Itäradan YVA-prosessi etenee seuraavaan vaiheeseen
Itäradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) ohjelmavaihe on päättymässä. Seuraavassa vaiheessa yhteysviranomaisena toimiva Uudenmaan ELY-keskus antaa ohjelmasta lausunnon, jossa on huomioitu myös yleisöltä saadut mielipiteet ja eri viranomaisilta pyydetyt lausunnot. Syksyn aikana järjestetty yleisötilaisuuksien kiertue osoittautui tärkeäksi osaksi ohjelmavaihetta.
Itäradan YVA-menettely käynnistyi virallisesti, kun Itärata Oy toimitti lokakuussa ELY-keskukselle Itäradan ympäristövaikutusten arviointiohjelman. Tämän jälkeen YVA-ohjelma ja alustava yleissuunnitelma ratalinjausvaihtoehtoineen olivat nähtävillä Itäradan verkkosivulla ja ympäristöhallinnon hankesivulla sekä painettuna kaikissa suunnittelualueen kunnissa.
”Itäradan YVA-ohjelma on suunnitelma siitä, miten raidehankkeen rakentamisen ja käytön aikaisten ympäristövaikutusten arviointi tehdään. Koko YVA-menettelyn tarkoituksena on selvittää riittävällä tarkkuudella hankkeen ympäristövaikutukset ja löytää Itäradalle toteuttamiskelpoinen ratkaisu, jossa eri tarpeet on sovitettu yhteen”, Itärata Oy:n suunnittelujohtaja Minna Weurlander sanoo.
Yleisötilaisuudet yllättivät
Koska YVA-menettelyn tarkoituksena on lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedon saantia, Itäradan YVA-ohjelmaa esiteltiin loka-marraskuussa järjestetyissä yleisötilaisuuksissa suunnittelualueen kunnissa Porvoossa, Sipoossa, Loviisassa, Lapinjärvellä, Myrskylässä, Kouvolassa ja Keravalla. Lisäksi järjestettiin kaikille avoin verkkotilaisuus.
”Yleisötilaisuuksissa osallistujat pääsivät esittämään kysymyksiä ja tutustumaan linjausvaihtoehtoihin karttojen äärellä. Tavoitteenamme oli mennä lähelle ihmisiä ja tavoittaa mahdollisimman paljon paikallisia asukkaita. Tässä myös onnistuimme, sillä yhteistyökumppanimme Ramboll Finland Oy:n mukaan harvoin vastaavissa tilaisuuksissa on ollut yhtä paljon väkeä”, Weurlander kertoo.
”Kaikki tilaisuudet olivat asiallisia ilmapiirin vaihdellessa odotettavissa olleista kriittisistä kommenteista ja vastustuksesta aktiiviseen vuoropuheluun ja kiittävään palautteeseen. Saimme asukkailta myös sellaista tärkeää paikallista tietoa esimerkiksi tietyistä yksittäisistä kohteista, joita ei ole saatavissa lähtötiedoista.”
Miten tästä eteenpäin?
Mielipiteitä ja lausuntoja Itäradan YVA-ohjelmasta pääsi esittämään virallisen palautekanavan kautta 14.10.-22.11.2024 välisenä aikana. Mielipiteitä tuli noin sata, jota voidaan pitää niin ikään poikkeuksellisen hyvänä määränä. Lisäksi lausuntoja pyydettiin eri sidosryhmiltä noin 30.
Uudenmaan ELY-keskus antaa lausunnon Itäradan arviointiohjelman laajuudesta ja tarkkuudesta 22.12.2024 mennessä. Lausunnossa esitetään yhteenveto myös yleisön mielipiteistä ja eri sidosryhmien lausunnoista. Seuraavaksi Itärata Oy laatii YVA-selostuksen, jossa esitetään ympäristövaikutusten arviointien tulokset sekä toimenpiteitä vaikutusten välttämiseksi tai vähentämiseksi.
”YVA-selostus asetetaan nähtäville syksyllä 2025, jolloin järjestetään jälleen yleisötilaisuuksia, pyydetään lausuntoja ja tarjotaan asianosaisille mahdollisuus mielipiteen antamiseen. Tässä vaiheessa kaikki linjausvaihtoehdot ovat tasa-arvoisia eikä mitään päätöksiä ole vielä tehty”, Weurlander toteaa.
Uudenmaan ELY-keskuksen perusteltu päätelmä selostuksesta saadaan arviolta alkuvuodesta 2026. Koko lakisääteisen YVA-prosessin ajan tehdään ympäristövaikutusten arviointiin liittyviä erilaisia selvityksiä kuten luontoselvityksiä, melu- ja tärinäselvityksiä sekä arkeologisia kartoituksia. YVA-menettely kestää kokonaisuudessaan noin kaksi vuotta.
Lisätietoa:
Minna Weurlander, suunnittelujohtaja, Itärata Oy
p. 040 530 3496
minna.weurlander@itarata.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katri ParikkaviestintäpäällikköItärata Oy
Puh:0442753028katri.parikka@itarata.fiKuvat
Linkit
Itärata Oy
Itärata Oy:n tehtävänä on suunnitella nopea raideyhteys Lentoradalta Porvoon kautta Kouvolaan sekä mahdollistaa nykyistä suoremmat ja nopeammat yhteydet itäiseen Suomeen. Itärata palvelee noin kahta miljoonaa asukasta seitsemän maakunnan alueella. Itärata Oy:n omistavat Suomen valtio (51 %) edustajanaan liikenne- ja viestintäministeriö sekä 24 kuntaa tai kaupunkia. Itärata on osa Euroopan laajuista liikenteen TEN-T ydinverkkoa. Lisätietoa: www.itarata.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itärata Oy
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta24.9.2024 14:15:52 EEST | Tiedote
Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen.
Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan18.7.2024 13:41:57 EEST | Pressmeddelande
Östbanan har godkänts för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med beslutet kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme