OAJ: Vesittääkö hallitus peruskoulujen oppimisen tuen uudistuksen?
Perusopetuksen oppimisen ja koulunkäynnin tuki on hallituksen tärkein koulutuspoliittinen uudistus, jolla on tarkoitus saada nuorten oppimistulosten suunta kääntymään. Alkuperäinen hallituksen esitys näytti onnistuneelta, mutta nyt on vaara, että hallitus vesittää lakiesityksen kesken eduskuntakäsittelyn.
OAJ on erittäin huolissaan siitä, että nyt ei olla korjaamassa perusopetuksen oppimisen tuen puutteita ja työrauhaongelmia, vaan mahdollisesti jopa pahentamassa niitä.
– Alkuperäinen esitys lähti siitä, että yhden opettajan vastuulla olevaan ryhmään voi sijoittaa lähtökohtaisesti enintään viisi oppilaskohtaista tukea saavaa oppilasta. Tämä olisi sekä tukea saavien oppilaiden että koko luokan etu niin oppimisen kuin työrauhan kannalta, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa.
OAJ:n tietojen mukaan hallitus esittää nyt kesken lain eduskuntakäsittelyn lakiesitykseen muutosta, jonka myötä aiempaa suurempi osa oppilaskohtaisia tukimuotoja saavista oppilaista jäisi ko. rajauksen ulkopuolelle.
– Samalla syntyy perustavanlaatuinen porsaanreikä: kuntiin syntyisi vahva kannustin päättää vain sellaisista oppilaskohtaisista tukitoimista, jotka eivät vaikuta viiden oppilaan enimmäismäärään. Se vesittäisi koko oppimisen tuen uudistuksen ja tuen toimivuuden, OAJ:n koulutuspoliittinen johtaja Nina Lahtinen korostaa.
Opetusryhmä voisi olla miten suuri vain ja siinä voisi olla rajoittamaton määrä käytöshäiriöihin, oppimisvaikeuksiin ja aistiyliherkkyyksiin tukea tarvitsevia oppilaita. Vain sellaisten oppilaiden määrä olisi rajattu enintään viiteen, jotka saavat jonkin oppiaineen kaiken opetuksen erityisopettajalta pienryhmässä.
– Tukea tarvitsevat oppilaat jäisivät vaille sellaisesta tuesta, joita he tarvitsevat ja pahimmillaan myös muu ryhmä jäisi vaille tarvitsemaansa opetusta, Lahtinen jatkaa.
Suomen oppimistulokset ja koulutustaso ovat laskeneet jo vuosituhannen taitteesta lähtien. Peruskoulussa jo yli joka neljäs oppilas tarvitsee opinnoissaan tehostettua tai erityistä tukea.
– Tukea tarvitsevien määrä on lisääntynyt edellisen oppimisen tuen uudistuksen jälkeen joka vuosi. Samaan aikaan oppilaille annettujen tukitoimien määrä on vähentynyt. Tästä yhtälöstä seuraa, että opettaminen on muuttunut entistäkin haastavammaksi. Tämä kehityskulku on pysäytettävä rajaamalla vahvaa tukea tarvitsevien oppilaiden määrää, joka tavallisessa ryhmässä yhdellä opettajalla voi olla, Lahtinen toteaa.
– Vaikuttaa siltä, että hallituksella ei olekaan tahtoa ajaa läpi sellaista uudistusta, joka aidosti korjaa tilannetta kunnissa ja kaupungeissa, koska sillä on vaikutusta myös oppimisen tuen ja koulutuksen resursseihin. Viiden oppilaan rajaus on välttämätön, jotta oppimisen tuen uudistuksella on aidosti myönteinen vaikutus oppimiseen ja oppimisen tason nostoon sekä opettajien työhön ja opetuksen laatuun, Murto jatkaa.
Uuden perusopetuslain on tarkoitus tulla voimaan syksyllä 2025.
Yhteyshenkilöt
Katarina MurtoPuheenjohtajaOAJ
Puh:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenKoulutuspolitiikan johtajaOAJ
Puh:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiOpetusalan Ammattijärjestö OAJ on työmarkkinajärjestö, joka valvoo koulutus-, kasvatus- ja tutkimusalan ammattilaisten etuja aina varhaiskasvatuksesta aikuiskoulutukseen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ:n kysely: Neljä viidesosaa kuntapäättäjistä pystyy vaikuttamaan kuntansa kasvatus- ja koulutusasioihin21.11.2024 12:39:18 EET | Tiedote
Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n kysely paljastaa, että kuntapäättäjillä on paljon valtaa oman kuntansa koulutusasioihin. Kyselyn mukaan 59 prosenttia kuntapäättäjistä on valmiita karsimaan kouluverkkoa, jos sillä voitaisiin tarjota nykyistä parempi opetuksen laatu ja saatavuus. OAJ tarjoaa medialle valmiin liitteenä olevan paketin vaalikoneiden rakentamiseen ja vaaliuutisoinnin suunnitteluun.
Medborgarna stöder inte exportmodellen – endast 26 procent understöder lagen13.11.2024 14:00:00 EET | Pressmeddelande
Regeringens föreslagna exportmodell får inte medborgarnas stöd. Enligt Aula Researchs undersökning understöder bara 26 procent av finländarna lagen. I stället vill man behålla möjligheten att korrigera lärarnas löneutveckling i förhållande till exportbranscherna.
Vientimallilaki ei saa kansan tukea – vain 26 prosenttia kannattaa lakia13.11.2024 14:00:00 EET | Tiedote
Hallituksen ajamalle vientimallille ei ole kansan tukea. Aula Researchin kyselytutkimuksen mukaan vain 26 prosenttia suomalaisista kannattaa lakia. Sen sijaan mahdollisuus korjata opettajien palkkakehitys vientialoihin nähden halutaan säilyttää.
Ammattikorkeakoulujen työtehtävät ovat eriytymässä31.10.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Ammattikorkeakoulujen opiskelijamäärä on kasvanut ja opetushenkilöstön määrä pienentynyt samalla, kun hallinnollinen työ ja kilpailu rahoituksesta ovat lisääntyneet. Ammattikorkeakoulujen henkilöstö kokee silti työnsä merkityksellisenä ja ammattikorkeakoulut hyvinä työpaikkoina. Tulokset selviävät 31.10. julkaistusta Haaga-Helia ammattikorkeakoulun ja Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n yhteisestä Kiviä ja keitaita 4.0 -tutkimusraportista.
Kutsu julkistustilaisuuteen: Mitä kuuluu ammattikorkeakoulu?21.10.2024 16:32:13 EEST | Kutsu
Kiviä ja keitaita 4.0 on vuonna 2009 käynnistetyn ammattikorkeakoulujen arkea kartoittavan julkaisusarjan neljäs osa. Sen tulokset julkistetaan torstaina 31.10. klo 9.00–10.30 Helsingissä Lasipalatsissa. Tarjolla on aamupalaa klo 8.30 lähtien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme