Aluehallitus käsitteli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja – maksuja korotetaan rahoituksen leikkausta vastaavasti
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen aluehallitus kokoontui 26.11.2024 puheenjohtaja Tapani Töllin johdolla. Aluehallitus käsitteli sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja, joita on tarve korottaa asetusmuutoksen vuoksi. Esitys etenee aluevaltuuston päätettäväksi.
Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittävistä asiakasmaksuista määrätään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa ja asetuksessa. Asiakasmaksulain mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen maksut voivat olla enintään palvelujen tuottamiskustannusten suuruisia. Maksut tarkistetaan joka toinen vuosi kansaneläkeindeksin mukaan.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuasetusta on muutettu siten, että asiakasmaksujen enimmäismäärät nousevat vuoden 2025 alusta alkaen. Hallitusohjelman mukaisen muutoksen tavoitteena on sopeuttaa julkista taloutta noin 150 miljoonalla eurolla ensi vuodesta alkaen.
Pohteen saamaa valtionrahoitusta leikataan enimmäismaksujen mukaisesti. Pohteelle tulevan leikkauksen määrä on 11–12 miljoonaa euroa. Jos maksuja ei koroteta, täytyy hyvinvointialueen kattaa tämä osuus muusta rahoituksesta tai sopeuttaa toimintaansa muilla tavoin.
Terveydenhuollon ja sairaanhoidon asiakasmaksuja esitetään korotettaviksi
Aluehallitus käsitteli tulevaisuuslautakunnan esitystä, jonka mukaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja korotettaisiin asiakasmaksuasetuksen mukaisesti. Esityksen mukaan perusterveydenhuollon maksuja korotettaisiin pääsääntöisesti 22,5 prosenttia ja erikoissairaanhoidon maksuja 45 prosenttia.
Vuoden aikana asiakkaalta voidaan periä maksu enintään kolmesta käynnistä perusterveydenhuollossa. Tämä koskee esimerkiksi terveyskeskuslääkärin vastaanottoja.
Lisäksi asiakasta suojaa asiakasmaksulain mukainen maksukatto, joka on 762 euroa vuodessa. Maksukattoa ei koroteta.
Pohteen päättämiä sosiaalihuollon asiakasmaksuja ei koroteta. Sosiaalihuoltolain mukaisen liikkumisen tuen ja vammaispalvelulain mukaisen kuljetuspalvelun asiakasmaksuista päätetään erikseen.
Pirjo Sirviö teki kokouksessa seuraavan esityksen, jota Anne Huotari ja Anu Mattila kannattivat, ja josta äänestettiin:
Terveyskeskuksen avosairaanhoidon lääkäripalveluista voidaan 18 vuotta täyttäneiltä periä terveyskeskuksen ylläpitäjän päätöksen mukainen maksu, joka on enintään nykytasoinen,
23 euron käyntimaksu. Maksun saa kuitenkin periä ainoastaan kolmelta ensimmäiseltä käynniltä samassa terveyskeskuksessa kalenterivuoden aikana. Erikoislääkärin vastaanottomaksu perusterveydenhuollossa pidetään myös ennallaan, 46 eurossa.
Pohjaesitys pysyi voimassa äänin 10–3.
Aluehallitus edellyttää esitykseen teknisiä korjauksia, jotka tarkistetaan aluehallituksessa ennen aluevaltuuston käsittelyä.
Asiakasmaksuja voidaan alentaa tai jättää perimättä
Asiakasmaksulain mukaisesti sosiaalihuollon asiakasmaksuja ja tulosidonnaisia terveydenhuollon asiakasmaksuja on alennettava tai jätettävä perimättä, jos maksun periminen vaarantaa asiakkaan tai hänen perheensä toimeentulon tai lakisääteisestä elatusvelvollisuudesta huolehtimisen. Terveydenhuollon tasasuuruisia asiakasmaksuja ei voida tällä hetkellä alentaa tai jättää perimättä.
Pohteen tulevaisuuslautakunta on tehnyt 12.6.2024 päätöksen, jonka mukaan vuoden 2025 alussa selvitetään mahdollisuus laajentaa asiakasmaksujen alentamisen ja perimättä jättämisen menettely myös terveydenhuollon tasasuuruisiin maksuihin.
Lisäksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakasmaksun alentamisen ja perimättä jättämisen soveltamisohjeet päivitetään vuonna 2025.
Asiakasmaksujen alentamisesta ja perimättä jättämisestä on tarjolla ohjausta ja neuvontaa. Asiakkaan on mahdollista saada maksuihin erilaisia järjestelyjä, kuten lisää laskun maksuaikaa tai maksaa lasku erissä.
Tietoa asiakasmaksuista on saatavissa muun muassa palvelu- ja maksupäätöksissä, laskuilla, Pohteen verkkosivuilla ja asiakasmaksuyksikön puhelin- ja sähköpostineuvonnasta. Viestintää maksujen järjestelyjen mahdollisuuksista ja asiakkaan oikeuksista lisätään ja tehostetaan eri kanavissa. Asiakkaille viestitään myös esimerkiksi kirjeitse ja toimipisteissä.
Muut kokousasiat
Lisäksi aluehallitus käsitteli muun muassa seuraavia asioita ja hyväksyi ne esityslistan mukaisesti:
- Lausunto Oulun kaupungille liittyen vireillä olevaan ikäihmisten asumisen hankkeeseen
- Sisäisen tarkastuksen vuoden 2024 työohjelman raportointi
Kokousajat ja pöytäkirjat Pohteen sivuilla
Aluehallitus kokoontuu seuraavan kerran tiistaina 3.12.2024.
Kokousajat, esityslistat ja tarkastetut pöytäkirjat löydät Pohteen verkkosivuilta aluehallituksen sivulta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tapani TölliAluehallituksen puheenjohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 511 3180tapani.tolli@pohde.fiIlkka LuomaHyvinvointialuejohtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:040 767 1609ilkka.luoma@pohde.fiJouko LuukkonenKonsernipalvelujen johtajaPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Puh:050 564 6947jouko.luukkonen@pohde.fiPohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Oulaskankaan yhteispäivystyksessä hoidetaan kiireellistä hoitoa vaativia potilaita26.11.2024 12:32:45 EET | Tiedote
Oulaskankaan sairaala on yksi Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen neljästä sairaalasta, jossa on päivystys. Päivystyksessä hoidetaan vain kiireellistä hoitoa vaativia sairauksia ja vammoja, joita ei voi hoitaa sosiaali- ja terveyskeskuksessa tai joiden hoitaminen ei voi odottaa seuraavaan arkipäivään. Oulaskankaan päivystyksen illat ja yöt ovat tällä hetkellä ruuhkaisia eikä kaikkien asiakkaiden tilanne vaadi kiireellistä hoitoa.
Pohteen tarkastuslautakunnan arviointikertomus palkittiin vuoden 2023 parhaana hyvinvointialueiden sarjassa22.11.2024 10:31:31 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen tarkastuslautakunnan vuoden 2023 arviointikertomus on valittu vuoden parhaaksi KPMG:n ja Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnan järjestämässä Vuoden arviointikertomus -kilpailussa. Kilpailu on suunnattu kuntien, kuntayhtymien ja nyt ensimmäistä kertaa myös hyvinvointialueiden tarkastuslautakunnille. Kilpailun tavoitteena on kehittää tarkastuslautakuntien arviointitoimintaa ja arviointikertomusten laatua.
Suunnitelmat sosiaali- ja terveyskeskusten verkon muutoksista etenevät - yksiköiden toimintaa tarkastellaan Alavieskassa, Lumijoella, Merijärvellä ja Ylikiimingissä20.11.2024 14:01:40 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Pohteen suunnittelutyö sosiaali- ja terveyskeskusten verkon uudistamiseksi on edennyt. Toiminnan jatkumista arvioidaan neljän yksikön osalta seitsemän yksikön sijaan. Pohde järjestää tilaisuuksia muutossuunnitelmista ja hoidon ja palvelujen jatkuvuudesta asukkaille ja henkilöstölle.
Pohde suunnittelee perustason mielenterveyspalvelujen vahvistamista lisätoimilla – tavoitteena parantaa hoitoon pääsyä koko Pohteen alueella20.11.2024 11:30:08 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella mielenterveyspalveluihin pääsy vaihtelee alueittain. Osa asiakkaista joutuu odottamaan hoitoon pääsyä yli lakisääteisen ajan. Pohteen perhe- ja sosiaalipalvelujen ja OYS Psykiatrian toimialueella valmistellaan uusia toimenpiteitä, joiden tavoitteena on purkaa hoitojonoja ja nopeuttaa palveluihin pääsyä. Suunnittelua tehdään osana vuoden 2025 talousarviovalmistelua.
Laatupalkintokilpailun voittajat julkaistiin 14.11.2024 – voittajatyö hyödynsi tekoälyä19.11.2024 15:04:26 EET | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella marraskuussa järjestetyn laatupalkintokilpailun voittajat palkittiin maailman laatupäivänä torstaina 14.11.2024. Voittajiksi valikoitui kolme hanketta, joissa kaikissa oli mukana laaja-alaista osaamista eri ammattiryhmistä. Laatupalkintokilpailun voittaja hyödynsi työssään tekoälyä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme