år på riksväg 25. Trafiksäkerheten måste förbättras så snart som möjligt.

Leveranskedjor och pendlingstrafik förutsätter smidig trafik

Längs riksväg 25 transporteras stora mängder varor. Via hamnen i Hangö sträcker sig leveranskedjorna från olika delar av Finland till världen och vice versa. Från hamnen i Hangö är de dagliga fartygsförbindelserna till Europa täta och därför färdas varorna även långa vägar via hamnen innan de transporteras på vägarna i Finland. Hangö är också en viktig handelshamn. Det finns mycket pendlingstrafik på riksväg 25. Riksväg 25 har flest variationer i hastighetsnivån av alla de långa riksvägssträckorna i Finland vilket försämrar smidigheten i trafiken.

Riksväg 25 behöver förbättras för att svara på den ökade trafiken och transporterna

Smidigheten och säkerheten på vägen kan förbättras bland annat genom utveckling av anslutningarna och genom ökning av vägens kapacitet. På en väg med 2+2 körfält möjliggörs både smidig trafik och säkerhet även då trafikmängderna är stora i båda riktningarna. På en väg med 1+2 körfält uppnås säkerhetsfördelar men smidighet uppnås endast i fråga om en riktning. På vissa sträckor räcker det med en väg där körfälten och dikesrenarna är tillräckligt breda.

 

Riksväg 25, Nylands ringväg-utredningen har publicerats av handelskammaren i Riihimäki–Hyvinge, handelskammaren i västra Nyland, handelskammaren i Helsingforsregionen samt städerna och kommunerna Hangö, Raseborg, Lojo, Vichtis, Nurmijärvi, Hyvinge och Mäntsälä 26.11.2024. Arbetet har genomförts av enheten Destian Strategiset Liikennejärjestelmät.

Lisätietoja

Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari
• Marja Heinimäki, toimitusjohtaja, 040 54785693, marja.heinimaki@chamber.fi

Länsi-Uudenmaan kauppakamari
• Tommi Knaapinen, toimitusjohtaja, 040 4840255, tommi.knaapinen@chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari
• Tiina Pasuri, johtava asiantuntija, 050 62 905, tiina.pasuri@chamber.fi

Hanko
• Petra Ståhl, kaupunginjohtaja, 040 1359599, petra.stahl@hanko.fi

Raasepori
• Petra Therman, kaupunginjohtaja, 019 2894004, petra.theman@raseborg.fi

Lohja
• Pasi Perämäki, kaupunginjohtaja, 040 1886060. pasi.peramaki@lohja.fi

Vihti
• Erkki Eerola, kunnanjohtaja, 044 467 5231, erkki.eerola@vihti.fi

Nurmijärvi
• Outi Mäkelä, kunnanjohtaja, 040 3172100, outi.makela@nurmijarvi.fi

Hyvinkää
• Johanna Luukkonen, kaupunginjohtaja, 040 6732001, johanna.luukkonen@hyvinkaa.fi

Mäntsälä
• Laurila Hannu, kaupunginjohtaja, 040 3145200, hannu.laurila@mantsala.fi

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Andra språk

Följ Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riihimäen-Hyvinkään kauppakamari

Hallituksen työmarkkinauudistuksilla positiivinen sykäys yritysten investointihalukkuudelle – talousalueellamme lähes 50 prosenttia aikoo lisätä investointeja16.5.2024 12:45:30 EEST | Tiedote

Kyselyyn vastanneista Riihimäen-Hyvinkään kauppakamarin jäsenyrityksistä lähes 50 prosenttia kertoo, että hallituksen työmarkkinauudistukset lisäävät niiden investointihalukkuutta joko merkittävästi tai jonkin verran. Noin 40 prosenttia vastanneista yrityksistä arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta ja 9,1 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta. Vastaavasti valtakunnallisen kauppakamarien valtakunnalliseen kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes 40 prosenttia kertoo työmarkkinauudistusten lisäävän investointihalukkuutta, noin puolet arvelee, ettei uudistuksilla ole vaikutusta ja vain 5,7 prosenttia arvelee uudistusten vaikutusten vähentävän investointihalukkuutta. Työmarkkinauudistuksilla tarkoitetaan paikallisen sopimisen edistämistä, poliittisten lakkojen rajoittamista, ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastusta ja sosiaaliturvan kannustinloukkujen purkamista. ”Kun 40 prosenttia valtakunnallisista kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee u

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye