Digi- ja väestötietovirasto

Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu

Jaa

Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia sekä omaisuuteen liittyviä asioita Verohallinnon, Traficomin, Kelan ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.

Mies ja vanhempi nainen katsovat matkapuhelinta yhdessa
Edunvalvontavaltuutettujen ja yksityisten edunvalvojien digiasiointi helpottuu Teemu Kuusimurto

– Tämä on edunvalvojien pitkään toivoma uudistus. Vaikka yksityisellä edunvalvojalla olisi ollut tehtävänään hoitaa päämiehensä veroasioita, edunvalvojan määräämispäätös ei ole aiemmin automaattisesti mahdollistanut digiasiointia, taustoittaa johtava asiantuntija Jani Saarela Digi- ja väestötietovirastosta.

Nyt asiointi onnistuu kaikissa niissä digipalveluissa, jotka tarkastavat oikeuden asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilta. Erillistä valtuutusta ei siis enää tarvita.  

Uudistus perustuu uuteen holhousasioiden rekisteriin, joka mahdollistaa oikeuksien reaaliaikaisen tarkistuksen. Tämä tekee asioinnista paitsi helpompaa, myös huomattavasti nopeampaa ja luotettavampaa. Digi- ja väestötietoviraston ylläpitämästä rekisteristä löytyy nyt sekä edunvalvontavaltuutettujen että yksityisten edunvalvojien ajantasaiset henkilö- ja toimivaltatiedot. 

Lisää asiointioikeuksia voi hankkia Suomi.fi-valtuuksilla – valtuushakemuksen voi tehdä ilman digitaitoja

Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi edelleenkään asioida henkilön puolesta digipalveluissa tämän terveysasioihin ja muissa henkilöön liittyvissä asioissa.  

Edunvalvoja, edunvalvontavaltuutettu tai muu luottohenkilö voi asioida esimerkiksi OmaKannassa tai apteekeissa, jos hänelle on annettu siihen Suomi.fi-valtuudet. Valtuuttaja ei tarvitse valtuuttamiseen digitaitoja tai -tunnuksia. 

Erillisiä valtakirjoja tarvitaan yhä monissa palveluissa

Yksityinen edunvalvoja tai edunvalvontavaltuutettu ei voi myöskään vastaavalla tavalla asioida sellaisissa digipalveluissa, jotka eivät vielä hyödynnä Suomi.fi-valtuuksia. Esimerkiksi pankeilla ja vakuutusyhtiöillä on omat käytäntönsä puolesta-asiointiin. 

Kunkin asiointipalvelun omista ohjeista voi tarkastaa, miten palvelussa voi asioida toisen henkilön puolesta. 

Sujuvampaa asiointia toisen puolesta Suomi.fi-valtuuksilla

Suomi.fi-valtuudet on turvallinen ja luotettava kansallinen ratkaisu digiasiointiin yksityishenkilöiden ja yritysten puolesta.

Yksityishenkilö tai organisaatio voi valtuuttaa toisen asioimaan puolestaan Suomi.fi-valtuuksilla. Merkittävä osa asioinnista tapahtuu kuitenkin kansalaisen näkökulmasta automaattisesti, kun oikeus puolesta-asiointiin saadaan tarkistettua nopeasti ja luotettavasti rekisteritiedoista. Siksi esimerkiksi edunvalvojat, edunvalvontavaltuutetut, lasten holhoojat tai yrityksen ja yhdistyksen nimenkirjoittajat eivät asioidessaan tarvitse erillisiä valtuuksia, vaan heidän asiointioikeutensa tarkistetaan ajantasaisesti rekistereistä.

– Suomi.fi-valtuudet on parhaimmillaan näkymätön arjen sujuvoittaja, joka tarkistaa puolesta-asiointioikeuden automaattisesti esimerkiksi väestötietojärjestelmästä, yritys- tai yhdistysrekisteristä ja nyt myös uudesta holhousasioiden rekisteristä, kuvailee johtava asiantuntija Tuuli Krekelä Digi- ja väestötietovirastosta.

Suomi.fi-valtuudet pähkinänkuoressa

  • Suomi.fi-valtuudet on tietoturvallinen kansallinen ratkaisu puolesta-asiointiin digitaalisissa asiointipalveluissa. 
  • Suomi.fi-valtuuksien avulla voi asioida niissä palveluissa, jotka hyödyntävät Suomi.fi-valtuuksia asiointioikeuden tarkistamisessa.
  • Suomi.fi-valtuuksilla asioidaan toisen puolesta kuukausittain keskimäärin 4 miljoonaa kertaa. Näistä noin 1,5 miljoonaa on asiointeja yksityishenkilön puolesta ja 2,5–3  miljoonaa asiointeja organisaation puolesta.
  • Suomi.fi-valtuuksia kehittää ja ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Suomi.fi-valtuudet: johtava asiantuntija Tuuli Krekelä, p. 0295 535 020, tuuli.krekela@dvv.fi
Edunvalvonta: johtava asiantuntija Jani Saarela, p. 0295 538 121, jani.saarela@dvv.fi

Digi- ja väestötietovirasto

Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.

Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.

https://dvv.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

Uppdateringen av befolkningsdatasystemet syns i Finlands folkmängd i morgon12.11.2024 08:05:00 EET | Pressmeddelande

I befolkningsdatasystemet görs en uppdateringskörning den 12 november 2024 som påverkar informationen om Finlands folkmängd. Uppgiften om folkmängden syns till exempel på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbsida samt på ljustavlan på taket till Helsingfors serviceställe från och med den 13 november 2024. I samband med den årliga uppdateringen avlägsnas personer vars bostadsort har varit okänd i över två år från Finlands folkmängd. Ändringen gäller ungefär 3900 personer.

Väestötietojärjestelmän päivitys näkyy Suomen väkiluvussa huomenna12.11.2024 08:05:00 EET | Tiedote

Väestötietojärjestelmässä tehdään 12.11.2024 päivitysajo, joka vaikuttaa Suomen väkilukutietoon. Tieto väkiluvusta näkyy esimerkiksi Digi- ja väestötietoviraston verkkosivuilla sekä Helsingin palvelupaikan katolla olevassa valotaulussa 13.11.2024 alkaen. Vuosittain tehtävän päivityksen yhteydessä Suomen väkiluvusta poistetaan henkilöt, joiden asuinpaikka on ollut yli kaksi vuotta tietymättömissä. Muutos koskee noin 3900 henkilöä.

Population Information System update to be reflected in the population number of Finland tomorrow12.11.2024 08:05:00 EET | Press release

The Population Information System will undergo an update on 12 November 2024 that will affect the data on Finland’s population number. The population number is displayed in places such as the website of the Digital and Population Data Services Agency and a light-up billboard on the roof of the Helsinki service location starting 13 November 2024. The annual update to the population number involves removing people whose place of residence has been unknown for two years. The change applies to about 3900 persons.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye